An apple a day…

….Keeps the doctor away :grin:

I går lagde jeg denne kjempe gode eplekaken.
Den inneholder verken sukker eller hvetemel og er sunn og mager.

Eplekake

1 egg
2 hvitter
75 g skyr
100 g revet eple
100 g epleskiver
10  g bakepro
15 g mandelmel
15 g fiberfin
1/3 ts fiberhusk
1/3 tf bakepulver
4 ss sukrin
2 dråper steiva vanilje
½ ts kanel

Stivpisk eggehvitene med sukrin.
Bland sammen egg og skyr. Tilsett tørrvarene og det revene eple.
Bland forsiktig inn de stivpiskede eggehvitene.
Hell i en form, jeg brukte en brødform.
Ha epleskivene på toppen og strø over litt sukrin og kanel.
Stek på 175 grader i 30 minutter.
Jeg stekte min kake på 35 minutter og den ble litt godt stekt på toppen, 30 minutter er nok akkurat passe.

Hele kaken inneholder
357 kcal, 42 g protein, 9 g fett og 33 g karbohydrater.
Dette er med andre ord en mager kake full av proteiner.


Jeg serverte kaken med diplomis sukkerfri vaniljeis og noen jordbær.
Min fjorten år gamle lillebror, som jeg er på besøk hos, sa denne kaken var en av de beste eplekakene han hadde smakt, men han rynket på pannen da jeg fortalte hva det var i den.
Håper det smaker.

Kristine ♥ 

15 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg har nesten alt jeg trenger til denne eplekaken, men ikke fiberfin og bakepro,
      kan jeg ta bruke mer mandelmel og/eller pofiber istedet?
      Hadde vært fint med et svar så fort som mulig, for vil kose meg med denne kaken i helgen 😀

    2. .. but if the doctors cute, skrew the fruit 😀 haha.
      Lagde faktisk eplekake her om dagen jeg, den lignet veldig på din oppskrift! Ble i alle fall kjempegod 🙂

    3. wow, du har så stålkontroll på baking altså. Kan ikke jeg få komme på besøk en kveld? ^^
      Ha en nydelig aften! 🙂

    4. åhh den så deilig ut!:) Blir alltid fristet av alle de gode oppskriftene dine:)

    5. kan du vise et bilde av neglene dine? har hørt at folk som får i seg nok vitaminer får finere negler :p

    6. Er spekeskinke “okei” å spise på diett? Evt. til vanlig?? Jeg trener for å bygge muskler,men uten å gaine for mye unødvendig fett.. Vil dette være en okei proteinkilde? Har jo hele 33 gram pr 100.gram! Men er bekymret for saltet,,,

    7. Jeg elsker eplekake så denne oppskriften må jeg prøve meg på. Det er mye jeg må bake fremover har jeg merket 😀 Nam!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg