MØRK SJOKOLADEKAKE

Fantastisk god sjokoladekake med kraftig sjokoladesmak.
Mager, proteinrik, sukkerfri og en fest for ganen.
Spis hele selv, det gjorde jeg!

Mørk sjokoladekake
15 g peanøttmel
10 g mocca-protein
10 g pofiber eller fiberfin
2 ss sukrin
1 eggehvite
1 egg
50 g skyr
10 g 100 % kakao
Kanel og kardeomme

Skill eggeplomme fra eggehvite.
Pisk de to eggehvitene stive med sukrin.
Bland sammen pofiber / fiberfin, skyr, den ene eggeplommen, kakaopulver, kanel og kardemomme
Ha sjokoladerøren over i de stivpiskede eggehvitene. Rør forsiktig med en skje slik at deigen blir blandet, men eggehvitene ikke faller sammen. Bruk store og runde bevegelser.
Ha deigen over i en rund kakeform.
Stek på 180 grader i 20 -25 minutter.

Glasur
30 g vita lett smør
100 g sukrinmelis
2 ss melk
10 g kakao

Bland sammen alle ingrediensene.
Smør utover kaken.
Denne glasuren var utrolig god. Jeg måtte faktisk lage den tre ganger før jeg fikk den på kaken, jeg spiste opp glasuren de to første gangene! 
Ønsker du en magrere glasur, kan du droppe smøret og lage glasur kun av skurinmelis og kakao. Overskriften over, med smør, er forøvirg mye bedre.
 

Hele kaken inneholder
245 kcal, 
35 g protein, 10 g fett og 8 g karbohydrater.
Hele kaken med glasur inneholder:
390 kcal,
38 g protein, 24 g fett og 9 g karbohydrater.
Dette gir i underkant av 50 kalorier på kakaestykke (delt på åtte). 

Du kan lese om ingrediensene her og her.
Peanøttmel har jeg kjøpt herfra hos iHerb. Bruker du koden OKE701, får du 5 $ i rabatt.

Kristine   

43 kommentarer
    1. Fresh Start:
      jeg er usikker på om de selger peanøttmel på helsekosten, du kan jo sjekke 🙂 Jeg ville nok uansett bestilt fra iHerb, da får du det til en fjerdedel av prisen 😉

    2. Takk takk! 🙂 Og nei, har ikke fått prøvd meg på morgenkardio enda.. Får bli til uken. Helt daff for tiden.. :/
      Ha en strålende helg 😀

    3. Heihei:
      Hei, heihei 🙂 Jeg kan med hånden på hjertet si at ja, jeg stresser litt mye for tiden. Jeg har alt for mange prosjekter på gang. Jeg driver med mye mer enn det dere ser her på bloggen. Jeg driver å tenker på hva jeg skal prioritere fremover, for jeg ser at jeg får ikke til alt det jeg gjør nå. Så vi får se hva som skjer i fremtiden 🙂
      Nå får jeg så og si aldri dårlig samvittghet lenger. Kroppen er veldig dyktig, og sier fra om jeg er sulten, sliten og trenger mer mat…som i dag feks. Jeg gir kroppen min det den ønsker 🙂

    4. Kristine:
      Fett er sunt. Kroppen trenger fett for å kunne forbrenne fett 🙂
      Feria sitt kakaopulver er absolutt et godt alternativ, ja. Det inneholder ikke sukker slik som oboy og lignende.

    5. karoline:
      Dette blir ikke styrketrening på ben, nei.
      Styrketrening på ben vil si tynger vekter hvor du gjør færre repetisjoner med en tung belastning 🙂

    6. Fresh Start:
      Prøv kaken 🙂
      De seler økologisk peanøttsmør på Ultra, Ica og Kiwi. Og de har mange varianter på helsekosten 🙂

    7. NAM! I dag har jeg hatt skikkelig sjokoladesug, og dette gjorde det jammen ikke bedre! Du er imponerende flink! 🙂

    8. Du kan kunsten å få folk sultne, Kristine 😉 Man sulter i alle fall ikke av å lese bloggen din, må jo alltid spise noe etter å ha lest :p Du er så flink!
      Kos deg med god mat og hva enn du har på planen videre i kveld! 🙂

    9. Denne kaken så helt nydelig.. Kan du ikke sende meg et stykke i posten? 😀

    10. Skitt! Den kaken der MÅ jeg faktisk prøve!
      Vet du om man kan kjøpe peanutsmør andre steder enn på iHerb? 🙂 Feks helsekost? Fikk lyst til å bake den nå, haha.

    11. Hei! Kan du skrive om styrketrening? jeg trener harde intervaller i spinning og ellipse 4 ganger i ukeb (45-55 min). Holder dette som bentrening eller må man trene vekter for å stramme opp?

    12. Hei! Kordan har du det? Hvis du skal kjenne onkelig etter? For at det virke som at du har en stressa hverdag bare lure på kordan du får tid til alt? Positivt ment du treng ikke svare hvis du ikke vil!! Æ sku øsnke æ va like sterk som dæ!! Du e heldig som klare å gå på skole,jobbe,trene hvær dag! Æ klare ingen av delne:(!! Du e en av dem æ ser opp til! Du e heldig som klare å spise ka du vil uten å få dårlig samvittighet?? Sku ønske æ å kunne det!!! eller æ får ikke den samme dårlig samvittiheta no som æ gjorde før da:) Har du noen mini sjokolade barer som du kan anbefale som ikke e masse kcal i pr bar?
      Hilsen ei på 19!!

    13. Jeg lurte på en ting, vet du om freia orginal kakaopulver er sunt? I alle fall litt?
      Jeg har nemlig kun det, altså den vanlige matvarebutikken å forholde meg til…
      Og så er jeg veldig glad i sjokogrøt!
      Jeg ser jo på ingredienslisten at det er en god del proteiner, men også fett…
      Er det sunt fett? Å enn med vitaminer osv?

    14. Oi, fristende for en sulten mage på morgenkvisten! Kjøper du peanutmel i helsekost eller har du kjøpt det gjennom iherb? 🙂
      Ha en fin dag!

    15. Oj, og jeg som trodde jeg var tidlig ute med innlegget mitt i dag! Men kaken så nydelig ut, namnam=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg