MOTIVASJON TIL TRENING

For meg handler det veldig sjeldent om motivasjon. 
Treningen er blitt en del av hverdagen, noe jeg gleder meg til og har lyst til.
Selvfølgelig har jeg også dager i ny og ne hvor jeg ikke har lyst til å dra på trening.  
Men ettersom treningen er en vane skal det mye til for at jeg dropper en økt. I tillegg vet jeg hvor godt det kjennes etter endt økt, for en herlig følelse :grin:

Det viktigste redskapet vi har for å fullføre et mål er motivasjon, det å klare å motivere oss selv. 
Her får du mine tips for holde fokus og å komme deg på trening.


Sett deg mål
Hva er det du skal oppnå, og ikke minst, hvorfor skal du oppnå det? 
Sett deg opp en plan med konkrete mål og delmål med både hvordan du skal klare å nå de og når du skal ha nådd de.

Lag en treningskontrakt 

Å lage en kontrakt med deg selv, eventuelt med en treningskompis, gir deg et lite spark i rumpen når du ikke ønsker å dra deg på trening. Da har du en bindende avtale som det er vanskeligere å bryte.
Jeg vil komme med et eget innlegg i morgen om hvordan du kan lage en slik kontrakt.

La det bli en vane
Er du nybegynner krever det ofte mer for å komme seg på trening. La treningen bli en del av ditt liv og en vane, en god rutine. 
I starten lønner det seg å planlegge uken og å legge inn treningsøktene i kalenderen. Planlegg for eksempel en 50 minutters treningsøkt mandag, onsdag og fredag og sett av tid til dette. Med planlegging ligger du på forskudd og er klar for hverdagen og den eventuelle motgangen du vil møte.  
Etter hvert vil du ha opparbeidet en god treningsuke og gode treningsvaner.

Finn en treningsform som passer for akkurat deg
De finnes utallige råd og veiledninger der ut. Skal du for eksempel ned i vekt finnes det et tusentall av treningsalternativer og øvelser. Ingen kan påstå at jogging er den perfekte løsningen for deg og at joggeturer er det du burde foreta deg. Finn ut hva du liker og hva som passer for akkurat deg. Finn da en treningsform du trives med, som du synes er morsomt og givende. Bare på den måten vil du klare å la treningen bli en vane.

Ha riktig tankegang
Tankegangen er utrolig viktig. Fokuser på det positive og ikke på det som kan ødelegge for deg.
Har du bestemt deg for å trene etter middag, ikke tenkt på hvor godt du sitter i sofaen. Tenkt på den deilige følelsen du får etter endt treningsøkt, fokuserer på overskuddet du sitter igjen med, tenkt på hvor godt det gjør for kroppen din og resultatene du får.
Fokuser på det positive og “lur” tankegangen din.

Tro på deg selv
Målet ditt skal få deg til å føle deg bra og du skal virkelig ønske å oppnå dette. Enda viktigere, du må ha tro på at du kan klare å nå det. Du skal klare å nå målet ditt! 
Om du kommer deg på trening i dag, er du et skritt nærmere målet.

 Kristine ♥

30 kommentarer
    1. MentaltSlank:
      Ehh, hva mener du?
      Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke føler meg sexy i det hele tatt nå. Dette er et bilde fra i fjord og jeg er mye mer “shubby” nå. Etter skaden og hjerteproblemene har jeg satt den kroppslige formen på vent, og det har vært litt tøft å ikke være like fit som det en pleier å være. Men jeg jobber for å komme meg tilbake 😉
      Når du har kommet inn i gode treningsvaner blir det en del av hverdagen og visp så er du avhengig 🙂

    2. Karoline:
      Da har vi veldig lik innstilling 🙂
      Trening burde være en positiv og herlig del av livet. Det kan nok være tøft å komme i gang med treningen, men bare en kommer ordentlig i gang og lar det bli en del av hverdagen er mye av jobben gjort 🙂

    3. Mari:
      Oj, det var kjempe koselig å høre Mari 🙂 Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
      Flott at du er supermotivert. Hos meg forsvant motivasjonen med forkjølelsen, men jeg satser på at den kommer tilbake 😉
      Jeg har bare prøvd den litt forsiktig og foreløpig virker den veldig bra.
      Stor klem tilbake

    4. Anonym:
      Takk for det 🙂
      Næringsinnholdet ser bra ut det, og om de ikke er tilsatt sukker er det ingen ting å si på.
      Husk å tilsette proteiner og fett i grøten 🙂

    5. it’s training:
      Vi har alle gode og dårlige dager. Selvfølgelig kan ikke hver økt være kjempe bra, men det er jo nettopp de dårlige øktene som gjør at vi setter pris på de gode 🙂 Det viktigste er som du sier, å gjennomføre.

    6. Kristine Mowmow:
      Jeg har vært dårlig med treningsdagbok selv, men tenker å innføre det igjen. Det er helt klart lettere å følge med på fremganen da 🙂

    7. LilleMy:
      Motivasjonen er ikke helt på topp hos meg heller, den forsvant samtidig som forkjølelsen kom!
      Så flott at du synes det var motiverende. Håper du hadde en god økt 🙂

    8. Jeg er heldigvis super motivert for trening for tiden, men for noen gode tips 🙂 Hadde tenkt å trene i kveld, men måtte ut etter at jeg hadde lest dette innlegget! hehe – du har jammen god innflytelse på meg 🙂 Takk for en strålendes blogg! Har du forresten prøvd ut salatkutteren din ?
      Klem Mari

    9. Jeg bare lurer, hvordan føles det å være dritsexy? 😛 Bortsett fra det, så syns jeg dette var et supert innlegg. Det er faktisk ikke lett å komme i gang med trening, men hvis man tenker at det skal være en del av hverdagen, så er det liksom noe som mangler hvis man ikke trener… Jeg både elsker og hater å trene til tider, men det blir mer og mer en del av hverdagen, eller uken hvert fall. Det må hvert fall til for å slanke seg, og forhåpentligvis fortsetter de gode vanen 🙂 jeg kunne ikke tenkt meg en tilværelse uten å trene!

    10. du har en kjempefin kropp 🙂 misunner de synlige rutene der…
      Siden du er så superflink med alt som heter mat, har du noe formening om de havregrøt posene fra møllerens uten tilsatt sukker? de smaker så mye bedre enn den jeg lager selv, og inneholdet på den ser ikke så værst ut..
      http://www.norskhavre.no/nor/Produkter/Moellerens-Havregroet-Uten-tilsatt-sukker
      pr 100 g
      kcal 315
      protein 11.1 g
      herav sukkerarter 2,1 g
      fett 6,7 g
      mettede 1,2 g
      enumettede 2,6 g
      flerumettede 2,6 g
      kostfiber 8,3 g
      natrium 0,2 g
      97% havre
      Næringsverdien er i tørr vare 🙂

    11. Jeg elsker å trene og det er virkelig min lidenskap. Jeg kobler ut og tenker på noe helt annet enn hva hverdagen vanligvis byr på. Null tanker går til skole, lekser og mas. Det er så deilig 😀 Aller best er det etter endt økt. Da smiler livet til meg og jeg er i supert humør resten av dagen. Jepp, kan ikke få sagt hvor mye jeg elsker å trene. De som enda ikke har kommet seg opp av sofaen, de synes jeg synd på. Kunne ønske alle kunne forstå hvor godt det er for kropp, sjel og helse!

    12. Enig, det er blitt en vane. Noen ganger er treningen dårlig gjennomført, andre ganger kjempe bra, men jeg gjennomfører den så og si alltid.

    13. Mannekropp? Hvor faen ser du det? Kristine er kjempefin og slettes ikke mandig 😛

    14. det er kjempe bra at du er sunn og trener, men du har ‘mannekropp’ og det er stygtpå jenter. håper det ikke blir mer enn det der D:

    15. Motiverende ord en søndagsmorgen 🙂 Jeg sliter ikke med motivasjonen for øyeblikket, i hvert fall: Nå er jeg så spent på å komme meg på trening at jeg drikker altfor varm kaffe, bare for å kunne komme meg avgårde 😉
      Goood søndag til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg