RÅ FUDGE

Nok en søt og utrolig god sukkerfri oppskrift.
I love chocolate!

RÅ PEANØTT OG SJOKOLADE FUDGE

3 ss peanøtter
1 ss kokosolje
2 ss rått kakaosmør
1 ss rått kakaopulver
1 ss yaconsirup

Kjør peanøttene til fint pulver, ha i kokosoljen slik at det blir peanøttsmør.
Smelt kakaosmøret og ha over i peanøttblandingen. Ha i resten av ingrediensene og bland godt.
Fordel massen i former og sett kaldt.
Etter en times tid i kjøleskapet er det blitt mye og søt sjokolade med peanøttsmak.

Ønsker du å lage sjokolade- og peanøttfudge men synes at det er unødvendig med mange rare rå ingredienser?
Finn økologisk peanøttsmør på butikken, de fleste dagligvareforretninger selger dette, og kjøp sukkerfri sjokolade.
Smelt sjokoladen og bland i peanøttsmøret, ha i former og avkjøl.
Enkel, god og sukkerfri konfekt.


Det ble ingen tur på meg.
Jeg kom meg ut og gikk et par minutter før magekrampene slo inn.
Jeg vet ikke om det var smerten eller krampene, men neseblodet sprutet ut samtidig.
Det ble derfor sofa på meg isteden.
Tusen takk for alle gode tips og råd dere har gitt meg angående mageproblemene.
Jeg har slitt med magen lenge, det går i perioder hvor ille symptomene er.
Flere ganger har jeg vært hos legen og jeg har faktisk måtte dra på legevakten flere ganger grunnet at trykket og smertene blir så store at jeg får pusteproblemer. Jeg har tatt mange prøver alt fra allergitester til gastroskopi og fått flere diagnoser gastritt, magekatarr, enzymfeil og irritabeltarm. Likevel kommer jeg egentlig ingen vei.
Det er første gang problemene har vedvart så lenge. Vanligvis har jeg vondt en dag eller to, når jeg det vært ekstremt i over en uke. På fredag skal jeg inn på sykehuset igjen.
Jeg krysser fingrende.

Ha en fin søndagskveld.
Kristine

28 kommentarer
    1. Åh nam! Sjokolade 😀 Må nok lage denne, bare jeg får sjokoladeingredienser i hus, nå er det nemlig endelig på vei! Tjoho 🙂 God bedring <3

    2. LilleMy:
      Takk for det kjære deg 🙂
      Jeg skal vrenge legene når jeg skal på sykehuset på fredag, for dette orker jeg ikke lenger 😉

    3. Blond tjuefem:
      Det var kjempe godt.
      Nå elsker jo jeg alt med sjokolade 😉
      Ja, den magen, den magen. Blir aldri helt klok på den. Den lever sitt eget liv.

    4. Karoline:
      Det var kjempe godt.
      Nå elsker jo jeg alt med sjokolade 😉
      Ja, den magen, den magen. Blir aldri helt klok på den. Den lever sitt eget liv.

    5. Tonje:
      Hei og takk for det 🙂
      Hva med å bestille fra funksjonellmat.no 🙂 Da får du de riktige produktene.
      Jeg har ikke bestilt pofiber, fiberfin eller fiberhusk på iHerb, kun fra funksjonellmat, så jeg vet dessverre ikke hva det heter på engelsk.

    6. Silje:
      Takk for gode råd.
      Jeg skal til en ernæringsekspert på sykehuset på fredag samt ta noen tester, så jeg håper vi kommer noen vei da.
      Ja, generelt søtstoff vet jeg at mange reagerer på. Jeg spiser jo sukkerfri sjokolade nok så skjeldent, kanskje annen hver uke. Så hovedproblemet kan ikke ligge det. Det med rå grønnsaker skal jeg absolutt ta med meg videre. Takk 🙂

    7. Uff!! Stakkars deg!! Det der hørtes forferdelig vondt ut! Håper på RASK bedring!!!
      Ha en fin kveld!

    8. Hei
      Stakkars deg med magen din. Jeg ser du har fått mange velmenende råd her, og det er vel egentlig ingen fasit. Men en ting som slo meg, er at du kanskje bør droppe den sukkerfrie sjokoladen. All sjokolade uten sukker som jeg har sett, inneholder maltitol. Søtningsstoffer som slutter på -ol er sleeeemme med magen. I tillegg kan det være lurt å droppe rå grønnsaker, da magen bruker mye krefter på å fordøye enzymene. God bedring, jeg håper virkelig det ordner seg 🙂 P.S. Jeg drømmer om en slik mage som du har, når den ikke er oppblåst 🙂

    9. hei!
      kjekt om du legger ut bilder av de “spesielle” ingrediensene du baker med. er ikke så lett å finene dem på nettet eller i butikken hvis ikke 😛 hehe
      elsker bloggen din!

    10. Hei, Synes du har en fantastisk blogg med mye god inspirasjon,:) Jeg har lyst til å prøve mange av oppskriftene dine, men da jeg bor i Frankrike tilsier det dårlig tilgang på mange av produktene du bruker. Synes det også er vanskelig å finne mange av produktene på iherb.com, som eksempelvis pofiber, fiberfin, fiberhusk etc. Vet du hva disse heter på engelsk? Alternativt, vet du om andre produkter på iherb som kan relateres til disse? På forhånd, tusen takk for svar:) Du er inspirerende!:)

    11. Fudgen ser bare nydelig ut..
      Vet ikke helt hva jeg skal si angående magen, annet enn at jeg føler med deg og at jeg håper du snart blir frisk og rask igjen. Forstår hvor utrolig kjedelig det må være å ha en mage som hindrer deg fra å gjøre daglige ting. God bedring <3

    12. Les om candida.. Streng diett uten melk, hvetemel og sukker med tilskudd av melkesyrebbakterier og et middel som heter Dida er eneste som har hjulpet meg. Og jeg var verre enn du er nå. Men det krever streng diett over flere måneder… Blir også ekstra ille av stekt og sterk mat og gjær.. jaa. tok også gastroskopi og fått påvist brokk i magen…

    13. Off, det høres ikke bra ut.. Du har ikke fått testet om det ikke er cøliaki du har, at du rett og slett ikke tåler gluten? Faren min slet lenge med mageproblemer før han fikk diagnosen, men nå går det helt fint 🙂

    14. Peanøtter og sjokolade er jo bare fantastisk sammen, da! Ser helt nydelig ut ^-^
      Jeg synes så veldig synd på deg når deg gjelder magen din. Jeg skal ikke late som om jeg vet hvordan du har det, for jeg har det ikke i nærheten like ille, men jeg vet hvordan det er å ha vond og oppblåst mage. Heldigvis skjer det ikke så ofte med meg nå for tiden, men før kunne det være ganske ille. Jeg håper virkelig at du og legene klarer å finne ut av det, så du kan slippe å ha så vondt. Sterk og flink er du 🙂
      God søndag, Kristine!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg