SUNNE LUSSEKATTER

I dag er det den store luciadagen.
Jeg benytter en hver anledning til å bake.
Selvfølgelig måtte jeg slå til med lussekatter.
Sunne, sukkerfrie og spekket med proteiner.
Nyt og kos deg.

Kristine’s lussekatter

1 egg
5 ss sukrin
2 ss skummet melk
20 g vite hjertegod lett margarin
30 g vaniljeproteinpulver
30 g kokosmel
10 g mandelmel, kan byttes ut med kokosmel
10 g pofiber, kan byttes ut mot annen tørrvare
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
50 g mager kesam
1 g safran eller 1/2 ts gurkemeie
Kanel
Kardemomme
Bitelitt salt

Pisk sammen egget og sukrin.
Ha i melken.
Smelt smøret og hell i eggeblandingen.
Bland sammen tørrvarene, kesam og krydder.
Hell det våte over i det tørre og bland godt sammen.
La blandingen stå et minutts tid.
Del deigen i fem og trill fingertynne pølser og form en s.
Legg på rosiner om ønskelig og pens med litt vann.
Stek på 180 grader i 20 minutter.

Hele oppskriften inneholder:
400 kcal, 48 g protein, 19 g fett og 8 g karbohydrater.
Per lussekatt, basert på 5 stykker:
80 kcal, 10 g protein, 2 g fett og 1,5 g karbohydrater.

Håper det smaker.
Kristine

20 kommentarer
    1. Heihei!:) Kan æ sende dæ en mail??
      Har slitt med mat i en lang periode no.Fått beskjed om å øke. Har laget en plan med en helsepersonell.

    2. Jeg laget den med fibra 100% fullkornsmel, finsiktet rugmel og sukrin og de hevet akkurat som vanlige lussekatter.

    3. De så deilige ut! På meg ble det vanlige, usunne boller med krem! Er mer glad i boller enn lussekatter, så det lages alltid boller to ganger i året. På fastelaven og på lucia:) Nå er jeg stappmett og oppblåst :O Pleier bli det etter å spise slik, jaja godt det er sjeldent:) Energien er på topp og skal brukes på trening! Ha en fin kveld Kristine, du er så flink 🙂
      Klem Katrine

    4. Ville bare si at jeg linket til bloggen din for jeg testet ut proteinvafler. Genial idè, for jeg syntes proteinshake smaker dritt, heheh. Masse bra oppskrifter her inne, stå på =)

    5. Det beste av alt var at du tvang S-former ut av dem selv om denne deigen er MYE mindre samarbeidsvillig! Tommel opp! Jeg prøvde det samme med min deig, men ga opp og laget sølekaker i stedet. 😀
      Klem på deg, søte du!

    6. SV: Ja det hadde jo vært utrolig kos 🙂 Morsomt om vi hadde fått til noe sånt en gang!
      Namnam! Jeg lagde mandelbollene dine i går, dobbel oppskrift for å ha boller å kose meg med i dag ^^

    7. Oppskrift på SUNNE lussekatter, det liker jeg! Tusen takk for enda en oppskrift som skal testes ut Kristine 🙂

    8. Hei. Er proteinpulveret et must? Og har du et eksempel på hva man kan bruke i stedenfor
      pofiber?
      Du reddet lucia dagen med denne oppskriften! Takk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg