PROTEINBAKST

Jeg skal ærlig innrømme at hverdagen løper fra meg for tiden.
I mine øyne er det et positivt tegn som viser at jeg har det bra, at jeg trives i hverdagen og med det jeg gjør, og at jeg i hvert fall ikke kjeder meg.
Det jeg derimot savner og skulle ønske jeg hadde mer tid til er å lage mat og bake. 
Dermed er det ekstra godt med søndag.
God tid til å bake, slappe av og kos seg med dem man er glade i.  
Sjokolademuffins med dobbel topping, ala proteinbakst, ble dagens resultat.

Litt trening har jeg også fått gjennomført denne helgen.
Selv om jeg for det meste har brukt helgen til å lade opp batteriene, er det godt å komme seg opp og få inn en treningsøkt også:grin:

Fredag ble det alt for dårlig tid.
Jeg rakk kun 25 minutter på ellipsemaskinen før jeg ble etterlyst og måtte dra.

I går ble det en kort benøkt:
Knebøy
Markløft
Benpress
Etterfulgt av 30 minutter gange på møllen.

Dagens trening ble 50 minutter gange på møllen.
Jeg måtte holde hånden til PØ (kjæresten) da han skulle gjennomføre sin daglige kardioøkt.
Det er mye mer moro når man er to!

Sjokolademuffins med sjokolade- og peanøttglasur

Muffins
1 egg
2 eggehviter
30 g sukrin
10 g kokosmel
15 g belgisk sjokoladeprotein
20 g pofiber
2 ts fiberhusk
10 g 100 % kakao
30 g skyr naturell
Ca 4 ss vann
1 ts bakepulver
Litt kanel, kardemomme og salt

Sjokoladeglasur
5 g kakao
1 eggehvite
1 ss vann
20 g whey sjokoladeprotein, kan sløyfes

Sukrinmelis

Peanøttglasur
15 g peanøttmel
Litt salt
2 ss sukrinmelis
2 ss vann

Skill eggeplomme fra hvitte.
Stivpisk eggehvitene, tilsett  surkin.
Bland sammen eggeplomme, kokosmel, fiberhusk, pofiber, kakao, skyr, kanel, kardemomme og salt.
Ha i litt vann til det blir deigkonsistens. Bland deigen forsiktig inn i eggehvitene. Rør lett, gjerne med en skje slik at eggehvitene ikke faller sammen.

Ha deigen i 10 muffinsformer.
Stekes på 175 grader i 15 minutter.

Til sjokoladeglasuren pisker du eggehviten lett.
Tilsett sukrinmelis, proteinpulver og kakao,  og sett glasuren i fryseren i 10 minutter.
Smør glasuren over muffinsene.

Til peanøttglasuren blander du sammen alle ingrediensene.
Lag så kuler av peanøttmassen og ha en kule på toppen av hver muffins.
Det er ikke nødvendig å lage begge glasurene, men sjokolade og peanøtt er en herlig kombinasjon og det blir absolutt best sammen.

Per muffins, basert på 10 stykker, er næringsinnholdet:
39 kcal, 6,3 g protein, 1 g fett og 1 g karbohydrat.

Resten av denne søndag skal brukes på å lage matpakker, lese / studere og ligge i armene til kjæresten.
Nyt resten av søndagen.

Kristine

17 kommentarer
    1. Marte:
      Øktene mine varer alt fra 30 min og oppver. Aldri mer enn en time.
      Jeg tar så lenge sett jeg ønsker, slik at jeg føler at jeg “kommer” meg igjen 🙂

    2. Hei:
      Hei du 🙂
      Jeg tror ikke du har kjøpt et proteinpulver, men enten en måltidserstatter eller en gainer.
      Et proteinpulver inneholder nesten ikke karbohydrater.
      Kun mye protein 🙂

    3. Maren:
      Det er ikke så nøye hvilket proteinpulver man bruker, nei.
      Håper du fått bakt muffins?
      Håper det falt i smak 🙂

    4. Jeg skal prøve meg på muffinsene etterpå, og jeg gleder meg! Ser fantastisk godt ut 🙂
      Men jeg tenkte på. Det er vel ikke så farlig hvilket proteinpulver man bruker, så lenge det er med sjokoladesmak? Eller?

    5. Det ser veldig godt ut! Men et lite spørsmål (hvis du har anledning til å svare); Hvor lange økter trener du i gjennomsnitt (med pausene mellom settene)?

    6. Jeg hadde bare et spørsmål ang. proteinpulver. Jeg bruker et fra shine.. men synes
      det inneholder mye karbohydrater? Gjør alle proteinpulver det?? Veldig bra blogg, og muffinsen
      såg kjempegod ut 🙂 Ha en fin uke med god trening!
      Næringsinnhold pr 100 gram (1porsjon = 25gr) :
      energi (1600 kJ (390 kcal))
      protein (42 g)
      karbohydrater (36 g), herav sukkerarter (26 g) og laktose (1,0g)
      fett (6,7g), herav mettede fettsyrer (1,1 g)
      kostfiber (16 g)
      natrium (0,005 g)
      kalium (3700 mg)
      A-vitamin (1500 mg)
      D-vitamin (10 mg)
      E-vitamin (30 mg)
      C-vitamin (54 mg)
      tiamin (B1 -vit.) (2,4 mg)
      riboflavin (B2-vit.) (2,8 mg)
      niacin (32 mg)
      B6-vitamin (4,2 mg)
      folsyre (240 mcg)
      B12-vitamin (0,9 mg)
      biotin (0,02 mg)
      pantotensyre (15 mg)
      kalsium (870 mg)
      fosfor (760 mg)
      jern (27 mg)
      magnesium (280 mg)
      sink (25 mg)
      jod (160 mg)
      kobber (4,0 mg)
      selen (100 mg)
      mangan (5,0 mg)

    7. For en nydelig søndag det høres ut som 🙂 Spesielt det aller siste der: Jeg vil også ligge i armene til kjæresten. Merker jeg savner ham akkurat nå, og gleder meg til jeg kommer hjem fra jobb om et par-tre timers tid!
      Kos deg videre på søndagskvelden, da, Kristine 🙂

    8. guriiii den muffinsen så knall god ut! Jeg er så ufattelig dårlig på å bake sunt.. Eller bake generelt.
      Orker ikke kjøpe inn masse ingredisenser for å gjøre det, fordi jeg er lat. MEN har klart å snekre sammen noen gode proteinvafler i dag da, yummy! De skal nytes i soffaen foran tvn 🙂
      Ha en fin kveld!

    9. Veldig fint med en oppskrift hvor jeg får brukt litt av peanøttmelet mitt 🙂 Ønsker deg en fin søndag videre!

    10. Tusen takk for at du legger ut oppskrifter på bakst av denne typen. Elsker det!

    11. Det hørtes ut som en kjempekos søndag, og muffinsene så veeeldig fristende ut 🙂 Her står røren til grove vafler og venter på steking 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg