SUNN FASTELAVEN

Riktig god søndags formiddag.
Ikke nok med at det er søndag, i dag er det fastelavnens søndag.
Det må selvfølgelig feires med boller og kos :grin:
Jeg har laget en sukkerfri og proteinrik versjon.
Selv om du er opptatt av hva du får i seg, er det ingen grunn til at du ikke skal få nyte fastelavensboller.



Mandelboller

1 egg
2 eggehviter
50 g mager kesam
20 g mandelmel
10 g kokosmel, eventuelt mandelmel
10 g bakepro
10 g pofiber, eventuelt annen tørrvare
1 ss fiberhusk
4 ss sukrin
1 ts bakepulver
Kanel og kardemomme
En liten klype salt

Bland alt godt sammen i en bolle.
La røren svelle noen minutter før du former boller.
Jeg fikk fire store boller.
Stek på 180 grader i 25 til 30 minutter.


Bollene er veldig gode i seg selv, og ekstra gode med fyll.
Jeg delte mine i to og fylte med skyr krem og sukkerfritt jordbærsyltetøy.
Skyr kremen laget jeg av skyr naturell som jeg pisket opp sammen med sukrinmelis.
Jeg kan tenke meg at vaniljebollene vil være enda bedre å fylle med godsaker.

Ha en super søndag.
Spis boller og kos deg.

Kristine

32 kommentarer
    1. Ingvild:
      Som jeg skrev til en over.
      Jeg er helt enig i at man skal skeie ut med god samvittighet, selv har jeg godis-lørdag hver helg, men ikke hver dag.
      Om man tenker slik at ‘jamen, det er jo bare fastelaven en gang i året’, synes jeg det er en feil tankegang. Det er jo jul bare en gang i året, det samme med påske, 17 mai, lillebrors bursdag, morsdag, sommerferie, valentine, min bursdag, osv. Det er utrolig mange ting som skal feires støtt og stadig, det betyr ikke nødvendigvis at en ikke kan kose seg eller feire noe selv om man ikke spiser sukker og mettet fett.
      Når sunt smaker godt, hvorfor ikke nyte det? 🙂

    2. Marie:
      Jeg er helt enig i at en skal kunne kose seg og skeie ut i blant. Men jeg synes tankegangen din er helt feil. Det er søtt og stadig en bursag, det er påske, 17 mai, sommerferie, jul, et selskap og alle disse er jo bare en gang i året.

    3. Sua:
      Å, så koselig 🙂
      Jeg driver å skriver en kokebok, det går bare litt sakte ettersom jeg har tusen baller i luften!

    4. “Selv om du er opptatt av hva du får i seg, er det ingen grunn til at du ikke skal få nyte fastelavensboller.” så hvorfor må du lage dem sunne da? kroppen din har ikke vondt i det heletatt av å få i seg litt, ogspesielt for deg så er dette jo kun en gang i året. hvorfor vil du gå et år uten å ha spist noe som inneholder sukker eller mettet fett? huff synes synd på deg!!

    5. Jeg foretrekker nok “skikkelige” fastelavnsboller – det er jo tross alt bare én gang i året 🙂 Da er det lov å kose seg med god samvittighet.

    6. Kristineee!! HVOR kjøper du skyr naturell?? Jeg finner det INGEN plass.. 🙁

    7. Ser gode ut!:) Har ikke blitt noen boller på meg i dag. Det er liksom ikke helt min greie, hverken i sunn eller usunn variant.
      Men det er godt at folk bruker tid på å finne på sunne gode bolleoppskrifter til de som måååå ha det i dag!:)
      Ha en fin søndagskveld, super-Kristine!

    8. Kjære Kristine. Kan du skrive en kokebok? Slett hvertfall aldri denne bloggen. Takk.

    9. Nam, nå skal jeg sette i gang å prøve denne oppskriften. Takk for din kreativitet og inspirasjon Kristine 😀 Ha en fin søndag videre, og en fantastisk uke ! Ser frem til å hente tips og triks fra deg i den kommende uken 🙂

    10. Helle, jeg vil tro at du kan bytte ut bakepro med annet proteinpulver eller mer mandelmel. Fiberhusk er et bindemiddel og du kan bruke johannesbrødkjernemel jbk mel, eller droppe det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg