COOKIE DOUGH

Alle elsker kakedeig.
Som barn elsket jeg å slikke bollen etter at mamma var ferdig med bakingen, spesielt om det gjaldt sjokoladekake eller brownies.
Nå er jeg blitt en voksen dame, men jeg synes fortsatt det er like gøy å slikke bollen. Å smake underveis er halve moroa med bakingen :razz:
Forskjellen er at jeg nå er blitt litt mer kritisk til hva jeg putter i meg og at ingen lenger passer på at jeg ikke spiser deig til jeg har vondt i magen.

I min kjærlighet til deig, har jeg laget nettopp det.
Sunn, proteinrik, sukkerfri og deilig sjokoladedeig.
Det ser kanskje ikke så godt ut, men det skal jeg love deg det er.
Dette er en herlig sjokoladeopplevelse.

Bønner inneholder mye proteiner og fiber. 
De  inneholder også godt med jern, kalsium, folsyre, sink og B-vitaminer.
Mange er skeptisk til bønner, spesielt i bakst.
Jeg skal innrømme at jeg var dette selv, men etter å ha prøvd det kommer jeg absolutt ikke til å slutte.
Bønnesmaken er ikke eksisterende og det gir en kremaktig og saftig konsistens.
Denne cookie doughen minner om en blanding av sjokolademousse og brownies-deig.
Og jeg kan spise hele uten å få vondt i magen og i tillegg vite at det er gjør godt for kroppen min!

Coockie dough

1 boks hvite eller røde bønner
2 -4 ss melk
30 g sjokoladeprotein
2 -3 ss kakaopulver
2 ss sukrin
4 dråper stevia karamell 
Litt salt

Hell av vannet på bønnene.
Bland sammen bønner, melk, kakaopulver, sukrin, stevia og salt.
Miks godt sammen. Her kan du bruke en gaffel, en stavmikser eller en foodprosessor.
Når alt er godt blandet tilsetter du proteinpulveret.
Om du ikke ønsker å ha proteinpulver i oppskriften kan du droppe dette, da bruker du kun et par spiseskjeer med melk og tar litt ekstra med kakaopulver.

Kristine

46 kommentarer
    1. smakte MYE bedre med 4 ss kaffi, 4 ss kakao, ca 5 ss melis og 2 ts vaniljesukker oppi!

    2. Fikk ikke denne helt til jeg 🙁
      Brukte bønner i tomatsaus som jeg vasket av tomatsausen på. Brukte bare et par ss med bønner og moste sammen med det andre med stavmikser. Likevel smakte det bønner 🙁 Aner du hva jeg kan ha gjort feil? På bildet ser det jo VELDIG godt ut!

    3. Den her ser så sykt god ut, må prøves! Men lurer veldig på hva hvite bønner er? Finner ikke noe som heter det i butikken, kun kidney-bønner, tomatbønner og noe annet… Kan man skylle tomatbønnene, blir det det samme? 🙂 Du er helt konge på oppskrifter!

    4. Dette smakte veeeldig kakao, det var ikke noe godt i det hele tatt 🙁 har noen noe tips til hva jeg kunne gjort anderledes?

    5. Prøvde dette i dag! Var sykt digg! Anbefaler ikke å blande det i blender da det blir veldig tykt. Bruk stavmikser om du har.

    6. Høres og ser sinnsykt godt ut! Jeg bare lurer på hvor mye en boks er i gram? Kjøper bønner tørre for å spare penger og unngå tilsetningsstoffer, så skulle gjerne visst gram for å prøve ut oppskriften 😀

    7. Og for oss som er veldig glad i både kake og deig, kan denne deigen stekes som kake?

    8. NAM! Ut å kjøpe hvite bønner i morgen!! Røde bønner fikk jeg opp i halsen etter perioden jeg var i afrika:P Takk for at du legger ut oppskrifter, Kristine!!:)

    9. Jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til bønner, men dette så kjempegodt ut da! Jeg vil virkelig teste denne oppskriften 🙂 Nam, nam!

    10. Takk for en super oppskrift! Jeg har endelig bestemt meg for å begynne spise sunnere i kampen mot kiloene (jeg skal OPP) Så da kom denne kjempe bra med:)

    11. Eg slenger meg på trenden og spør etter næringsinnhald i denne 😀 Ser så godt ut, MÅ prøve denne snart! Er absolutt ivrig på kake/kjeksdeig – ofte er det like godt som det ferdige produktet 😉
      Har ein boks kvite bønner i skapet som eg tenkte eg skulle bruke, men har sett i butikken at det er ulike størrelsar på dei! Kva boks brukar du i denne oppskrifta? 100g? 200g? 500? Har jo litt å seie mtp blandingsforholdet 🙂
      Kva har du på toppen av deigklumpen? Gler meg til prøve denne og mange andre oppskrifter på bloggen din – har du tenkt på å gi ut kokebok? 🙂
      Eg har hatt minimalt med mjøl/sukker i kosthaldet dei siste fire vekene, og kjenner at eg blir skikkeleg dårleg i magen av det når eg ein sjeldan gang inntar det..! Gøy med god mat som ikkje gir magevondt og som er bra for kroppen 🙂 Likar!
      Ha ein nydeleg dag vidare, Kristine <3

    12. Heihei.
      Jeg har ikke alle ingrediensene her.. Så hva er næringsinnholdet på denne oppskriften?
      Setter stor pris på svar

    13. Heei 🙂 Eg spiser bare grovt brød, masse grønnsaker, kyllingfilet osv, men etter middag, uansett kor masse eg spise så får eg så ekstremt søtsug! så då pleier eg å enten ta meg ei matskei nutella eller ei rugbrødskive med peanuttsmør og banan. Då går det over, spiser ikkje mykje søtsaker ellers… har det noke å sei når eg prøver å bli litt tynnare og få lavare fettprosent og meir muskla? 🙂
      Svar gjerne på e-posten min som eg skreiv med!

    14. Ååå, du lager så utrolig mye godt!! Mitt eneste problem er at enkelte av matvarene du bruker har jeg aldri hørt om, derfor er jeg redd for å kjøpe feil type eller vare. Kan godt hende du har gjort dette, eller mange har spurt, men kan du ikke lage ett eget innlegg med ingredienser du ofte bruker til disse herlige måltidene? Hvor du kan få kjøpt dem, ca pris og merke etc.. Jeg er jo dum som ett brød, så når du f.eks skriver hvite bønner lurer jeg da på om det er bønner du får kjøpt i vanlig matbutikk eller om du må gå i en kostholdbutikk. Ja, så dum er jeg! Som sagt, digger bloggen din 🙂

    15. Hei
      Jeg lurer på om du kunne være interessert i å skrive litt om en døv som er interessert i mote, foto, kjendiser og shopping. Alt dette kan du se mer av på min blogg så forstår du gjerne hva mine interesser er. Selvom jeg er døv vet jeg mye om dette.
      Jeg sliter litt med å skrive norsk riktig da jeg er oppvokst med tegnspråk som første språk.Dette jobber jeg mye med for å bli bedre.
      Jeg jobber hardt med bloggen min for å bli “den kjente døve jenten” slik at jeg kan vise at døve også kan og at vi ikke er noe svakere enn andre.
      Så da håper jeg du tar en titt på blohhen min og vurderer å skrive om meg og linke bloggen min på din side.
      Takk på forhånd.
      Klem ……..

    16. Herlig ^^ Jeg har laget cookiedeig av både kikerter og bønner før, og det er så sabla godt! Jeg elsker bønner både i salt og søt mat 😉

    17. Digger at du finner en sunn variant av kakedeig! Elsker det selv 😀 Skal prøves!

    18. kan man bruke kidneybønner? blir det bedre resultat med hvite eller kidne/røde? :))

    19. Kordan produkter i svergie anbefaler du å kjøpe av mat? Sunne og magre varianter?

    20. BrownieDeig er noe av det beste jeg kan få tak i! Spiser nesten opp halve Brownien før den er stekt. Haha! Kan man foresten bruke brune bønner? Det eneste jeg har i skapet nå 😛

    21. Kjære deg, nå må jeg nesten spise enda mer mat 🙁 og jeg som allerede er mett! Jeg er sjokoladefreak nummer 1! Jeg lover..

    22. Dette må testes ut, så utrolig godt ut. Testet ut de “skivene” i dag, og det var utrolig godt! 🙂

    23. Som alt annet hos deg måtte jeg prøve denne. Jeg brukte vaniljeessens isteden for stevia (jeg er tom for stevia 🙁 ) og det ble kjempe godt. Takk for nok en god oppskrift 🙂

    24. Hei! det så jo bare kjempe godt ut 😀
      Jeg lurer på om du vet en ting. Jeg prøver å ikke spise så mye karbo, og ser inne på næringsinnhold.no at næringsinnholdet i bønner er veldig forskjellig alt ettersom de er kokt eller rå osv.
      Brukte du en boks med rå bønner? 🙂 Er det det at bønnene blir kokt som gjør at karboinnholdet øker? :p merkelige greier 😉
      Du har en super blogg forresten! 😀 leser den ofte 🙂

    25. nam!! skal testes 🙂 Aldri prøvd bønner før. syntes det høres så utrolig merkelig ut. Men man må vel finne det ut selv 😉

    26. Malin Beathe:
      Godt å høre at det er flere som har et lite barn i seg 😉
      Deigen er det beste med hele kaken.
      Prøv oppskriften, håper det faller i smak 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg