DET BESTE LAMMET

Lammestek hører med til påsken.
I tradisjon tro lager vi denne nydelige lammeretten hver påske.
Oppskriften er fransk inspirert med grønnsaker i form sammen med rødvin.
Absolutt den beste lammeoppskriften jeg vet om.

Lammelåret
Lag små lommer i lammelåret og stikk inn halve hvitløksfedd.
Jo flere jo bedre! Hvitløk er både sunt og godt!
Hakk persille og hvitløk. Bland i litt sitronsaft, strøkavring og et par spiseskjeer med olivenolje.
Smør blandingen på steken. Krydre med salt og pepper.
Ha lammet over potet- og tomatskivene og stek på 125 grader til kjøttet har en kjernetemperatur på 55 grader.
Ta ut steken, strø over et tynt lag parmesan og stek videre på 225 grader i 10 minutter.
La steken hvile 10 -15 minutter før du skjærer i den

Potet- og tomatform
Skjær poteter og tomater i skiver.
Smør en ildfast form med litt olje.
Legg potet- og tomatskiver lagvis i formen med taksteinmønster.
Ha over 0,5 – 1 dl rødvin.
Krydre med salt og pepper.
Legg på lammesteken og stek som beskrevet over.

Lammesaus
Ta ut lammelåret, potetene og tomatene av formen.
Hell over cirka 1 dl kokende vann og rør rundt i formen slik at du får med deg all stekesky.
Ha skyen over i en kjele sammen med litt rødvin, noen timiankvister og grovhakket hvitløk.
Kok i 15 -20 minutter til sausen blir tykk.


Jeg må alltid ha grønnsaker til middag.
Her serverte jeg med kokt brokkoli og gulrot.
Kokte grønnsaker med denne deilige lammesausen med rødvin og timian er helt nydelig.
Jeg kunne faktisk spist bare saus og grønnsaker!
Kos deg.


Til dessert laget jeg en varm påskesalat.
Masse appelsiner ble skåret i biter sammen med litt mango og ananas.
Pakk frukten inn i aluminiumsfolie.
Strø over et par spiseskjeer med yaconsirup, eventuelt honning eller annen sirup.
Legg gjerne inn en kanelstang eller to.
Stek på 200 grader i 10 minutter.
Fruktsalaten er god i seg selv, men ekstra godt med noe søtt.
Jeg serverte med stivpisket eggehvite iblandet sukrin, kanel og mager kesam.
Vaniljeis, vaniljekesam eller pisket kremfløte vil gjøre samme nytten.

Nyt påsken videre :grin:
Kristine

14 kommentarer
    1. Nam! Jeg skal prøve meg på tomat og potet retten til laksemiddagen vi skal ha i kveld (er ikke veldig glad i lam) God påske=)

    2. Mm! Det så nydelig ut!
      Lam er fast tradisjon i påsken her også, men jeg må desverre vente heelt til søndagen!
      God påske videre! 🙂

    3. Hvor godt så ikke DET ut, da? 🙂 Jeg er ikke så veldig glad i lam til vanlig (for mye “slim”, hehe), men en gang i blant er det faktisk nydelig. Siden jeg er alene hjemme i påsken blir det nok ikke noe påskelam på meg, dessverre. Kanskje jeg skulle kjøpe lammerull eller noe på butikken i morgen eller lammefilet, bare for å få litt påskestemning på påskeaften selv…hmmm…

    4. Nam, ser virkelig nydelig ut! Har allerede spist lam i påsken, må prøve ut fruktdesserten din – ser såå fristende ut (-: Ha en sunn og god påske vidre!

    5. Å det så himmelsk ut 🙂 Jeg må nok vente til i morgen med å bli servert lam, men jeg gleder meg masse takket være teaseren du ga meg her! Lam er så utrolig godt! Og hvertfall siden det liksom er noe man spiser så sjeldent. Potet- og tomatformen hørtes spennende ut og skal prøves, men ikke i morgen for da blir det pappas fløtegratinerte poteter 🙂
      Ha en fin langfredag Kristine 😀

    6. Det så kjempegodt ut! 🙂 Selv får jeg gjester på søndag og skal lage
      lammelår med en makedonsk vri! Det er også helt himmelsk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg