PROTEINRIK PASTA

Jeg tenkte at det må være mulig å lage en magrere versjon, en proteinpasta-versjon.
Og jammen gikk det ikke supert.
Både konsistens og smak ble veldig bra, det blir mye pasta fremover!

Proteinrik pasta

1 egg
1 eggehvite
100 g mager kesam
3 ts fiberhusk

Pisk det hele egget og eggehviten lett sammen med en gaffel.
Ha i kesam og fiberhusk.
Rør til alt er godt blandet.
La røren stå å svelle i fem minutter.
Ta ut deigen og legg den på et bakepapir.
Ta en nytt ark med bakepapir og smør med 1 ts olje. Legg dette bakepapiret over deigklumpen.
Kvel deigen flat ved å kjevle oppå bakepapiret.
Stek på 150 grader i 10 minutter.
Skjær i lange strimler..
Server.


Dette var utrolig enket, for ikke å snakke om; magert og proteinrikt.
En ny favoritt.
Pastaen både smakte og gjorde godt.
Jeg serverte proteinpastaen med et godt dryss parmesan, ovnsbakt paprika (legg hele søt paprika på et stekebrett og stek på 200 grader i 40 minutter)  og kremet sopp- og kjøttsaus (biff, sopp og finhakket hvitløk stekt lett før jeg hadde i mager creme fraiche og litt soyasaus).
Kjempe godt!

Ellers hadde jeg en god økt på rygg og mage i dag.
Den så slik ut:
-Chins
Kroppsvekt: 6 repetisjoner     helt selv – ny rekord :mrgreen:
Kroppsvekt: 4 repetisjoner
Med strikk: 5 repetisjoner
Med strikk: 5 repetisjoner
Med assistanse: 8 repetisjoner
-T-bar roing
35 kg: 7 repetisjoner
35 kg: 6 repetisjoner
35 kg: 6 repetisjoner
37,5 kg: 5 repetisjoner
37,5 kg: 5 repetisjoner
-Enarms roing
18 kg: 6 repetisjoner
20 kg: 5 repetisjoner
20 kg: 5 repetisjoner
22 kg: 5 repetisjoner
-Omvendt flyes
vekt nr 2: 15 repetisjoner
vekt nr 2: 10 repetisjoner
vekt nr 1: 13 repetisjoner
vekt nr 1: 12 repetisjoner
-Hengende benhev
Kroppsvekt: 16 repetisjoner
3 kg: 6 repetisjoner
4 kg: 5 repetisjoner
4 kg: 5 repetisjoner


Nå er jeg i gang med desserten.
Jeg gadd ikke lage noe fanzy, så det ble enkelt og greit en god frukttallerken.
Vannmelon, appelsin, jordbær, bringebær og blåbær.
Masse vitaminer og antioksidanter.
Da blir det heller noe mer tidskrevende til kveldsmat.

Kristine 

66 kommentarer
    1. J
      Jeg er litt usikker for å være ærlig. Jeg vil tro at om du oppbevarer de ferdige pastastrimlene i en lufttett boks i kjøleskapet og så varer de i en saus eller mikro når de skal spises, at det går greit. Men jeg vet ikke da jeg ikke har testet det selv.
      Steketid varierer fra ovn til ovn. Så det er viktig å bruke litt skjønn her 🙂

    2. Hei,
      vet denne oppskriften er gammel men prøver likevel. Vil gjerne teste ut denne (må lages med soyayoghurt) men jeg kommer ikke til å orke hele…Er det mulig å lage hel oppskrift og varme opp restene eller blir de harde? Evt. Steke halvparten, men er redd deigen vil bli gelé hvis den står i kjøleskapet. Please hjelp!
      Testet ut den ene oppskriften din på polarbrød i går, de ble mislykket siden jeg stekte de for kort, ops.

    3. Vil det bli like bra om man bytter ut kesam mager, med kesam, creme fraiche eller tyrkisk yoghurt tror du?

    4. <3:
      Denne ligner mer på taglitelle enn på vanlig pasta. Om dere er glad i fersk taglitelle vil nok denne falle i smak :)

    5. Merker du at det ikke er vanlig pasta? Smaker det annerledes?
      Hvordan er kosistensen? Mamma er litt skeptisk skjønner du så
      Vil egentlig prøve å lage uten at hun merker noe til at pastaen
      Hennes ikke er med.. Tror du hun merker noe? Isåfall hva? 🙂 ser
      Helt nydelig ut og jeg er så glad i pasta, spiser det litt for mye 🙂

    6. tusen takk for oppskriften! Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk da pastaen sto i ovnen, men resultatet ble jo kjempebra! Smakte som ekte pasta 🙂

    7. NAM! Laget den nettopp. Utrolig god, og ikke minst mye sunnere og bedre enn vanlig pasta! Takk for oppskrift:)

    8. Prøvde denne for første gang idag, og den smakte helt fantastisk! 😀
      Til en pastaelsker som ikke har spist pasta på over et halvt år, var dette ren og skjær glede!!

    9. Laila:
      Hei, så herlig at pastaen ble tatt godt i mot. Det er så koselig å høre at ting jeg lager blir likt hos andre 🙂

    10. Tror du dette kunne funke som en slags pizzabunn også, om man smører/kjevler den rund, forsteker også har på topping? Eller vil den bli for myk? Steke den lenger evt?

    11. Denne skal prøves i dag:D denne holder kanskje bare til 1 person? og fyller den et helt bakepapir? 🙂

    12. Hei:) steker du pastaen i ovnen med bakepapir under og over pastaen? eller tar du av det over?

    13. Siv:
      Ja, den metter bedre enn vanlig pasta synes nå jeg 🙂
      Veldig hyggelig å høre at oppskriftene blir tatt godt i mot.

    14. K:
      Hva med soya yoghurt? Eller om det finnes en soya / melkefri variant av philadelphia. Det vil gå veldig bra 🙂

    15. Hanne:
      Benhev med vekt tar jeg ved å ha en manual mellom bena.
      Angående de andre øvelsene vil jeg anbefale å søke de opp på youtube 🙂 Det er litt vanskelig å skulle forklare med ord. Hehe… Men t-bar row er blitt en ny favoritt på rygg 🙂

    16. Cecilie Lykke:
      Jeg kjører chins med smalt grep, er svakere i bredt 😉
      Prøv pastaen, det er veldig god 🙂 Ellers er jeg enig med deg, fullkornspasta er også et godt alternativ, jeg får bare litt vondt i magen av den!

    17. Stine:
      Dette her er enkel matte. La meg vise dere hvordan jeg regner.
      1 egg = 76 kcal, 7 g protein, 6 g fett og 0 g karb
      1 eggehvite = 16 kcal, 4 g protein, 0 gfett, 0 g karb
      100 g mager kesam = 74 kcal, 12 g protein, 1 g fett og 4 g karb
      3 ts fiberhusk, ca 12 g = 1 kcal, 0 g protein, 0 g fett og 0 g karb

      Om du legger sammen disse tallene får du at hele pasta oppskriften inneholder:
      169 kcal, 23 g protein, 7 g fett og 5 g karbs.
      I tillegg kommer det kanskje til 1 g fett fra oljen som man bruker til å smøre bakepapiret med, men i og med at mesteparten av oljen sitter igjen på bakepapiret er det ikke mye å snakke om, men la oss gjøre det enkelt å legge til 1 gram fett og 9 kcal (1 gram fett = 9 kalorier).
      Da har man 178 kcal, 23 g protein, 8 g fett og 5 g karbs. I tillegg veier denne oppskriften over 200 g. Det vil si at oppskriften har under 89 kcal per 100 g. Altså er dette en mye magrere pasta enn vanilje pasta. Vanlig pasta består stort sett av karbohydrater, mens i denne pastaen er det hovedsakelig protein, slik at fordelingen av næringsemner er også veldig forskjellig.

    18. Mia:
      Du kan gjerne bruke to egg, ja. Men tilsett kanskje litt mer fiberhusk da to egg har mer masse en et egg og en eggehvite 🙂

    19. Nydelig pasta!! Også så mettende! Dette blir GARANTERT favoritten fremover! Takk for nok en super oppskrift! 😀

    20. Åå. Nam. Det så veldig godt ut! Jeg tåler dessverre ikke melk. Har du noe forslag til hva jeg kan bytte ut kesamen med?

    21. Ojoj! No MÅ det jo bli pasta til middag, for først gang på leeenge 🙂
      Tusen takk for superflott oppskrift 🙂
      God Onsdag, Klem frå Kvardagskos!

    22. Jesus Maria, den pastaen så faktisk magisk ut!! DU er helt RÅ på oppskrifter 😀
      Jeg skal dessverre ikke spise egg i en periode nå, men dersom jeg tar det tilbake i kosten skal dette helt klart være noe av det første jeg tester ut! 😀
      SV: Haha, you got that right ;D Fluff up your life! hehe..
      Har ikke du testet fluff enda?? Ohman, da er det på tide å prøve, Kristine! Det er kjempeenkelt og SÅÅ godt =) Mums. La oss fluffe “sammen” i kveld 😉

    23. En sunn pastaoppskrift var akkurat de jeg trengte!! 😀
      Du steker pastaen med det bakepapiret oppå sant?

    24. Nam!! Så flink du er 😉 jeg blir like imponert hver gang!!
      Bare lurer, hva er t-bar roing, og hva er omvendt flyes? Og hvordan tar du hengende beinhev med vekt? Jeg ser det for meg helt merkelig tror jeg!

    25. Så herlig ! Den pastaoppskriften må testes ut, jeg elsker pasta men spiser der alt for sjeldent pga det er “så farlig”, hehe 🙂

    26. Sykt bra å klare 6 chins alene! Kjører du bredt, smalt eller omvendt grep?
      Herlig den pastaen så ut, men syns da at fullkornspasta gjør godt for kroppen og, jeg da 🙂

    27. WOW! Så smart!!! Flink Kristine ^^, Det skal jeg prøve. Gratulerer med ny chins-rekord. Det er kjempebra!!!

    28. Så utrolig godt ut!
      Kan jeg spørre hvor mange kalorier det var tilsammen i den pastaen?
      Er det like mange karlorier i 100g i den pastaen, som i vanlig fullkorn pasta/pasta (360 kcal) ? 🙂
      Håper du kan svare meg! <3 🙂 Digger bloggen din foresten!
      Du er serriøst en stoooor inspirasjons kilde for meg, digger deg! 🙂

    29. Smart! Tenk at så enkle ingredienser kan lage pasta, tror dette smaker mye bedre enn miracle noodlesene=) Er det mulig å bruke to egg tror du? Istedenfor et egg og en eggehvite?

    30. Spennende, nå ble jeg så nysgjerrig at det er nesten at jeg går på butikken for å handle kesam med en gang! Må prøves 🙂

    31. Jeg måtte bare lage nå, og dette var jo bare helt geniaaalt 😀 Tusen takk! Smakte jo faktisk pasta. Jeg toppet med litt sukkerfri ketshup, en klype salt og oregano! Kjeeempe godt 😀

    32. Å, det hørtes og så jammen godt ut! Skulle ønske du var min personlige kokk ^^

    33. Jøss, det der må testes 🙂 Ble pastaen myk? Bare forestilte meg at den kom til å bli litt sprø, men så ikke sånn ut på bildene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg