PERSONLIGE TANKER OG SVAR

Disse spørsmålene svarte jeg på for et par dager siden, men jeg har diskutert opp og ned med meg selv om jeg skal publisere dem. Noen av spørsmålene er nokså personlige. Jeg grubler stadig vekk på hvor mye jeg skal dele og hvor mye av meg selv jeg ønsker å gi.
Når vi snakker om menstruasjon, kalorier, fettprosent, tanker, osv, er det ikke til å legge skjul på at jeg har hatt en turbulent fortid. Jeg fikk spiseforstyrrelse som elleveåring. Etter og nesten ha mistet livet i sykdommens tøffe år ble jeg erklært frisk som femtenåring. Selv om jeg var normalvektig var jeg langt fra psykisk frisk. Det tok flere år før jeg fikk et naturlig forhold til kropp, vekt og trening. Jeg trenger ikke å gå mer enn fire år tilbake i tid, da jeg var atten, for å finne en veldig forvirret og sykelig jente.
Det tok mange år før jeg klarte å finne en balansegang og jeg vet at mange sliter med akkurat det samme. Derfor ønsker jeg å dele noen av disse tankene med dere nå.
Her tanker og svar på en del av spørsmålene denne uken :grin:

Det er ingen hemmelighet at fettprosenten må ned for å kunne skimte magerutene, men er det så godt som umulig for en jente og ha en sunn kropp, sunn fettprosent, menstruasjon og mageruter samtidig?
Jeg tror dette er veldig individuelt og at det også henger sammen med vekt. Ta for eksempel BMI, du kan ha lav fettprosent og alt for lav BMI; da har du lite muskelmasse, eller normal BMI og lav fettprosent; da veier musklene dine en del og du har godt med muskelmasse.
Om menstruasjonen uteblir er det hovedsakelig på grunn av stress, overvektige kan også miste menstruasjonen. Stress kan komme av og utløses av flere forskjellige faktorer. En menstruasjon som forsvinner er et tegn fra kroppen om at ting ikke er som det skal være. Det kan være fysisk og / eller psykisk. Kroppen velger da å holde tilbake mensen fordi du (kroppen din) ikke er i stand til å få barn under den påkjenningen du har der og da.
Er fettprosenten ekstremt lav, ala sceneform på fitnessjenter, er dette selvfølgelig skadelig over lang tid. Her tar kroppen dette som en stressfaktor.
Hva som er godtatt fra kroppens del som “normal” fettprosent er veldig individuelt. Jeg vil tro at den fettprosenten du ikke har problemer med å holde, altså den fettprosenten hvor du kan spise gode mengder med mat og ikke trene ekstremt, er den fettprosenten som er nok så naturlig for kroppen. Stresser du ikke med mat og trening blir ikke dette en stressfaktor.
Jeg skal ikke lyve å være frøken perfekt. Går vi noen år tilbake i tid, spiste jeg lite, trente mye og jublet over at jeg så vidt kunne skimte noen få mageruter i speilet. Fettprosenten min var lav, så vel som vekten. Jeg hadde ikke menstruasjon på denne tiden. Jeg slet også med jernmangel og feil vitaminstatus. Det tok tid før jeg forstod hvor viktig mat er og hvor viktig det er å finne en gyllen middelvei med en balansegang mellom trening og kosthold. Nå veier jeg 8 kilo mer enn jeg gjorde da, men fettprosenten min er lavere! Jern og vitaminlagrene er perfekte og menstruasjonen er god.
Det jeg prøver å si er at om du har lav fettprosent som undervektig er det lang mer farlig enn om du har lav fettprosent som normalvektig (da med en dose muskelmasse). Psyken spiller også en stor rolle. Stresser du mye, uavhengig om det er i forhold til kropp/trening eller andre ting, vil det gå utover helsen. Noe som igjen kan gå utover menstruasjon, bentetthet, blodtrykk,  og en sunn kropp generelt.

Jeg spiser kanskje 1/3 av deg, tror jeg da, trener styrke og kardio 5 ganger i uken, men veier sikkert 10 kg mer enn deg. Men er ikke en kalori en kalori uansett hvor den kommer fra?
En kalori er en kalori, jo. Men om jeg hadde spist 2000 kcal fra sjokolade eller 2000 kcal fra mat, vil jeg klart ha dårligere energi av sjokoladen enn av mat. Hvordan maten tas opp og hva den inneholder i form av vitaminer, mineraler, proteiner, karbohydrater og fett har noe å si for helheten. Likevel ville vekten vært stabil med kostholdsvariantene.
Hvor mye du forbruker i løpet av en dag avhenger blant annet av høyde, vekt, muskelmasse, osv. MEN, om du spiser lite, vil kroppen tilpasse seg dette. Den vil ikke lenger bruke like mye energi. Kroppen vil gå i sultmodus og holde på fettet.
Det finnes ikke noe slik som magisk forbrenning eller gode gener. En jente på rundt 60 kilo vil ha et vedlikeholdsnivå på rundet 2000 -2500 kcal daglig avhengig av hvor aktiv hun er. Du er intet unntak der!
Jeg vil aldri anbefale noen å gå på en diett med under 1400 kcal. Bare det å skulle holde kroppen vedlike, altså den energien kroppen din bruker på å reparere og fornye celler, få hjerte til å slå, blodsirkulasjon, rett og slett å holde deg i livet, er rundt 1400 kcal. Går du under dette vil kroppen gradvis slites ned og i verste fall ødelegges.
Jeg skulle ønske jeg skjønt det for mange år siden. Jeg sitter igjen med en god dose kroniske skader etter min tid som spiseforstyrret; kronisk benhinnebetennelse, kronisk betennelse i skulderleddet, hofteleddsbøyerne og i knærne, svakt skjelett og et småproblematisk hjerte, alt dette grunnet lite mat og mye trening! For ikke å snakke om all energi og tid som jeg har sløst bort.
Det har vært noen år hvor jeg trente kardio hver dag, i tillegg til styrke og spiste strikt. Går vi fire år tilbake i tid, nærmere bestemt november 2008, trente jeg en times kondisjonstrening hver dag etter en styrkeøkt på en time og kostholdet mitt lå på 1300 kcal hvor alt ble nøye veid og kalkulert. Likevel rikket ikke vekten seg og musklene ville ikke bli synlig. Da så jeg slik ut:

Det var først når jeg skjønte at for å få en stram og sprek kropp må jeg spise nok og riktig, samtidig som treningsmengden må holdes moderat at jeg faktisk endte opp der jeg er i dag.
Det er en hårfin balanse gang, selv for en son vil gå ned i vekt. Matmengden må tilpasses treningsmengden.
Jeg kan anbefale denne artikkelen av Børge Fagerli. Mange jenter er trenger en wakeup-call.

Hvor mange kalorier er det i proteinpastaen? Er det ikke like mange kalorier der som i vanlig pasta (360 kcal).
Dette er enkel matte.
La meg vise dere hvordan jeg regner på mine oppskrifter.
1 egg = 76 kcal, 7 g protein, 6 g fett og 0 g karb
1 eggehvite = 16 kcal, 4 g protein, 0 g fett, 0 g karb

100 g mager kesam = 74 kcal, 12 g protein, 1 g fett og 4 g karb
3 ts fiberhusk, ca 12 g = 1 kcal, 0 g protein, 0 g fett og 0 g karb

Om du legger sammen disse tallene får du at hele pasta oppskriften inneholder:
169 kcal, 23 g protein, 7 g fett og 5 g karbs.
I tillegg kommer det kanskje 1 g fett fra oljen som man bruker til å smøre bakepapiret. I og med at mesteparten av oljen sitter igjen på bakepapiret er det ikke mye å snakke om, men la oss gjøre det enkelt å legge til 1 gram fett og 9 kcal (1 gram fett = 9 kalorier).
Da har man 178 kcal, 23 g protein, 8 g fett og 5 g karbs for hele oppskriften. I tillegg veier denne oppskriften over 200 g. Det vil si at oppskriften har under 89 kcal per 100 g. Altså er dette en mye magrere pasta enn vanlig pasta. Dessuten består vanlig pasta stort sett av karbohydrater, mens i denne pastaen består hovedsakelig protein, slik at fordelingen av næringsemner er også veldig forskjellig.


Proteinkaffen min klumper seg, hva gjør jeg galt?
Grunnen til at den klumper seg er nok at du bruker et proteinpulver som klumper seg.
Det er viktig at du blander proteinpulveret ut i litt vann før du heller i kaffen. Om proteinpulveret ikke er klumpete før du heller i kaffen, har du et klumpfritt proteinpulver, da vil den heller ikke klumpe seg i kaffen.


Får jeg kjøpt sjokoladeproteinet i vanlig helsekost?
Du får kjøpt en type sjokoladeprotein i helsekosten, men om den er god vet jeg ikke.
Jeg kjøper sjokoladeproteinet her.


Hvor mye karbohydrater får du i deg i løpet av en dag nå ca?
Jeg veier ikke maten min og teller heller ikke kalorier eller næringsemner ned på mikronivå. Jeg har kun en lett oversikt i hodet og har derfor ikke nøyaktige tall. Nå spiser jeg omtrent 2300 -2500 kcal daglig hvor jeg får i meg rundt 250 gram karbohydrater.
Mye mat og godt med karbohydrater gjør faktisk bra for kroppen. I dagens lavkarbo hysteri blir man printet inn med en del ting fra mediene,  jeg var derfor litt redd for at vekten ville fyke opp med en gang jeg økte karbohydratene. Ja, vekten har gått opp noe, men det er hovedsakelig glykogen (som lagres i muskulaturen) og vann (karbohydrater binder vann i kroppen). Fettprosenten derimot har holdt seg nok så stabil 🙂

Hvordan kan jeg trene de nedre magemusklene?
Dette har jeg svart på flere ganger før.
Du finner en grundig forklaring her.


Hva studerer du?
Jeg tar en bachelor i ernæring.
Da blir jeg ernæringsfysiolog.

God klem fra
Kristine
som synes det er litt skummelt å være personlig på bloggen.

70 kommentarer
    1. Hej Kristine,
      Jeg er blevet en af dine trofaste læsere, i nabolandet Danmark, så håber det er okay, at jeg skriver på dansk.
      Først skal du vide, at jeg synes det er en virkelig fin og inspirerende blog, som du har dig og synes du gør et mega sejt arbejde!
      Faldt over dette indlæg, her til aften, med artiklen fra MyRevolution.
      Virkelig god artikel! (måtte dog bruge Google oversæt, for at forstå det hele ☺)
      Jeg har selv et lidt svært forhold til mad, så derfor er det rart at få nogle gode og fornuftige artikler, som kan give relevant viden.
      Jeg prøver selv, at leve efter mottoet ?sundhed afhænger af hvem du er?, da det er nemt at blive fanget i dårlige mønstre, i vores (til tider) meget diæt-fokuserende samfund ? f.eks. med LCHF og Paleo.
      Derfor blev jeg bare så glad, den dag jeg faldt over din blog – for hvor er det inspirerende at følge dig. Du ser jo helt fantastisk ud (hvor mange gange træner du? – for det ligner at du bruger mange timer i fitnesscenteret) og så er det en virkelig hyggelig blog at følge med i.
      Forsæt det gode arbejde og en masse positiv energi herfra!
      Kærlig hilsen
      Laura

    2. Ååå dette innlegget trengte jeg i dag, da jeg har vært langt nede og tenkt i gamle,dårlige, dumme spisevane tanker. Takk for et fantastisk innlegg. Du er den eneste bloggen som inspirere, lærer meg noe og faktisk gir meg en wake up call her jeg surfer rundt på internett etter inspirasjon på feil måte. Takk takk takk. Jeg er en relativt ny leser så det kan hende du har skrevet om det før, hvis ikke hadde jeg satt pris på et innlegg med basic produktene du bruker i ditt kosthold som ikke kan kjøpes i vanlig matbutikk.
      Gøy at du studerer ernæring og, noe jeg selv kunne tenke meg.
      Takk igjen! Og ha en god dag videre 😀

    3. Spørsmål til eventuell spørsmålsrunde: Jeg ser akkurat slik ut som du gjorde på bildet for noen år siden. Hva ville du ha anbefalt meg å gjøre for å få markerte muskler osv? Jeg trener iallefall fem dager i uka, både styrke og løp. Fin blogg, forresten! Første bloggen jeg sjekker! 🙂

    4. Tusen hjertelig takk for flott innlegg!! Det at du skrev dette innlegget gav meg mer motivasjon til å komme meg ut av min sykdom og mine plager. Du er et flott eksempel på en gylden middelvei, og jeg beundrer deg så urolig mye for hva du har klart å komme igjennom og hva du har oppnådd.

    5. Tusen takk for et ærlig og fint innlegg Kristine! Jeg har også slitt med spiseforstyrrelser i mange mange år og kan ikke si at jeg helt er kvitt de vanskelige tankene. Hvis jeg er stresset, dukker de opp, men jeg klarer alltid å ignorere dem! Tror det er viktig for jenter å forstå at mat er viktig, man kan ikke kutte ut å spise fordi man vil gå ned noen kilo. Da vil man bare ende opp med å legge på seg alle kiloene man mistet når man går tilbake til å spise normalt igjen!
      Stå på videre, jeg håper en dag å ha like rå muskler som deg 😉

    6. Liker det! Setter umåtelig pris på bloggen din og deg! Henter inspirasjon, råd og kloke ord.. Glad du tør være såå personlig! Stor klem<3<3

    7. Du innspirerer så mye Kristine, og jeg blir glad av å lese bloggen din hver gang. Veldig trist å lese om dine tidligere år med spiseforstyrrelser, og jeg er selv utrolig glad for at jeg selv har kommet ut av det problemet og at det ikke varte lenge. Og det du skriver her er så tankevekkende for oss andre som kanskje sliter eller har slitt selv, og selførlig innspriasjon for dem som ønsker å oppnå noe selv uten å måtte havne i feil bane. Du har også fått veldig gode resultater har jeg sett i det siste, og du innspirerer og gir motivasjon til meg selv for å ville få fram litt markerte muskler igjen 🙂
      Ha en strålende dag og god helg 😀

    8. Har full forståelse for at det er vanskelig å vite hvor mye man skal dele, men dette var et veldig veldigbra og meningsfyllt innlegg!! Det er godt for flere å vite at man ikke er alene om å ha slike tanker til tider, og godt å få litt råd!! Tusen takk fro at du deler og åpner deg!! Ha en super helg!!

    9. Hvert eneste innlegg du poster er en god dose positivitet i min hverdag. TAKK!
      Du er bare helskjønn! 🙂

    10. For en herlig blogg, du har virkelig skjønt det. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser
      i 10 år ( desverre). Du er virkelig en inspirasjon, sunne gode vaner er nøkkelen til et godt liv.

    11. Fantastisk!!:)
      Jeg kan bare ikke få meg til å tro dette med å ha høyt matinntak gjelder alle. Jeg har spist alt fra 1100- 1900 om dagen, men det er KUN ved å ligge på 1100/1200 at jeg har fått vektnedgang:(

    12. Hei.
      Jeg syns dette var utrolig bra svart,
      og jeg syns du er utrolig tøff for at du svarer såpass personlig.
      Du skal ha cred for å tørre det!
      Som sagt er du en stor inspirasjonskilde for meg, og jeg rett og slett elsker bloggen din!
      Stå på!!
      Også lurer jeg på en ting, siden du nevnet at fettprosenten hadde holdt seg stabilt,
      hvordan hvet man sånn? Hvordan måler man fettprosenten? Og hvordan hvet man at den holder seg stabil? Håper på svar!
      You go, girl!<3

    13. Så fint innlegg. Høres ut som du har hatt det tøft. Du er en kjempesøt og flott jente 🙂 Fint at du delerdet med oss 🙂

    14. Tusen hjertelig takk for alle fine kommentarer.
      Fra tid til annen blir jeg sittende å tenke ‘vil jeg dele dette, hvor mye av meg selv vil jeg egentlig blotte på nettet’. Noen ting forblir lagret på pcen, men de gangen jeg tar mot til meg å publiserer mer personlige innlegg betyr det mye å få så gode ord tilbake.
      Jeg lurer utrolig på hvem alle dere herlige mennesker er, som bruker av deres tid og energi på å legge igjen gode ord til meg. Tusen hjertelig takk, dere gjør dagen min 🙂 Ikke bare i dag, men hver eneste dag!
      God klem

    15. Hvor studerer du ernæring? Jeg vurderer nemlig dette, men for at jeg skal ha mulighet må jeg til utlandet eller privat skole pga jeg må ta opp fag og har da ikke høyt nok karaktersnitt..
      Fine og reflekterte svar på litt vanskelige spørsmål. Syns du er flink som klarer det 🙂

    16. Sitter med et stort smil og masse respekt til deg nå Kristine 🙂 Så ærlig og riktig. Skal henvise til dette innlegget når jeg har diskusjoner med noen om trening, kosthold og mål <3

    17. Anonym:
      Jeg likte virkelig dine ord.
      Livet handler om så mye mer enn mat, trening og kropp.
      Hele utviklingen i smafunnet synes jeg er både skummel og skremmende. Stadig blir flere og flere av oss overvektige, mens igjen blir stadig flere sykelige undervektige og også flere dør av spiseforstyrrelser.

      Lev i nuet og ta vare på alle de magiske øyeblikkene 🙂

    18. Martine Johansen:
      Kan jeg klare det så kan absolutt du klarer det.
      Ikke gi opp og kjemp videre.
      Du er sterk. God klem <3

    19. Jeanett:
      Ordene dine rører meg Jeanett.
      Jeg blir til tider redd for at jeg gir negativ inspirasjon. I bunn og grunn ønser jeg å vise andre at man kan ha et sunt og godt forhold til seg selv og kroppen, og fortsatt se trent ut. Hysteri er ikke løsningen 🙂

    20. Sunn mat og trening:
      Jeg tok det så absolutt ikke negativt.
      Jeg synes heller det er spennende med en “dialog” og få tilbakemeldinger på andres tanker 🙂

    21. Sunn mat og trening:
      Østrogen lagres stort sett i fettvev ja, derfor er det farlig både med en god dose for mye fett og en god dose for lite fett. Har du svært lite fett på kroppen vil det, som jeg skriver over, være farlig. Men hva som er lite fett er veldig invididuelt. For de felste jenter vil kroppen reagere på en fettprosent under 16, men som sagt så finnes det ingen fasitt på dette.
      Er man usikker ville jeg anbefalt å oppsøke en lege 🙂

    22. I d a C h a r l o t t e ~:
      Tusen takk for en god kommentar <3
      Jeg lever og ånder for trening og kosthold, det er jo derfor jeg også studerer nettopp dette - jeg vil jobbe med det resten av livet. Får du inn tre til fire treningsøkter i uken, er det super flott 🙂 Med riktig, sunn og nok mat vil du komme en lang vei.
      God helg og god klem <3

    23. kjempebra innlegg! sliter med spiseforstyrrelse selv og det er en lang og ikke minst tung vei for å bli frisk, men du er en kjempemotivator. tusen takk for at du er så ærlig og for at du setter et sunt bilde på trening- og matvaner. du er helt skjønn!

    24. Malin Healthy Foods:
      Mat er ikke farlig. Det er faktisk et godt hjelpemiddel.
      Øk og la meg høre hvordan det går 🙂

    25. Utrolig bra innlegg! Jeg har selv et veldig anstrengt forhold til mat og det var så vidt jeg ikke utviklet en alvorlig spiseforstyrrelse for drøyt fire mnd siden. Dette hjalp meg MYE!! 😀
      Btw; jeg har også lyst til å utdanne meg innen ernæring,mest sannsynlig som klinisk ernæringsfysiolog 😉

    26. Jeg synes du var veldig modig som tok valget å svare på spørsmålene samt legge de ut i offentligheten. Det skal mye integritet og styrke for å gjøre det, nettopp fordi man ikke alltid vet hvor ærlig og personlig man skal være når man har en blogg.
      Tenk ihvertfall på dette: Du bestemte deg for å poste det, selv om du var redd for den reaksjonen du ville få fra leserene dine. Du valgte allikevel å gjøre det. I samme sekund sitter en og leser innlegget ditt og sitter med samme frykt. Han/hun kvier seg til å gjøre det, mens en annen får styrke til å gjøre det, fordi du turte. Hva skjer da? Jo, personen overvinner frykten ved å gjøre noe ubehagelig og personlig, men vil garantert få masse positive tilbakemeldinger fra leserene sine akkurat som deg.
      Du hjelper flere jenter/gutter med å stå frem om en vanskelig fortid som fortsatt bærer preg. Alle har vi en histoire å fortelle.
      Vær stolt av deg selv, Kristine:D Du inspirerer bare enda mer når du er ærlig:)
      God helg og varm klem:)

    27. Du er kjempeflink! Alt du skriver er en stor inspirasjonskilde for oss lesere. Hvem vet, kanskje har du reddet et liv i dag. Det du gjør er helt rått! 🙂

    28. Kjempetøft av deg å komme med et innlegg som dette! 🙂 Det er et viktig tema du tar opp, som idrettsstudent ser jeg at en del sliter med dette. Er selv veldig opptatt av trening og kosthold, og du hjelper meg ofte med motivasjon – spesielt på styrketreningsfronten! Jeg har lenge vært en utholdenhetsjente, men etter kneskade måtte jeg ty til styrkerommet for opptrening, og etter litt hjelp med å sette igang, trener jeg nå styrke like ofte som utholdenhet – jeg vil ha en sterk kropp! Takk for at du er et så fint forbilde, både for meg og andre! 🙂 God helg! Stor klem

    29. Denne trengte jeg virkelig idag… Flere jenter burde få øynene opp for styrketrening og mer mat! Takk for et ærlig og kjempebra innlegg 🙂

    30. Synes det er fott at du åpner deg for oss her på bloggen, og slapp helt av – det er ingenting å være redd for! Dette var et flott innlegg, og jeg håper alle forvirrede jenter og gutter der ute tar dine erfaringer innover seg, og klarer å se hvordan det påvirker kroppen. God klem til deg <3

    31. jeg liker at du er så ærlig og åpen med oss 🙂 det gjør bloggen mye mer ekte, og jeg ser at du er ei virkelig fantastisk flott og jornær jente <3 noe jeg visste fra før, men dette bekrefter det virkelig! jeg synes det er litt for mange "superfitnessbloggere" der ute som synes det er HELT greit å ha en fettprosent på 10 som kvinne, noe det ikke er.
      vil bare si til slutt at jeg ELSKER oppskriftene du poster 🙂 ha ikke fått testet så mye enda, men det er jo det som er så herlig med blogg; de blir lagret og kan tas frem igjen siden 😀
      takk for fint innlegg, Kristine!

    32. Takk for et flott innlegg! Godt å høre at det er mulig å overvinne det vonde tankemønsteret.

    33. Jeg har også vært døden nær av spiseforstyrrelser, men som deg kjempet meg tilbake til livet. Jeg la på meg raskt etter min andre runde med anoreksi, endte med bulimi (dette var veldig forbigående), og brukte mange år på å få et normalt forhold til mat. Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Og jeg elsker å trene. Jeg er ikke så opptatt av å spise riktig og sunt slik som du er, men får i meg passe sunt og passe usunt. Jeg ønsket bare å si: glem aldri at det er kun altfor flinke jenter med altfor stor ansvarsfølelse og altfor stor samvittighet som får spiseforstyrrelser. Jeg er selv 34 år, og har klart meg bra tross alt, med fin jobb og flott samboer. Jeg får bare veldig vondt av alle disse jentene og guttene som er så altfor strenge med seg selv, og straffer seg selv med mat, ved å spise for lite eller for mye. Skulle ønske alle jenter og gutter med spiseforstyrrelser tenkte litt mer over hva de ønsket ut av livet, og levde deretter, så kan fokus på mat hadde forsvunnet litt. Lev livet på egne premisser, ikke på andre. Tilfredsstille dine egne behov (mat søvn kjærlighet selvutvikling fysisk aktivitet). Og sist, men ikke minst, lev livet dag for dag. Dagen i dag erfart du eier. Ta vare på de små gode øyeblikkene. Vær litt uskikkelig:-)

    34. Så utrolig tøff og modig du er, Kristine! Dette står det stor respekt av. Jeg er så imponert over deg og hvor godt du har kommet deg vekk fra det spisehelvetet som jeg selv dessverre er fanget i. En dag skal jeg klare det og. Nå kjemper jeg med nebb og klør, og ved å se jenter som deg gir meg bare enda mer inspirasjon og pågangsmot! Tusen takk for at du deler. Du er helt fantastisk! Ha en fantastisk helg, kjære deg 🙂 Klem fra Martine

    35. DU er fantastisk Kristine, aldri tvil på det. Takk for at du er ærlig og deler dine tanker 🙂

    36. Kjempe flott innlegg! Selv tror jeg at jeg spiser for lite i forhold til det jeg trener, men jeg syns det er kjempe vanskelig å finne en balanse på dette! Supert at du skriver om det 🙂 Tok meg en ekstra brødskive når jeg leste det, hehe 🙂

    37. Kjempebra innlegg! du er en kjempemotivasjon 🙂 Tror mange jenter inkl meg selv trengte å høre dette.

    38. Så utrolig skjønn du er! Selv trener jeg styrke 6 ganger i uka, og har som regel en cardio økt etter styrkeøkta, og føler meg en smule besatt av trening og mat. Men etter å ha lest det her så lettet det litt på trykket når det kommer til mat. Føler at jeg nå kan spise etter sultfølelse, ikke etter tanken om at “wææ spiser jeg mer nå legger jeg på meg”. Den bloggen her gir meg også masse inspirasjon til gode og sunne måltider, som jeg tar i bruk OFTE :). Keep it up 😀

    39. Så utrolig bra innlegg! Elsker mattipsene dine og innleggene generelt.
      Du er utrolig tøff som tør å dele dette med leserne dine 🙂 Ha en fin dag, digger deg! <3

    40. Tøff du er som tørr å fortelle dette! Du er en stor motivasjon for meg, og et veldig godt forbilde 😀

    41. Må forresten kommentere igjen! hihi, følte du også fortjener utrolig mye ros for at du er så ærlig ! At du har kommet så langt i dag skal du være ufattelig stolt av, så det håper jeg du er. Ta til deg absolutt all ros som er å få. Det fortjener du!
      Og ja, jeg vet det er skummelt å være personlig på bloggen, men jeg tror nok du kommer til å få masse igjen for det, via ros, beundring, forståelse og inspirasjon!

    42. Fulgt med på bloggen din en stund nå. Du er så inspirerende og jeg har prøvd flere
      av oppskriftene dine. Helt supert! Du er også et veldig godt forbilde! Takk for en
      fantastisk blogg, Kristine 🙂

    43. Kristine, jeg rett og slett elsker deg!!
      Takk for at du skriver dette, har vært i samme situsajon selv hvor jeg trente mye og spiste lite.
      Nå gjør jeg det samme som deg, spiser mer og trener styrke!
      Tusen takk for at du e den du er, du er min største inspirasjonskilde 🙂
      Klem!

    44. “Det jeg prøver å si er at om du har lav fettprosent som undervektig er det lang mer farlig enn om du har lav fettprosent som normalvektig”. Men østrogenet lagres vel i kroppsfett om jeg ikke tar feil? Så derfor vil en lav fettprosent uansett ikke være gunstig med tanke på menstrasjon, hormonbalanse, benskjørhet osv. Nå er jeg ingen lege så skal abolutt ikke være så bastant, men jeg synes det uansett er feil å påstå at lav fettprosent er greit om man har muskler eller ikke. Fysiologisk sett er det ikke bra uansett å ha en så lav fettprosent av mensen utebli, men det vet jeg veldig godt at vi er enige om! 🙂 Men hvilken fettprosent som er ok helsemessig, er jo som du sier individuelt.! 🙂

    45. Ett ord: MOTIVASJON i svar på spm 1. Flere må få øynene opp, selv har jeg endelig også gjort det, og for en åpenbaring! Fortsett med det du gjør, du er min størte motivasjon (sånn av personer) tror jeg faktisk.

    46. Så utrolig bra skrevet ! Jeg for min del har veldig lyst til å spise og trene riktig – du er et stort forbilde for meg selvom jeg ikke kommer til å trene like mye som deg. Syntes det var veldig stort av deg å være litt personlig her på bloggen – man trenger å vite at alle ikke er like perfekte og det er sikkert flere som sliter med det du har slitt med tidligere. Da vil du jo fremstå som en perfekt rollemodell – ettersom du har kommet så langt som du har ! Vær stolt av deg selv – du er nydelig <3

    47. I salute you! At du tør å være så ærlig!! Inspirerende å lese om dine erfaringer, og om hva som fungerer for deg!

    48. Hei Kristine!
      Dette synes jeg var helt fantastisk å lese, mange flere jenter bør klare å tenke som deg (inkludert meg selv, men dette fikk meg inn på andre tanker). Du er virkelig flott! Ønsker deg en fin helg, tusen takk for at du gjor starten på min så god 🙂
      Klem!

    49. Herlig innlegg! Takk for at du er ærlig og skriver så utdypende 🙂 Veldig interessant å lese, har alltid lurt på dette med mensen. Jeg har hatt en periode på 1,5 år der jeg ikke har hatt mensen, men endelig er den tilbake! Deilig følelse 🙂

    50. Dette var et fint innlegg 🙂 tøft av deg og dele dine personlige erfaringer på bloggen

    51. For et fantastisk innlegg, jeg tar av meg hatten ! Dette var rett og slett noe av det beste jeg har lest på lenge ! Tusen takk for at du deler Kristine, ikke glem hvor fantastisk og flott du er!
      God fredag.. Klem fra en som savner deg veldig

    52. flott innlegg !
      du gir meg både motivasjon, inspirasjon og forståelse !
      det du skriver gjør deg til et veldig bra forbilde, takk 😀

    53. Fantastisk innlegg Kristine 🙂 takk for at du deler av deg selv og erfaringer du har gjort opp gjennom årene. Du har vært, og er kjempemotiverende!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg