FÅ MOTIVASJON TIL Å TRENE

Hvordan får du motivasjon til å trene?
For meg handler det sjeldent om motivasjon. 
Treningen er blitt en del av hverdagen, noe jeg gleder meg til og har lyst til.
Selvfølgelig har jeg også dager hvor jeg ikke har lyst til å dra på trening.  
Men ettersom treningen er en vane skal det mye til for at jeg dropper en økt. I tillegg vet jeg hvor godt det kjennes etterpå, for en herlig følelse :grin:

Det viktigste redskapet vi har for å fullføre et mål er motivasjon, det å klare å motivere deg selv. 

Her får du mine tips for holde fokus og komme deg på trening.


Sett deg mål

Hva er det du skal oppnå, og ikke minst, hvorfor skal du oppnå det? 
Sett deg opp en plan med konkrete mål og delmål med både hvordan du skal klare å nå de og når du skal ha nådd de.

Lag en treningskontrakt 

Å lage en kontrakt med deg selv, eventuelt med en treningskompis, gir deg et lite spark i rumpen når du ikke ønsker å dra deg på trening. Da har du en bindende avtale som det er vanskeligere å bryte.

La det bli en vane
Er du nybegynner krever det ofte mer for å komme seg på trening. La treningen bli en del av ditt liv og en vane, en god rutine. 
I starten lønner det seg å planlegge uken og legge inn treningsøktene i kalenderen. Planlegg for eksempel en 50 minutters treningsøkt mandag, onsdag og fredag og sett av tid til dette. Med planlegging ligger du på forskudd og er klar for hverdagen og den eventuelle motgangen du vil møte.  
Etter hvert vil du ha opparbeidet en god treningsuke og gode treningsvaner.

Finn en treningsform som passer for akkurat deg
De finnes utallige råd og veiledninger der ut. Skal du for eksempel ned i vekt finnes det et tusentall av treningsalternativer og øvelser. Ingen kan påstå at jogging er den perfekte løsningen for deg og at joggeturer er det du burde foreta deg. Finn ut hva du liker og hva som passer for akkurat deg. Finn da en treningsform du trives med, som du synes er morsoms og givende.
Styrketrening bør uansett være en del av treningen. Om du ikke synes dette er den mest givende treningsformen, kan du supplere med andre ting som du liker. Bare på den måten vil du klare å la treningen bli en vane.

Ha riktig tankegang
Tankegangen er utrolig viktig. Fokuser på det positive og ikke på det som kan ødelegge.
Har du bestemt deg for å trene etter middag, ikke tenkt på hvor godt du sitter i sofaen. Tenkt på den deilige følelsen du får etter endt treningsøkt. Fokuserer på overskuddet du sitter igjen med. Tenkt på hvor godt det gjør for kroppen din og resultatene du får.
Fokuser på det positive og “lur” tankegangen din.

Tro på deg selv
Målet ditt skal få deg til å føle deg bra og du skal virkelig ønske å oppnå dette.
Enda viktigere, du må ha tro på at du kan klare å nå det.
Du skal klare å nå målet ditt! 
Om du kommer deg på trening i dag, er du et skritt nærmere målet.
Keep going.

Kom deg på trening :grin:
Kristine ♥

28 kommentarer
    1. Åh, jeg er kjempemotivert til og trene og jeg skulle gjort ALT for å få gjort det. Jeg har fått tilbakeslag med ME’en, så jeg tør ikke nå 🙁 Utrolig kjedelig.. Blir kjempesliten bare av å gå til bussen/butikken, noe som ikke er langt.. MEN.. Jeg gleder meg veldig til jeg klarer det, for jeg vet hvor godt det gjør meg<3

    2. Flott innlegg! 🙂 Jeg har begynt å få treningen sånn smått til en vane, og det er deilig.
      Dette kommer bare som en tilleggsboost. Takk!

    3. Hanna:
      Det kommer veldig ann på utgangspunktet ditt og hva du ønsker å nå. Hva er en sterk og sunn kropp? Målet ditt er da å få en sterk og sunn kropp, men inn under dette ligger så mangt. Du må finne ut hva en sterk og sunn kropp betyr for deg.

    4. Sliter med å sette meg målbare mål. Ønsker en sterk og sunn kropp. Trener for det og for velværefølelsen. Hvilket mål skal man da lage seg?
      Ha en fin kveld 🙂

    5. unique:
      Personlig synes jeg det er noe mye fett og karbs i denne og lite proteiner i fordhold til feks myo-protein eller zero carb.
      Smaken kan jeg ikke si noe om.

      Ha en fin dag 🙂

    6. Herlig innlegg! Viktig å holde motivasjonen oppe. Jeg er nok lik som deg, jeg går på evigvarende motivasjon, ikke fordi jeg vil bli tynn osv, men fordi jeg vil bli bedre. En bedre versjon av meg selv, om du vil! =)

    7. Kristine, jeg vet at du studerer ernæring, og du kan dette sikkert bedre enn meg. Hva mener du om denne protein merke MRM low carb protein som man får kjøpt på iherb? Jeg går på lavkarbo, og jeg bruker chocorite protein pulver som jeg også bestiller fra iherb, men ønsker å teste denne siden man får mye mer i boksen. Jeg vet at du bruker en annen, men jeg synes at den er så dyr og så får du kun 1 kg.
      Ha en strålende dag!:)

    8. Kjempebra innlegg! Viktig med litt tips til motivasjon, tror det er mange som trenger en motivasjon-boost. Stå på! 😀

    9. Hei hei!
      Hvordan går det? <3
      Kan du gjøre meg en tjeneste? - Stemme på mitt blogginnlegg, så får jeg innlegget mit lenger opp på forsiden til nettavisen n2p.no! Hadde satt utrolig pris på det! Gå til min blogg/url <3
      Vil også anbefale å registrere deg der, så får du dine blogginnlegg på forsiden, og bloggen i topplisten dems. Jeg har selv fått veldig mange nye lesere etter jeg registrerte meg! 🙂
      klem <3

    10. Gode råd!=) Treningen er blitt en vane for meg også, men er jo alltid motiverende med nye mål å strekke seg etter!

    11. Veldig fint innlegg Kristine. Og nå er jeg bare kjempesulten etter å ha sett på noen av oppskriftene dine..Hehe…Som jeg nevnte tidligere; hadde vært morsomt å tatt en bakekveld!:) Ha en riktig strålende mandag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg