MYKE SJOKOLADEKJEKS

Sjokolade
Min evige lidenskap.
Jeg får aldri nok sjokolade.
Disse nydelig og myke sjokoladekjeksene som jeg laget i går, dekket mitt sjokoladebehov. Sukkerfrie, glutenfrie og med masse protein er det ikke annet enn å rope ‘hipp hurra’ for det!
Kjeksene blir som små sjokoladekaker, myke og saftige. Perfekt sammen med ettermiddagskaffen.

Myke proteinsjokoladekjeks

1 egg
1 eggehvite
3 ss sukrin
60 g mager kesam
20 g sjokoladeprotein
10 g mandelmel, eventuelt kokosmel, speltmel eller annen tørrvare
2 ss kakaopulver
1 ts fiberhusk
Ønsket smaksessenser: jeg tilsatte smøressens, stevia vanilje, kardemomme og kanel

Pisk det hele egget lett med en gaffel.
Ha i kesam, sjokoladeprotein, mandemel, kakaopulver, fiberhusk og smaksessenser. Tilsett vann, ca 0,5 dl til deigen har deig-konsistens.
Stivpisk eggehviten. Når hviten er stiv har du i surkin og pisker litt til.
Ved deigen forsiktig inn i den stivpiskede eggehviten.
Lag 8 klatter på et bakepapir.
Stek i 20 minutter på 175 grader.


Hele oppskriften inneholder
274 kcal, 41 g protein, 10 g fett og 5 g karbohydrater.
Det blir 34 kalorier per kjeks!


Kjeksene er gode som de er.
Med glasur blir de dobbelt så gode :grin:
Jeg lagde en topping av mager kesam, kakaopulver, sukrinmelis sjokolade casein-proteinpulver, kokosmasse og kokosessens.
Visp så ble det myke kjeks med sjokolade og kokos.
Mmmm….

All I really need is love but a little chocolate now and then doesn’t hurt.

Kristine

38 kommentarer
    1. Hei 🙂 Jeg har nettopp laget muffinsene, kjempe gode 🙂 Men har du regnet ut næringsinnholdet på de:)?

    2. Kristine, hva er det jeg gjør feil?? Jeg følger oppskriften til punkt og prikke, men likevel ender det opp med at cookiene ligner (og smaker) som skosåler i stedet for kjeks, slik som dine:(

    3. Enig med Malin over her:) De var skikkelig gode! Neste gang må jeg prøve med litt forskjellige nøtter og kanskje mørk sjokolade?;) Gøy!

    4. Kan man butte ut proteinpulveret med noe annet? evt bakepro og mer kakao?? :S

    5. Hei Kristine! Hev meg rundt og lagde disse herlige kjeksene med en gang jeg 🙂 Men mine ble myyye mørkere enn dine! Mente du egentlig 2 ts med kakaopulver, og ikke 2 ss? Gode ble de uansett, men litt for kraftig kakaosmak etter min smak.. 🙂

    6. Friste meg sånn på en onsdag æ gett! mmm! 🙂
      For en sjokolade moms som meg er slike sunne alternativer gull verdt 😀 disse blir nok prøvd ut i kveld!
      God kveld 🙂

    7. Yummy! Dette er definitivt en oppskrift jeg skal prøve! 😀
      Tusen takk, Kristine! Uten deg hadde kostholdsprogrammet jeg går på vært et h*lvete! Men takket være dine oppskrifter kan jeg unne meg noe godt nesten hver dag med god samvittighet!
      Men jeg lurer litt, har du opplevd at surkinmelisen gir en slags kjølende effekt i munnen? Sånn som tannkremen gjør. Jeg har prøvd sukrinmelis som glasur på kaker ved flere anledninger, og har måttet kaste hele kaken fordi sukrinmelisen gjør den nydelige kaken om til en ekkel opplevelse. Er det noe jeg gjør feil, eller er det bare jeg og kjæresten som opplever dette “fenomenet?” 🙂 Håper på svar!

    8. Så utrolig godt ut! Tror jeg må lage meg noen slike idag, som en liten premie for at jeg har vært så flink til å skrive på semesteroppgaven min :p høhø.
      Ha en fin dag videre!

    9. Hei, lurte på det sjokolade proteinet er det søt i smak, men samtidig ikke for søt. Har aldri prøvd pulver før, hvor kjøper du ditt og hva heter det?

    10. Å, det så helt herlig ut! Tror jeg må finne frem bakeutstyret i kveld 🙂 Men er det noe man kan bytte ut fiberhusken med (noe annet med høyt fiberinnhold f.eks.?)

    11. De så superfristende ut! Flink du er som gidder å ekspirimintere ut for oss andre 😉 Disse må testes!
      Ellers så lurer jeg på hva du føler var viktigst med tanke på kostholdet – som gjorde at du fikk mer definerte muskler? Tenker da på før/etter bildene dine. Superinspirerende 🙂

    12. Aaaah… Snadder!
      Har bestilt det samme sjokoladeproteinpulveret du bruker, og gleder meg veldig til det dumper en hentelapp i posten nå!
      Du er en kjempeinspirasjon! Stå på 🙂

    13. Dette ser kjempe godt ut!
      men jeg lurer på en ting angående styrketrening(for nybegynnere).
      hva er best av mange repetisjoner få ganger, eller få repetisjoner mange ganger?
      Du har forresten en kjempe inspirerende blogg 😀

    14. Utrolig motiverende blogg du har! Kommer til å følge med på bloggen din fremover.
      Før syklet jeg mye, og fikk skikkelig fine, sterke bein, men så kom flytting og diverse. Sykkelen min ble stjelt (har fortsatt ikke funnet den). Treningen ble lagt på is en liten stund. Men så begynte jeg å gå/jogge et par dager i uka. Holdt på med det i godt over et år, og begynte å få den kroppen jeg ville ha, men så ble jeg gravid i fjor, og da kuttet jeg ut treningen. Var bare kvalm og dårlig de første månedene og lå bare i senga. I desember i fjor fikk jeg en datter, og i januar i år, trente jeg hver dag (gå/jogge) en hel måned, men så kom den dagen der jeg ville ete masse sjokolade og ligge på sofaen og late meg. Og det har jeg da gjort til nå?har ikke eti mye sjokolade og har ikke ligget på sofaen hele tida..har jo tross alt et liv.. men å lese bloggen din motiverte meg til å begynne med treningen igjen. Begynne med et par ganger i uka, og se hva som skjer. Trening skal jo være gøy!

    15. Deilig! Er glad for at det virker som om du aldri mister bakegleden – det gir oss lesere så mange bra oppskrifter 🙂

    16. Disse kjeksene så veldig gode ut 🙂
      Bare lurte på om du skulle legge ut vinnerene av konkurransen i dag? Er så spent skjønner du 🙂

    17. Namm! Du er så kreativ og flink på kjøkkenet 🙂
      Lurer på om du kan skrive litt om det å føle at det stagnerer på trening? Jeg synes jeg har så lite fremgang på styrken, særlig på beina, og vet ikke hva jeg skal gjøre for å “booste” styrken litt :s

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg