HVA BØR JEG SPISE?

Hva spiser du?
Hva bør jeg spise om jeg vil være sunn?
Disse to spørsmålene er gjengangere.
Jeg spiser alt, bare ikke alltid.
Og slik er det også med deg, du kan spise alt, bare ikke alltid.
Det er en hårfin balanse mellom sunn og sykelig sunn. Hvor denne grensen går, er selvfølgelig noe individuelt fra person til person. Den dagen du begynner å bli fanatisk i forhold til mat og kropp, hvor dette opptar så å si all tid og tanker, da har du et problem.
Jeg kan ikke komme med pekefingeren og forklare deg hva som er riktig og galt. Du er din kropps herre. Ved å lytte til den vil du med tiden lære den å kjenne.

Hva er egentlig et sunt kosthold?

Spør du femten forskjellige mennesker, vil du få femten forskjellige svar.
Det er uendelige mange meninger, råd og tips.
Min mening er at alt av såkalte dietter bør kastes ut.
Glem lavkarbo. Glem middelhavsdietten. Paleo. Lav fett. Suppedietten og Atkins.
Et sunt kosthold er et kosthold du kan holde livet ut hvor ingen matvarer er forbud. Et kosthold som gjør at du føler deg bra, har godt med energi, god konsentrasjon og humør. Det skal få frem det beste i deg.  
Et sunt kosthold består for min del av mest mulig rene råvarer som kylling, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter, osv, og noe ferdiglaget som tacosaus, ketchup og lignende.
Jeg nekter meg selv ingenting og godtar lysten om den kommer.
 80 / 20 ? regelen synes jeg er en god leveregel. Om spiser sunt åtti prosent av tiden skeier jeg ut med god samvittighet de resterende tjue prosentene. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å ta en sjokoladebit i ny og ne, så lenge det ikke blir hver dag og i store mengder.


Dette er matvarer som stort sett finnes i mitt kjøkken:

Protein
Kyllingfilet, kalkun, mørbrad / ytrefilet / indrefilet av storfe, svinekjøtt, skyr naturell, skyr med smak, mager kesam, cottage cheese, proteinpulver, egg, torsk, tunfisk, steinbitt, ørret, laks, kalkun / kylling -skinke, lettere jarlsbergost, reker

Fett
Egg, fet fisk, omega-tilskudd, avokado, nøtter, peanøttsmør, smør (ekte meierismør), olivenolje

Karbohydrater
Frukt, bær, grønnsaker, søtpotet, potet, speltlomper, havregryn

Tilbehør
Wasabi, parmesan, fetaost, sitron, sukkerfri ketchup, dijonsennep, red crurry paste, kokosmelk (ikke lett variant), sukkerfritt syltetøy, ekstra lett melk, krydder, kaffe

Bakst
Kakaopulver, sukrin, kokosmel, mandemel, pofiber, fiberhusk, peanøttmel, bakepulver, stevia

I helgene finner man også pepsi max og små godt (hovedsakelig sjokolade) på mitt kjøkken.

Spis og vær glad :grin:
Nyt maten, nyt livet.

Kristine  

47 kommentarer

Siste innlegg