VANILJEKAKE


Riktig god søndag formiddag.
Her skinner solen som bare det, noe som gjorde det ekstra demotiverende å skulle sitte inne å lese til eksamen.
Derfor har jeg bakt en nydelig vaniljekake som skal holde meg med selskap.
Det blir plutselig litt mer morsomt å lese når jeg kan putte kake i munnen :grin:
Utrolig god, sukkerfri og proteinrik.



Vaniljekake

2 egg
1 eggehvite
1/2 dl sukrin
40 g kokosmel
20 g bakepro
1 ts fiberhusk
1 dl melk
1 ts vaniljepulver
6 dråper stevia vanilje
1/2 ts kanel

Pisk de to hele eggene med sukrin til eggedosis.
Stivpisk den ene eggehviten.
Bland sammen kokosmel, bakepro, fiberhusk, vaniljepulver, stevia og kanel.
Tilsett det tørre i eggedosisen.
Ha så i melk.
Vend den stivpiskede eggehviten forsiktig inn i resten av røren.
Ha røren i en form.
Stek på 180 grader i 30 -40 minutter.

Har du ikke kokosmel kan du bytte dette ut med en annen tørrvare som mandelmel, speltmel, hvetemel eller lignende.
Bakepro kan byttes ut med annet proteinpulver eller en annen tørrvare som over.
Har du ikke stevia? Bruk litt ekstra vaniljepulver, ekte vanilje eller vaniljeessens.

Vaniljeglasur

1/2 boks skyr naturell
1/2 boks philadelphia ost
1 dl sukrinmelis
1/2 ts vaniljepulver
30 g vaniljeprotein

Bland sammen alle ingrediensene.
Ha over kaken.

Har du ikke vaniljeprotein kan du droppe dette og heller bruke noe mer sukrinmelis og vaniljepulver.


Deilig, deilig.
Jeg gav kaken et lite dryss kakaopulver før jeg serverte.
Det høres kanskje rart ut at jeg serverer en kake til meg selv. Hvorfor ikke spise hele når den er så sunn og god? :grin: *ego*
Nyt og kos deg.

Kristine

17 kommentarer
    1. Hej Kristine 🙂
      Nu fik jeg endelig forsøgt mig med en af dine gode opskrifter og jeg har kun én ting at sige: lækkert!
      Jeg er netop igang med at skrive lidt om netop den her kage på min blog,, men jeg vil høre om jeg måske må låne lidt af dine billeder, da jeg kun selv nåede at få taget ét lidt ringe billede inden den hele var væk(husker selvfølgelig kilde og link til din blog, hvis det er )? 🙂
      i hvert fald tusinde tak for god inspiration og god læsning!
      Venlig Hilsen
      Nina

    2. hva er innholdet i denne kaken? 🙂 Syns det er så greit når du har skrevet hvor mye kalorier det er totalt, samt karbo og protein 😉

    3. Jeg synes alltid veldig synd på meg selv når jeg har prøver å lese ti, hihi! Så kos deg med hele kaken alene, du 😀 Velfortjent! Den så forresten supergod ut! Nå vet jeg hva jeg skal bake en dag 🙂 Ha en fin lesedag videre og lykke til med eksamen <3

    4. Jeg ser ingenting rart i å lage seg en hel kake å spise alene – kjent stoff her i gården 😉 Faktisk pleier jeg å benytte sjansen når jeg er alene hjemme, så jeg slipper å dele med noen…muahaha! Hihi 🙂

    5. Denne kaken så kjempe god ut! Sitter foreløpig og koser meg med en stor kaffekopp og druer til lesingen;P men spørs om ikke jeg må bake litt etterhvert;)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg