FET AV KVELDSMAT?

Etter å ha vist kveldsmaten min i går fikk jeg spørsmål om man ikke la på seg av mat på kvelden.
De siste årene har jeg spist mest på kvelden, og jeg ser ikke akkurat på meg selv som fet.

Det er en myte at du legger på deg av å spise på kvelden. 
Det er den totale energibalansen i løpet av dagen, altså om du har spist mer eller mindre enn ditt vedlikeholdsnivå, som avgjør om du går opp eller ned i vekt. 
Forbrenningen er ikke avhengig av klokken. 
Det er forholdet mellom kaloriene du spiser og kaloriene du forbrenner som avgjør. 
Får du i deg færre kalorier enn det kroppen din har behov for, går du ned i vekt – uansett om disse kaloriene er inntatt tidlig eller sent på dagen. Det er fullstendig likegyldig når på dagen du inntar kaloriene, så lenge det er innenfor det antallet kalorier du kan spise.

Men, ja, det er selvfølgelig et men her.
Det lønner seg likevel å fordele kaloriene utover dagen og ikke bare spise et kjempemåltid. Da holder egnerinivået seg stabilt og du vil lettere ha overskudd, humør og motivasjon. Vil du beholde muskelmasse, men samtidig tape fett, vil det være lurt å spise flere måltider i løpet av dagen. Da sikrer du deg at karbohydratene blir brukt til å gjenoppfylle musklene og at kaloriene brukes til oppbygging og restitusjon fremfor fettlagring.

Selv spiser jeg tre store måltider om dagen, pluss pre- og post-workout, hvor det største måltidet blir inntatt på kvelden. 
Jeg spiser en sen lunsj, for så å spise middag og kveldsmat. Frokosten dropper jeg. Noen dager legger jeg også til et mellommåltid. 
Dette er et spisemønster som fungerer veldig bra for meg og min hverdag. Vi er alle forskjellige og fungerer med forskjellige måltidsrytmer. Du må selv finne ut hva som fungerer for akkurat deg og din kropp :razz:

Kristine ♥

24 kommentarer
    1. Ingrid:
      Selv om legene og PTen din er mennesker du stoler på og for deg sitter i en autoritetsposisjon er det ikke dermed sagt at de har noen anelse om hva de snakker om.

      Hvordan kroppen benytter seg av diverse næringsstoffer varierer faktisk litt i løpet av dagen, ettersom det potensielt har en merverdi i form av hormonell og enzymatisk påvirkning, men utover det kommer man ikke (uten modifikasjoner) unna det faktum at termodynamikkens lover generelt er gjeldende. I tillegg til det er det en endeløs rekke studier publisert, kritisert og behandlet som tar for seg i hvilken grad ting som måltidsfrekvens, spising på kvelden og frokost har noen påvirkning ift. vektkontroll.

      I forhold til kveldsspising har man bare der en hormonell påvirkning via melatonin som gjør at du generelt sover bedre dersom du har et visst inntak (faktisk økt ved karbohydratinntak) nær tid før du legger deg. Anekdotisk kan man bare nevne det at folk blir søvnige etter store inntak, og følgelig hviler middag. Uansett, økt søvnkvalitet -> bedre hormonell tilstand (produksjon av hGH, senkning av stress via kortisol, bl.a.) -> bedre forhold for restitusjon og gunstig effekt på kroppssammensetning.

      Spør treneren din om hormonell påvirkning av næringstiming neste gang du møter hun. For den saks skyld, spør legen din om det samme. Personlig ville jeg byttet fastlege.

    2. Jeg har i alle fall fått høre av de legene jeg har hatt igjennom årene at jeg ikke bør spise rett før jeg legger meg. Fordi maten ikke får sunket og forbrenningen er ikke det samme om natten.
      Og det spurte jeg også min personlige trener om og hun sa akkurat det samme. Og at man helst bør vente 1-2 timer før leggetid. Jeg har i alle fall valgt å høre på legen min 🙂

    3. Hehe, det er så mange myter ute og går. Jeg har spist kvelds i nesten alle år, og de årene jeg ikke gjorde det, det var faktisk da jeg var litt lubben. 🙂
      Jeg spiser mange små måltider gjennom dagen, og ett til to litt større. Trives med det.

    4. Ingrid:
      Hvorfor ikke spise rett før en legger seg?
      Jeg gjør jo dette og har gjort det i mange år.
      Det er påvist i forskning at du sover bedre da også. Jeg tror ikke det er helt riktig det du sier der.

    5. Du er helt fantastisk, Kristine! Alle tipsene du kommer med, og generelt bloggingen din inspirerer så ufattelig mye! Du har gjort utrolig mye for meg, mer enn jeg kan forklare. Tusen takk for at du er så fantastisk!

    6. Det er bare en misforståelse for mange, det å ikke kunne spise om kvelden. Saken er bare den at man ikke bør spise rett før man legger seg.
      Jeg spiser nesten aldri kveldsmat, men det er fordi jeg spiser en ganske sein middag 🙂

    7. Aldri skjønt denne frykten mot kveldsmat jeg.
      å tro at man blir slank om man dropper kveldsmaten er litt som å spise en burger på macern å drikke cola light fordi da er det sunnere. Det blir jo ikke sunt uansett!
      Hurra for kveldsmat sier jeg! Som nettopp har stappet i meg 200g kylling til kvelds <3

    8. Kan absolutt bekrefte at det er det totale inntaket som teller, og ikke NÅR man spiser: Da jeg var på mitt sykeste (anorexi), åt jeg BARE om kvelden, og da VELDIG mye for å klare sove/ ha energi til å trene MYE om morgenen. Jeg åt MYE, både i mengde og i kalorier, men med tankte på det ekstreme forbruket, enda jeg til slutt sykelig tynn (under 40 kg). Så ja; det ER det totalte inntaket i forhold til forbruket iløpet av dagen som teller, ikke NÅR man spiser.
      Spis kveldsmaten, og sov godt 🙂

    9. Pleier alltid å spise halv ti på kvelden til tv kos, men nå driver jeg å tester ut hvordan magen min blir om jeg ikke spiser senere enn 8-9 på kvelden, for jeg har slitt endel med oppblåst mage (som er syyykt irriterende, for da ser den jo større ut enn den er). Så får se 🙂

    10. Enig! Jeg har ikke merket noen vektøkning/ulemper etter at jeg begynte å spise mer på kvelden, og føler også at jeg restituerer meg godt. Også er det så deilig å sove når man er mett 🙂

    11. Heeelt enig! Jeg dropper også frokost, står opp og peller meg på trening. Skrubbsulten etter trening, og spiser en god god lunsj. Holder meg mett til middag, så kan jeg spise på kvelden, da jeg er mest fysen :)).

    12. Er glad du avliver litt myter nå og da! Så kommentarfeltet ditt på kveldsmat-innlegget og hadde nesten lyst til å kommentere selv – for det er så synd at folk misforstår slike ting 🙂

    13. michelle:
      Det er mange ingrodde myter. Men de kan vi avlive 😉
      Faktisk føler jeg, som du sier, at kroppen restituerer seg bedre med mye mat på kvelden. Da har den energi og næring til å hente seg inn i løpet av natten.
      Ha en super dag.
      Og 200 kilo i benpress da! Hoho… For en sterk frøken du er. Jeg er imponert 🙂

    14. Det med kveldsmat er virkelig en myte som har vridd synet til mange.. skal ikke spise etter klokken da og da osv osv… Jeg er helt enig i det du skriver her. Og selv spiser jeg vel det største måltidet på kvelden for å kunne gi kroppen all næringen den trenger for å “mate” musklene og restituere. Har ganske likt spisemønster som deg ser jeg, og trives selv med det 🙂

    15. Det handler vel ikke om når man spiser, men hva man spiser;) Jeg begynner med første måltid 5.30 og småspiser hele dagen. Ikke veldig praktisk i forhold til matpakker, menmen=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg