MAGER

Dere har kanskje fått med dere at det er kommet en ny og mager cottage cheese?
Hva synes du?
Jeg ble faktisk litt skuffet.
Cottage cheese er opprinnelig nok så mager. Når Tine først skal videre utvikle et produkt er min mening at de burde lagt fokuset et annet sted. Se gjerne mot nabolandet vårt. I Sverige finner vi cottage cheese med vanilje, ananas, blåbær og nøtter. Hva med å få noe slikt hit isteden for å senke fettinnholdet med 2,2 gram.


Her kan du se næringsinnholdet i de to variantene per 100 gram.

Mager cottage cheese
Kalorier: 79
Protein: 13 gram
Karbohydrater: 2,1 gram
     hvorav sukkerarter: 2,1 gram
Fett: 2 gram

Orginal cottage cheese
Kalorier: 96
Protein: 13 gram
Karbohydrater: 1,5 gram
     hvorav sukkerarter: 1,5 gram
Fett: 4,3 gram


Jeg måtte selvfølgelig kjøpe den nye varianten.
Alt nytt må prøves! Kanskje ville den smake annerledes?
Den nye og magre varianten var 10 kroner dyrere enn den originale, en smule overpriset i mine øyne.
Smaksmessig synes jeg den magre varianten var litt mindre fyldig enn den originale, ellers nok så lik.
Er det verdt det?
Nei, jeg synes ikke det. Originalvarianten blir værende i mitt kjøleskap.  


Dagens dessert ble ny mager cottage cheese, mitt første (og siste) møte med denne boksen.
Jeg serverte den med bringebær, honning-og peanøttkrem, mørke sjokoladedråper og en chai-latte.
Honning- og peanøttkremen består av 3 ts med peanøttmel, 1 ts med honning, 1 ts med melk og en liten klype salt.  
Chai-latten er yogi-te med melk som jeg varmet og steam opp.

Ellers har jeg selvfølgelig hatt en treningsøkt i dag.
Det ble en snau 30 minutters økt på bryst.
– Benkpress i apparat
45 kg: 2 sett * 6 repetisjoner
50 kg: 2 sett * 5 repetisjoner
45 kg: 1 sett * 5 repetisjoner
– Flyes i kabel
24,5 kg: 1 sett * 8 repetisjoner
30 kg: 3 sett * 6 -7 repetisjoner
24,5 kg: 1 sett * 7 repetisjoner
– Skråbenk
30 kg: 2 sett * 8 -9repetisjoner
35 kg: 2 sett * 7 repetisjoner
– Hengende benhev
Kroppsvekt: 1 sett * 15 repetisjoner
3 kg: 2 sett * 8 repetisjoner
Kroppsvekt: 1 sett * 13 repetisjoner


Jeg ville sagt ‘to simply be yourself’.
Det er ingen som er deg bedre enn deg selv :grin:
Ha en flott onsdag videre.

Kristine

46 kommentarer
    1. Maria:
      Ofte er lettproduktene mer usunne enn orginalvariantene fordi de er tilsatt så mye tull! Spis og nyt maten. Den skal jo smake godt også 🙂

    2. Victoria:
      Jeg er enig.
      Uansett så er det ikke de 15 kaloriene som er forskjellen fra orginal til mager som utgjør om man går ned i vekt eller ikke 😉

    3. Mager Cottage Cheese koster idag 18,50 på Rema 1000. Skulle bare en uke etter lanseringsdagen til, så var prisen litt mer fornuftig;)

    4. Om det ernærings- og prismessig er verdt det, kan jeg stille meg spørsmålstegn ved selv. Men jeg likte smaken, frisk og god!

    5. Jeg ble egentlig ganske forventingsfull når jeg hørte om den magre versjonen, men velger å holde meg til den orginale. Syns ikke det er verdt prisen når jeg egentlig ikke har noe behov for å kutte mer ned på kalorier i kostholdet. 🙂

    6. Jeg synes den magre versonen smaker mye bedre og er veldig glad for at Norge har fått den! Den kostet 4 kr mer enn den orginale i Trondehim

    7. Det var ikke store forskjellen på de, fatter ikke at de gadd å produsere den magre en gang.. Heller fokusere på nye med smak, som du sier 🙂 Da hadde kanskje jeg også likt cottage cheese 😀

    8. Tenkte det samme som seg, ble skuffet når jeg hørte om dette. Var i Sverige på langtur med kjærelærer i går, og tenkte igjenn akkurat det samme med smaker og utvalg av melkeprodukter. Jeg er i himmelen hver gang, lyst til å kjøpe alt! Trist å komme tilbake til utvalget her i Norge etter det 😛

    9. Helt enig. Herregud som jeg hater lettprodukter!! De smaker jo mye mindre og er bare mye mer kunstig! Da kan man heller spise litt mindre mengde av noe med mer fett og NYTE det istedet for å spise noe magert og kunstig og tro at man blir sunn av det!

    10. har ikke funnet den i noen butikker ennå faktisk, men er ikke noe krise.. synes den originale er kjempegod og man blir så mett av den 🙂

    11. Fjerning av fettet blir bare erstattet med økt mengde karbo. Føler det er lite vits, hvertfall ikke å legge ut 10 kroner ekstra for en boks. Cottage cheese har såpass god næringsfordeling fra før av 🙂

    12. ti kroner MER for noen gram færre fett?! Nei vettuhva,,, “If it ain’t broken, don’t fix it!” Cottage Chesse er mer enn sunt nok i utgangspunktet

    13. Jeg har vært nysgjerrig siden jeg hørte om den varianten så det var jo flott at du fikk ordnet et innlegg om det! bare næringsinnholdet var jo skuffende nok i seg selv, i tillegg til den syke prisen! gidamei.. Menmen! Maten så som vanlig nydelig ut 😉 Ha en go natt, flinke 🙂

    14. Hei. Jeg ser du er veldig opptatt av helse og kosthold, og som jeg forstår så er dette også noe du studerer.. Derfor lurer jeg på hva dine tanker er om denne blodtype dietten? Er dette noe dere lærer om på skolen?
      🙂

    15. Hei! Denne må som du sier prøves, men det er som du sier andre grep de kunne tatt for å gjøre
      det hakket mer interessant. Vil også nevne at jeg har linket til den ene sjokoladekaken din
      i bloggen min 😉 Du lager så mye godt, og skulle gjerne hatt litt mer av ditt utvalg i kjøkkenhyllene. Det får komme med tiden. Ha en fin kveld, bloggen din er virkelig interessant!

    16. Cottage cheese er knallgodt, og funker til alt! Jeg har ikke prøvd den magre, jeg synes den originale er kjempegod som den er 😀 Og det er jo tross alt ikke verdt det å betale 10 kr ekstra(!!)

    17. Trur eg held meg til vanlige CC 😉
      Men kan du fortelle om nokon øvelser du gjer for å varme opp musklane?? Treng virkelig hjelp til da, og da eg finn på nettet er så utrulig mykje. Du veit jo masse om trening, har du nokon gode tips? 🙂

    18. Er jo så mye man kan bruke philadelfia som glasur ? så lurte om det gikk ann å bare bruke denne, uten at man må blande inn sukrin eller andre søtningsmidler i light versjonen. 🙂

    19. Hei, satt faktisk akkuratt med den samme boksen i fange.. Kjente ikke en eneste forkjell fra den orginale. Bra du opplyser andre om nye produkter 🙂 Lurte på om du har testet den nye philidelhiaen med freia sjokolade, isåfall hva synes du om den? Er den et godt alternativ til andre usunne sjokoladepålegg? eller fremdeles fyfy mat?

    20. Liker orginalen best! Den magre ble litt vass og utvannet..!? Men med litt skyr ble den perfekt,da!:) Har faktisk kjøpt en enda magrere i London en gang, men da var smaken helt grusom!

    21. Jeg er sååå enig! Hamstrer alltid cc med smak når jeg er i Sverige, urettferdig at de har så mye godt som ikke finnes her i Norge! Ha en fantastisk kveld Kristine 🙂

    22. Hei. Ser at du bruker lange og utfyllende svar til meldinger fra mennesker som kritiserer eller provoserer deg. Andre som sender hyggelige spørsmål blir uten svar…

    23. Jeg så denne og tenkte at det kan da ikke være nødvendig. Har ikke engang vurdert å prøve den. Men så at det har kommet en del andre spennende nyheter også, kanskje noe annet som er verdt en test!

    24. Likte begge to veldig godt! :))
      Men hvorfor spiser du så store måltider egentlig?
      Lots of love <3<3

    25. Haha, det er jo fler sukkerarter i den magre
      – så poenget er vel litt borte om man tar vekk litt fett og legger til noen karbohydrater

    26. Jeg er helt enig, det blir nesten litt for dumt. Cottage cheese er ganske magert i seg selv etter som det hele omtrent bare består av proteiner og bitte litt fett. Det ekstra fette i den orginale gjør den bare ekstra god og fyldig syns jeg. Jeg har ikke smakt den magre versjonen til tine, men jeg har smakt den til Keso, og da syns jeg den orginale var best. Så jeg holder jeg til den orginale, tror nok ikke jeg kommer til å smake den andre en gang 😛

    27. jeg mener jeg så cottage cheese med en eller annen eksotisk smak her om dagen? eller tok jeg feil… synes å huske det

    28. Vi har jo noen varianter av cottage cheesen her og, men ikke på langt nær som over grensen. Men enda en god grunn til å ta båten over 🙂

    29. Jeg er helt enig angående den nye CC’en. Den smaker ikke så annerledes enn originalen, men litt kjedeligere og løsere. Når den er så mye dyrere ser jeg ingen grunn til å gidde å kjøpe den! Jeg har testet tre bokser (bare for å være sikker;), men det blir ingen flere nå. Helt klart 😉
      Du er STERK forresten! Har du testet maks i benkpress? Du klarer jo sikkert oppmot 60 kg, kan jeg tenke meg 😀

    30. Du kjører veldig korte treningsøkter. Skjønner ikke hvordan du får tatt så mange øvelser og sett på bare 30 min. Hvor lange pauser har du?

    31. syns den nye var veldig god jeg, litt mildere i smaken? men alle har sin egen mening =)
      har prøvd å lage pastaen din, men den ble veldig omelettaktig i konsistensen… noen tips til hva jeg kan gjøre og hva jeg gjør feil?

    32. jeg har faktisk ikke fått med meg at det er kommet en mager en.. men hva var vitsen liksom? Det utgjorde ikke den store forskjellen liksom! Jeg er helt enig med deg, smaksvarianter hadde heller gjort seg 😀

    33. Er så enig. Er så enig:) tenkte akkurat d samme!:) Syns vi kunne importert cottage cheese fra Sverige i vanlige butikker:) den er så god!:) ha en flott uke, treningsuka mi går fint sålangt!:)

    34. Heihei!:) Æ skal til Oslo 21.6.12. Kor ligger noen kosholdsbutikker der dem har bra utvalg?

    35. Enig. Ikke nevneverdig store endringen i kaloriinnhold heller, er vel ofte det som er grunnen med å lage magrere varianter. Leste også på innholdslista, og originalen er et renere produkt, noe som er mye viktigere for meg. Dessuten har jeg innsett at jeg trives bedre med litt mer fett i kosten, etter årevis med fettfrykt. Jeg blir faktisk mett 🙂 Nå er ikke jeg hel LCHF heller, det syns jeg er for drøyt. Men en fin tredeling av energiinntaket mellom fett, karbo og protein virker for meg logisk (også har forskning vist at det er best også). Litt mer fett til folket (og litt mindre pasta)!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg