NORGES MUFFINS

                                                                                                                                                                                              Reklame // inneholder ad-linker
17. mai er rett rundt hjørnet og da må det serveres noe godt!


Jeg serverer nydelige 17. mai muffins.
For sikkerhetsskyld måtte jeg prøve meg på en ladning i morges. Det hadde vært forferdelig kjedelig om oppskriften ikke ble bra og jeg serverte misslykket bakst på nasjonaldagen vår.
Muffinsene ble supergode.
De er også glutenfrie, sukkerfrie, magre og proteinrike.

17. mai muffins

1 egg
1 eggehvite
3 ss sukringold
Litt vaniljepulver
60 g mager kesam
30 g kokosmel
15 g vaniljeprotein
1 dl melk
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver

Skill eggeplommen fra eggehviten.
Bland sammen eggeplommen med sukrin, vaniljepulver, kesam, kokosmel, vaniljeprotein, fiberhusk og bakepulver.
Tilsett melk. Ha eventuelt i litt mer melk og røren blir tykk.
Stivpisk eggehvitene.
Bland røren forsiktig ned i de stivpiskede eggehvitene.
Ha røren i muffinsformer.
Stek på 175 grader i 25 minutter.
Avkjøl.

Glasur

150 g philadelphia
100 g skyr naturell, eventuelt kesam eller gresk yoghurt
80 g sukrinmelis
Litt vaniljepulver

Bland sammen ingrediensene.
Smør glasuren over muffinsene.


Jeg brukte bringebær og blåbær for å få frem Norges flotte farger.
Det ser ut som en herlig 17. mai-fristelse, gjør det ikke?

Disse muffinsene gir en søt smak av vanilje.
De er kjempe gode i seg selv og det er ikke nødvendig med glasur.
Ekstra godt blir det likevel med den syrlige smaken fra osten i glasuren.


Håper det smaker
og at du får en flott feiring.

Kristine

40 kommentarer
    1. Andrea:
      Nok bindemiddel som egg, pelier å gjøre baksten mer saftig. Ellers blir baksten ekstra saftig om man har i banan eller bønner 🙂

    2. Gunnhild:
      Ja, om du trener før du spiser burde du få i deg en proteinshake eller BCAA. Dette er for å hindre muskelsvinn.
      Hmmm, det å spise seg mett på mat som er sunn vil hindre at du kan småspise så mye fordi du er mett. Kanskje du spiser for lite?

    3. Astrid:
      Du kan kjøpe det på helsekosten eller hos funksjonellmat.no
      Jeg tror ikke det fungerer å kverne kokosflak, nei, men du kan bruke en annen tørrvare som mandelmel, speltmel eller hvetemel 🙂

    4. FoodLove:
      Håper det ble norges muffins på deg 🙂
      Jeg fikk 8 muffins. Du kan pytte vaniljeprotein med annen tørrvare, ja. Om du tar vekk vaniljeprotein og vaniljepulver blir det ingen smak på muffinsene, da ville jeg tilsatt sjokolade eller noe annet med smak 🙂

    5. Hvor mange fikk du, veldig viktig for meg å vite siden jeg trenker å ha disse på 17.mai (; Lurer også på om jeg kan erstatte vaniljeproteinpulveret med fiberfin, mer kokosmel eller speltmel? Også om jeg kan droppe vaniljepulveret?

    6. Hvor får man kokosmel fra? Og kan man kverne/slenge slike kokosflak man får i vanlige dagligvarer dersom man ikke har det? (As you might see, jeg har det ikke.)

    7. Åh så fine muffins! Kanskje dette blir desserten på 17.mai i år, hvem vet? 😀
      Også så fint og enkelt pyntet!
      Ha en fin feiring du også!

    8. Bare lurte på en ting… Om du trener styrke før ditt første måltid for dagen? Er det da essensielt med BCAA? Har forsøkt å lese litt rundt….
      Er i ferd med å begi meg ut i periodisk faste verden ettersom jeg føler jeg har alt for stort fokus på dette med mat og måltider… Kan gå å være konstant sulten hele tiden og bare småspise….
      DÅRLIG VANE…. Har du noen tips?
      Håper du får en fortreffelig tirsdag videre, og ikke minst en flott 17.mai feiring:)

    9. disse ble driiit gode. jeg lagde de med mandelmel, så tok jeg blåbær i røra, så ble blåbærmuffins :). mmm

    10. Åhh, dette innlegget skapte litt 17.mai feeling og forhåndsglede før den store dagen! Jeg gleder meg! Og muffins og kake og hurra rop og bunad! God 15.mai Kristine (bare 2 dager igjen) 🙂

    11. Ååh, nam, disse skal jeg lage! 😀
      Ofte når jeg baker med proteinpulver o.l., blir resultatet at baksten blir litt tørr i konsistensen! Er du plaget med dette? Har du eventuelt noen tips til hvordan man kan gjøre proteinbakst litt mer saftig? 🙂

    12. Har jeg skjønt det rett om du har 3 egg til sammen, og bruker bare den ene eggeplommen førs, deretter kaster den andre og pister sammen de to resterende eggehvitene etterpå ? 🙂
      Fikk veldig lyst å lage dine muffinser til 17 mai 😉

    13. For en flott oppskrift! Går det å bytte ut proteinpulveret med mer kokosmel eller speltmel? Også hvor mange muffins fikk du ut av oppskriften? (:

    14. Ååå, nå fikk jeg lyst på muffins 😀 mm! Prøv å lag disse med kokosmelk, de blir nydelige 😀
      Ha en herlig tirsdag snuppa mi:)<3

    15. Tror du at de er like gode dagen etter at jeg lager dem? Tenker å lage dem 16.mai, om kvelden, da jeg får gjester allerede 7.30 17.mai! Da har jeg eggerøre etc som jeg må lage!

    16. Og der ble 17. Mai-baksten spikra! Det blir 17. Mai-muffins og suksessterta di 😀 Stå på med den gode jobben du gjør, Kristine – Det settes stor pris på !! 🙂

    17. å de så nydelige ut! Hva er næringsinnholdet?
      Kunne du ha lagt ut noen oppskrifter som er dine favoritter , de du er mest fornøyd med ?:):) Elsker bloggen din, du er et forilde for meg! Sliter med anoreksi, så blir så inspirert av deg!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg