KLIN KOKOS

Havregryn har mange gode egenskaper.
Det er blant annet en god kilde til Vitamin E, zink, kopper og mangnesium.
Havre inneholder mye fiber.
Det stabiliserer blodsukkeret og inneholder ikke sukker i motsetning til mange andre frokostblandinger.
Havregryn i seg selv kan være noe kjedelig.
Med litt fantasi derimot, kan dette bli rene festmåltidet.


I og med at jeg ikke spiser frokost, men hopper rett til lunsj og da spiser frokost i tolv tiden får jeg aldri havregrynsbollen om morgenen.
Isteden lager jeg ofte havregrøt til kvelds.
I går lagde jeg kokos-gryn.
Utrolig godt med en deilig smak av sommer.
En slik eksotisk smak bringer frem tanker om palmer og solskinn.

I kokos er finnes det mellomlange fettsyrer.
Disse har vist seg å være lett fordøyelige og kan øke stoffskiftet samt øke forbrenningen.
I tillegg inneholder kokos en lang rekke vitaminer, mineraler og antioksidanter.



Klink Kokos Grøt

Kok opp 2 dl havregryn med 5 dl vann.
Jeg brukte små gryn.
La koke i 5 minutter.
Ha over en halv boks med kokosmelk. Jeg bruker fullfetts varianten.
Vil du ha en magrere variant kan du vanne ut kokosmelken din. Bland da en del kokosmelk med en del vann og ha over i grøten.
Tilsett kokosmasse.
Rør godt og server.


På toppen har jeg mager kesam som jeg har blandet med kokosessens og kokosmasse.
Servert med kokosvann ble det kokosfest!
Kokosessens og kokosvann får du kjøpt her og her på iHerb.

Ha en flott dag :razz:
Kristine

    1. det ser innmari godt og fint ut, MEN jeg hater kokos! haha 🙂 men grøten din ser så tjukk og god ut, har du oppi noe annet enn kokosmelk? f.eks protein eller no?

    2. Synd jeg ikke liker kokos, da :/ Lager all annen type grøt. Men så du spiser det om kvelden du, jeg trodde du ikke var så glad i havregrøt fordi jeg knapt nok har sett deg skrive om det 😉 Jeg elsker det og har stadig vekk eksprimentelle grøtvarianter til frokost eller lunsj, noen ganger veldig uvanlige x) Men jo, tror du at en som ikke har lov til å trene eller være aktiv for tiden også kan ha godt av havregrøt om kvelden? Jeg har stadig lyst på det før jeg legger meg, men hørte en gang for lenge siden at man har lettere for å legge på seg fett om man spiser mye karbohydrater og spesielt korn, om kvelden, så det har bare satt seg fast i hodet mitt…
      Og en siste ting, om ezekiel 4:9 frokostblandingen. Den er jo så klart ikke søt som kashi, men er jo som sagt 100% naturlig, sukkerfri og naturlig proteinrik. Den er laget av spiret korn, bønner og linser! Den har en god og kraftig kornsmak og jeg pleier faktisk ikke å ha i sukrin/stevia når jeg spiser det med melk og bær. Altså at den er god uten å være søt… Ellers så har de to varianter med honning og rosiner, men jeg sverger til originalen og den med linfrø.

    3. Kokosgrøt kan jeg tenke meg at er godt! Jeg har ikke laget det med havregryn før, men jeg har laget risgrøt med kokosmelk før, og det var veldig godt! Jeg elsker kokos 🙂 Og så er det så sommerlig… ^^

    4. Dette fikk jeg lyst til å prøve, tror kanskje det blir godt med en liten dæsj kokosmel også? 🙂 Er veldig glad i det melet 🙂 Kokosmelk er faktisk noe jeg aldri har brukt i matlaging, noe sier meg at det kan være på tide å utvide mathorisonten en smule, hihi.
      håper du koser deg i sola i dag, ha en fin dag 🙂

    5. Hei!

Jeg lurte på om du kunne anbefale meg sjokoladeporteinpulveret som er det beste? Har hørt noen er med mye sukker og ligninde, vet du hvilket som har mest protein, minst karb men likevel smaker godt?

      Takk for en inspirerende blogg! Klem.

    6. Jeg liker kokos veldig godt, men får ikke for mitt bare liv til å like havregrøt, enda så godt det ser ut på bildene i diverse blogger (inkl. din!). 🙂 Jeg spiser gjerne havregryn med melk (+ nøtter, frø, frukt etc.), men som grøt blir det plutselig helt pyton. Smaken er grei, men jeg greier ikke den “slimete” konsistensen som det får. Bruker dog kokosmelk blanda med soyamelk i risengrynsgrøten min, og det er kjempegodt. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg