MOTIVASJON

Jeg fikk spørsmål om hvordan jeg alltid klarer å være motivert for trening.
Det er ikke slik at jeg er noe supermenneske som alltid er motivert.
Jeg har også mine dager hvor alt annet er mer fristende enn og bevege på kroppen.
Likevel kommer jeg meg som regel på trening – det føles så godt etterpå :grin:

For det første gjelder det å finne noe som fungerer for deg.
Jeg har funnet min glede i styrketrening. Kanskje løping eller squash passer bedre for deg?
Prøv forskjellige treningsformer. Finner du noe du trives med holder du motivasjonen oppe fordi det er gøy og ikke fordi det føles som noe du må gjøre.

For det andre må du ha en grunn til å trene.
Spør deg selv hvorfor du skal være aktiv. Motiverer svaret deg?
Er grunnen fordi kjæresten mener du skal gjøre det, kan du like så godt kaste inn håndkle med en gang.
Er svaret derimot at du skal klare å løfte 50 kilo i benkpress eller løpe 5 kilometer på 20 minutter og dette er noe du har lyst til å gjøre, da får du det til.

Jeg tror også det handler mye om balansegang.
Før hadde jeg langt flere dager hvor treningen fristet lite, mens nå skjer det kanskje en gang i måneden. Nå har jeg lært meg å kunne ta fri fra treningen uten å få dårlig samvittighet og funnet ut hvordan matinntaket påvirker treningen. Jeg vet blant annet at jeg fungerer best om jeg spiser cirka en time før trening og også at jeg burde få i meg noe rett etter trening for å unngå et blodsukkerfall. Jeg har også funnet ut at jeg må ha mye karbohydrater for å ha godt med energi. For å ikke snakke om søvn, søvn er utrolig viktig. Med åtte timer i sengen hver natt er det mye lettere å komme seg på trening.


I går hadde jeg en moro økt.
Jeg gjorde rett og slett akkurat det jeg ønsket.
Det ble assortert styrketrening på ben, triceps og biceps.
– Step up
4 sett * 8 repetisjoner
– Benpress
3 sett * 10 -12 repetisjoner
– Triceps pushdown
5 sett * 8 -10 repetisjoner
– Biceps curl
4 sett * 8 -10 repetisjoner
– Dips på benk
10 + 5x (myo-reps)

Du er din egen livs herre.
Ha deg gøy, elsk den du er og lik det du gjør.
Lev livet slik du ønsker :grin: 

Kristine

19 kommentarer
    1. Jeg trener veldig mye, 5-6 ganger i uken. Av og til mer pga to økter samme dag – styrke og så lett kardio kvelds. Det som motiverer meg er at jeg elsker det. Jeg sitter dagen før og planlegger økta og gleder meg. Sitter på jobb og venter på at arbeidsdagen skal bli ferdig nettopp for å løpe på trening. Men dem sier jo også at: willpower is like a muscle, the more you train it the stronger it gets. Og det er noe i det. Man blir motivert av å se resultater, av å komme inn i den gode sirkelen og jo mer og mer systematisk man holder på med det, jo mer blir man “hekta”. Skyldes vel også vaner. Man får nye vaner etter noen uker, og da er det vanskelig å endre dem tilbake til sine gamle vaner (i dette tilfellet slutte eller redusere treningen). I tillegg tror jeg det, uansett hva slags sport man liker, er viktig å prioritere styrketrening da det faktisk er en form for trening som gir raske resultater og igjen – motivasjon! Kjenner mange jenter som har vært skeptiske for så å teste det ut og plutselig kommer de til meg og forteller om hvor gøy de synes det er og at de allerede ser endringer! Det gjør man ikke etter ukesvis på zumbatimer for å si det sånn.;)
      Så hva som motiverer meg er:
      1. Elsker trening
      2. Vanedannende
      3. Å nå mål og å se endringer

    2. Tusen takk for nok eit supert innlegg! 🙂
      Har ein posetive tankar om treninga ein gjer og synst det er ei treningsform som er kjekk, er det tusen gangar lettare å komme seg opp og ut 🙂
      Det er og lettare å motivere seg når ein les slike innlegg 😛

    3. Så fint innlegg! Det er viktig å finne sin egen greie, og nyte gleden av det. Det er ikke lett å være motivert når alt er et slit. 🙂

    4. Fint innlegg, frøken 🙂
      Syns det er viktig at man finner sin greie, folk er så alt for lett påvirkelige mtp andres trenings-og spisevaner nå for tiden.

    5. Du har så mange viktige punkter for hva som er viktige! Både variasjon, mat og søvn har jeg funnet ut er viktig ifht. motivasjon – svikter en av de mister jeg raskt piffen på trening.. hvis jeg i det hele tatt kommer meg dit :p

    6. Kjempefint innlegg. Jeg kjenner meg så godt igjen. Man må finne det som passer for seg og det er veldig individuelt. Selv må jeg ha variasjon for å  klare fem-seks økter i uken. Løping, spinning og gruppetimer. Litt av hvert. Kanskje litt for ufokusert for andre, men sånn er det for meg. Og jeg blir uansett like motivert av å lese treningsblogger som har andre vaner og mål, for i bunn og grunn trener vi jo for det samme: Å holde oss glade, spreke, sterke, friske og sunne!

    7. Du er så ufattelig motiverende for meg! Og det du snakker om å ha mål hjelper også.
      Har jeg ikke mål, så kan jeg nesten bare glemme å trene. Da blir treningen rett og
      slett et ork. Jeg har funnet min motivasjon, og det er at jeg skal inn på befalsskolen til vinteren
      eller til sommeren neste år! Det er motiverende for meg, og ingenting slår en utfordring
      i mitt hode.

    8. Tusen takk for nok et fantastisk innlegg. Veldig kloke ord, som jeg kjenner meg mye igjen i 🙂
      Det er så viktig å kjenne ekte glede i det man gjør, da blir treningen til dagens høydepunkt og ikke en “plikt”.
      Ha en fin dag! 🙂

    9. Å, jeg elsker bloggen din. Du er så inspirerende og flink til å skrive!
      Håper du har en super dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg