LONDON

Hei flotte
Som dere ønsket, her kommer en oppdatering fra London med mine tips og råd.

Flyet gikk klokken syv om morgenen.
Vi fløy fra Rygge, heldigvis med tanke på at andre flyplasser var under streik, med Ryanair.


Vi var i London allerede kokken åtte.
I og med at vi hadde stått opp allerede klokken tre på natten, var både PØ og jeg klar for en kopp kaffe, Starbucks!
Så dro vi til hotellet.
Vi bodde på St. Giles. Hotellet ligger midt i sentrum rett ved Oxford Street.
Her får du et sentralt og nok så bra hotell til en rimelig penge.
Etter å ha satt fra oss bagasjen på hotellet tok vi turen til Camden Marked.

Camden Marked er et av Londons største og mest kjente marked.
For å komme hit tar du metroen til Camden Town.
Her finner du alt bilder, bruksgjenstander, cd’er vintage, smykker, klær, mat, osv, osv, så og si alt.
Hele markedsområdet er utrolig stort og du vil neppe rekke å gå igjennom hele på en dag.
Jeg vil anbefale å gå oppover til du kommer til Camden Lock og Stables Market. Her er det masse små søte boder og unike vintage butikker.
Markedet sies å være best på onsdager og søndager.
Når du er her må du gå innom vintage butikken What Comes Around Goes Around som ligger inne i markedsområdet. Her finner du masse flott, alt fra gamle Dior-solbriller, skinnjakker, Levis shorts til lekre smykker. John Galliano og Sienna Miller er blant stjernene som handler her.
Prøv også noen av de asiatiske rettene fra bodene. Spicy og godt.


Da jeg så dette skiltet ropte jeg ut ‘kan vi gå innom her?’.
Jeg kjøpte meg en sjokolade-snog.
En kjempe god is, softice-konsistens med kun naturlige ingredienser.
Som topping hadde jeg pistasjnøtter, pasjonsfrukt og chocolate chip brownie. Vel, da var ikke snog’en så sunn lenger, men veldig, veldig god.
 

Etter å ha frisket oss opp på hotellet gikk vi ut for å spise.
Chisou Japanese Resturant er kåret til en av Londons beste på sushi og jeg kan trygt si at sushi aldri vil bli det samme etter å ha spist her.
Chisou har flere restauranter i London, vi spiste på den i Mayfair som ligger ved Oxford Street og da i gåavstand fra hotellet.


Vi spiste masse deilig sushi.
Spør kelneren hva han / hun anbefaler.
Ikke vær redd for å spørre og grave. De fleste synes bare det er morsomt.
Først spiste vi sashimi. Vi fikk et utvalg som kokken anbefalte, her er det blant annet kråkebolle, butterfish (hva heter dette på norsk? Smørfisk høres ekkelt ut), tunfisk, laks, fat tuna (nok et ord jeg ikke vet hva jeg skal kalle på norsk), scampi, kamsjell, blekksprut, kongekrabbe og noe annet som jeg er usikker på hva er.
Deretter spiste vi nigiri og maki. Nigiri med blant annet røkt ål, scampie, butterfish, tunfisk og sebass. Maki med en spicy lakse-versjon og tempura maki med scampi. Også dette var kokkens anbefalinger.
Spis tempura maki her. Fantastisk godt. Den beste sushien jeg har smakt noen sinne!


Etter en god natts søvn startet dagen med en karamell frappuccino på Starbucks.
Er jeg på ferie, så er jeg på ferie :grin:
Frappuccino er ekstremt søtt og ganske så godt.


Vi tok turen videre til Oxford Street og tittet i de mange butikkene som ligger her.
Personlig synes jeg det er litt kjedelig å gå her. De fleste av butikkene, som H&M, Zara, Mango, Monki, osv, finnes også i Norge. Det er masse mennesker og kaos.
Etter et par timer gikk vi til Soho som er et kjempe koselig område rett ved Oxford Street. Her er det mye roligere, du finner masse unike butikker, antikvitetsforretninger og vintage butikker. Er du ute etter noe unikt finner du det her.
Det er også hundre talls av restauranter og kafeer her.
Soho er kjent for å ha god mat og god kvalitet, så her kan du trygt spise.
Vi fant en restaurant vi ønsket å spise på som vi gikk tilbake til etter å ha ordnet oss på hotellet.

The Golden Oven er en indisk familiedreven restaurant som ligger i Soho.
Ikke la deg lure av utsiden. Det ser ikke spesielt fancy ut men maten her er utrolig god. I etterkant fant vi ut at dette er kåret til en av Londons beste indiske restauranter, og både jeg og PØ sier oss helt enig i dette.


Igjen anbefaler jeg å snakke med kelneren.
Hva er husets spesial og hva anbefaler du?
Som appetizer spiste vi pappadoms med tre forskjellige dipper.
Til forrett ble det kokkens anbefalte marinerte kylling, svin og lam.
Til hovedrett er vi faktisk ikke helt sikre på hva vi spiste. Vi sa vi likte det litt spicy og bad kokken komme med det han selv ville spist. Det er en kylling-tika-aktig rett, noe som vi tror er en slags lamme-korma, kikerterter i en saus, ris og nanbrød.


Til dessert ble det mangois. Denne så ikke spesielt bra ut, men smaken var utrolig god.
Vi endte begge opp med å skrape bollen. Ekte mango-is!


Klar for mer shopping og kos på dag tre.
Det blir mye gåing. Ta alltid på deg gode sko!

Vi tok turen til Brick Lane.
Ta metroen til Aldgate Street Tube Station.
Området er blitt ett av verdens mest trendy områder.
Her finner du Londons beste vintage butikker og området er utrolig koselige.
Beynd Retro har over 500 nye varer hver eneste dag og er Englands største vintagebutikk.
Absolute vintage er blitt kåret til en av verdens beste vintage butikker. Er du skointeressert vil du elske denne butikken.
Blondi er den fineste vintage butikken i området med mange unike skatter. Alt er håndplukket og nok så rimelig. Jeg stortrivdes i denne butikken.
Det er også markeder her og flere butikker med litt dyrere utvalg.
Her finner du garantert noe unikt og spesielt.


The Breakfast Club ble anbefalt av en av de lokale da vi skulle spise brunsj.
Jeg sier det igjen, ikke vær redd for å spørre mennesker. Alle vi snakket med smilte bredt og synes det var gøy å kunne være til nytte.
Stemningen her var helt fantastisk, skikkelig amerikansk 80-talls kaffe.


Etter å ha snakket med servitøren anbefalte hun Flat White, kaffen, og Slow boy, juice bestående av blant annet eple, gulrot, appelsin og ingefær, til å drikke.
Når man først er i England hører det med en skikkelig engelsk frokost.
Jeg kan anbefale The Full Monty. Hjemmelaget pølse, blodpudding, egg, bønner, stekt sopp, grillet tomat, potetbåter, toast,
Du blir skikkelig mett og god på denne kaffen, for og ikke snakke om i godt humør, og det til en rimelig penge.
Ta en tur å se på veggene på toalettet når du først er her.
Kaffen i seg selv var nydelig. Ny brygget, duftet ferskt og mørkt.


På kvelden spiste vi på Roka.
Det er en prisvinnende asiatisk restaurant som ligger rett ved hotellet, ikke langt unna Oxford Street.
Jeg har ingen bilder av maten da det ikke var lov å ta bilde. 
Bestill bord, her var det fult og venteliste.

Vi spiste:
-Age watari gani
Softshell crab, cucumber, kim chi and chili mayonaise
– Abura bouzu no taaki shiro asparagus zoe
butterfish tataki, white asparagus yuzu dressing
– Kobu-jime kamo no kunsei yaki, kinkan to kaki
smoked duch breast with barley miso and kumqouats
– Gindrar to gani no gyoza
black cod, crab and crayfish dumpling rosted chili and ponzu dressing
– Yaki asparagus
asparagus with sweet soy and sesame
– Ko nasu
eggplant in mirin, ginger and soy
– Yakitori-negima yaki
chicken skewers with spring onion

Maten var fantastisk god.
Jeg kan spesielt anbefale Ko nasu, Kobu-jime og Gindrar to gani. Disse tre rettene var anbefalt av kokken og jeg skjønner hvorfor. Fest i munnen!
Prisen var også litt stiv, men utseende og smaken gjorde det virkelig verdt det. Skal du skjemme bort deg selv må du gå hit.


Så tok vi turen videre på musikal.
Vi så We Will Rock You.
Er du i London må du se musikal.
Denne var bare fantastisk bra! Jeg fikk gåsehud flere ganger underveis.
Det var stående applaus og ekstra numre.
Utrolig bra.
Bestill billetter på forveien. Denne har lett for å bli utsolgt.
Teateret ligger forresten rett ved hotellet.


Det ble snacks på hotellet og litt tv-titting før vi tok kvelden.
Jeg kan anbefale å dra innom en dagligvarebutikk.
Kjøp med frukt, jeg har alltid med meg frukt og proteinpulver (til proteinkaffe). Blir jeg sulten, blir jeg fort gretten og vanskelig å ha med å gjøre. Litt frukt og / eller en proteinkaffe gjør susen.


Den siste dagen dro vi til Portobello.
PØ spiste frokost på en lokal bistro mens jeg, som ikke er så glad i tidlig frokost, tok en kopp kaffe.

Portobello er blitt en hipp og urban del av London.
Det er marked her på søndager, men da er butikkene stengt. Jeg vil heller anbefale å dra dit i ukedagene slik at du får med deg mange av de unike butikkene.
Her finner du en rekke vintage-, antikk- og retrobutikker.
Protobello ligger i Noting Hill. Stemningen er god, gatene er fine og menneskene er hyggelige.
One ligger her og er den mest eksklusive vintage butikken i London. Er du på merkejakt finner du det her. Prisene er stive.
Stjernenes favoritt vintage butikk, One Of A Kind, må også besøkes. Designer vesker, sko og solbriller og kjoler fra 20 -80-tallet. Ta deg god tid, her finner du mye lekkert.
Hirst Antigues må du innom. Denne butikken forelsket jeg meg helt i. Butikken er stapp full av gamle smykker fra forskjellige designere. Hadde det ikke vært for PØ hadde jeg svidd av alt for mye penger her. Jammen godt han holdt meg i tøylene, jeg ville ha hele butikken!


Det ble nok en tur innom Starbucks før vi tok toget til flyplassen.
Denne gangen prøvde jeg nyheten mocha cookie crumble frappuccino.
Jeg elsker alt med sjokolade! Denne er min favoritt.

Flymat er si og si alltid smakløs.
Kjøp med deg mat enten på flyplassen eller utenfor.
Vi slo til med en fire retters på flyet og koste oss hele flyturen hjem.
Som snacks spiste vi først Snack a Jack med karamell.
Deretter spiste vi tangsalat, kjøpt på Yo Sushi.
Vi fant Yo Soshi på flyplassen. Sushien er god og rimelig.
Et brett med 24 biter koster 10 £. Vi kjøpte et brett hver.
Til dessert ble det oppskåret frukt som jeg hadde kjøpt på butikken før vi dro.
Vi var hjemme rett over ni på kvelden.


Her er kuppene fra turen.
Singlet fra Bershka.
Vintage belte kjøpt på Blondie.
Genser fra Yokui.
Ola shorts fra Bershka.
Deilig skjerf / sjal fra Maison Scotch.
Topp fra River Island.
Topp fra All Saints.
Super Skinny jeans fra River Island.


Vintage armbånd kjøpt på Hirst Antigues.
Armbånd fra Miss Selvfrige.
Gullarmbånd fra Wistle.
Vintage armbånd i svart trå med gullpynt fra Absolutt Vintage.
Sølv ring med sten fra One Of A Kind.
Ring fra Kenneth Jay Layne kjøpt på Hirst Antiques.


Vintage armbånd med ur fra Joan Rivers
Det er laget i gull på 1970-tallet.
Jeg falt pladask for det. Verdt hver eneste krone!


Er det ikke lekkert?
Min nye baby!
Jeg elsker gamle smykker. Så og si alle smykkene jeg har er av eldre garde.
Jeg liker å tenke på de som unike gjenstander som har en historie.
Tenk hvor mye de har opplevd og alt de bærer med seg! Og med meg skal de oppleve enda mer.


Når du handler gammelt, vintage eller retro, sørg for at du får det du betaler for.
Om ekspeditøren hevder at det er gull eller av et spesielt merke, sjekk gjenstanden nøye og be gjerne om å få papirer på det.
Jeg har opplevd å bli lurt før. Det er ikke gøy å betale mye for noe du tror er gull for så å finne ut at der er falskt.

En kjempe tur.
Det var utrolig deilig å komme seg bort noen dager :grin:
Kose seg masse med min kjære, få nye opplevelser og innputt, spise god mat og slappe av.
London er en by jeg kan dra til igjen og igjen.
Tusen takk for alle tipsene dere kom med. De ble flittig brukt.

Kristine

33 kommentarer
    1. Veldg interessant! Du ser i hvert fall helt fantastisk ut 🙂 Kan man måle kortisol ved blodprøve?

    2. Marianne:
      Å finne de små unike butikkene og resturantene gjør turen mye mer unik, synes jeg. Det er koselig, god mat og oftest gode priser 🙂

    3. karoline:
      Jeg hadde en ganske stresset kropp.
      Ved å kutte ut all form for kardio i fem uker og dobble karbo-inntaket økte faktisk vekten min en kilo mens fettprosenten gikk ned.
      Jeg har mye bedre resultater nå som jeg nesten bare fokuserer på styrketreningen og spiser mer. Jeg har også stresset ned og fått normale kortisolnivåer (kroppens stresshormon, måles i blodet), slik at det er nok en sammenheng her.
      Det skal også sies at mye trening og lite mat stresser kroppen som gjør at den setter seg på “bakbena” og holder på fett.

    4. Takk for gode tips, disse skal jeg huske på om jeg drar til London en gang! Og nå fikk jeg lyst på nye klær, sushi, indisk og frappuchino… Aah, det utenlandske livet.. 🙂

    5. Ser ut som ein heilt fantastisk tur 🙂 Elskar gull-armbandet, er SÅ mykje kjekkare å kjøpe vintage enn å ha det alle andre har 🙂

    6. hvor strålende er det ikke at jeg reiser til london på søndag! tuuusen tusen takk for denne guiden! 🙂 skal hundreogfemti prosent sikkert innom både frozen yogurt-stedet og sushi-stedet.. AHHH finnes det noe bedre (utenom sjokolade..)?? <3 NAM. fantastisk... masse fint du fikk kjøpt deg, det er kult å ha ting som ikke er sånt som alle har 🙂

    7. For et fint reiseinnlegg! Skal forhåpentligvis tilbake til London om ikke så lenge selv, og da skal jeg huske på dette innlegget 🙂

    8. Utrolig flott innlegg 🙂 Selv om jeg bor i London og har vært litt overalt så er det alltid hyggelig med nye tips 🙂 Tror nesten det må bli en tur til Camden og Portobello i løpet av uka for å sjekke ut de butikkene 🙂

    9. Tusen takk for kjempefint reise-innlegg!!! Nå fikk jeg skikkelig lyst til å reise til London 🙂

    10. Så fine bilder! Det virker som dere har kost dere :-))
      Jeg har lest bloggen din lenge, og synes den og du er fantastisk!
      Men, jeg har et spørsmål; du har blitt mye mer markert de siste månedene i forhold til tidligere, er det pga det økte inntaket av karbohydrater og mindre kardio? Uansett, du så smashing ut før og ser smashin ut nå!

    11. Så mange flotte råd! Tror jeg skal printe ut dette og ta med i baggasjen neste gang jeg reiser til London (15 år siden sist!)
      Det er så gøy å finne små, gode restauranter og områder borte fra turistmaset, prøver alltid å gjøre det på Manhattan. Det burde være bot for å spise på McDonalds i storbyer i utlandet med tanke på hvor mye spennende mat man kan finne…

    12. Så bra at du hadde en fin tur.
      Det va fine smykker og klær du hadde kjøpt.
      Æ skal kanskje også til London i år. Bare lurer på om dem har grovtbrød/knekkebrød eller annet sunne matvarer??
      Vil liksom ikke ta med mat hjemme fra!

    13. Supert innlegg!! Jeg vil til London 🙂 Den musikalen er utrolig bra. Tror jeg bodde på samme hotell som deg da jeg var i London.

    14. Lise, what if it is fake?
      Fantastisk innlegg. Jeg skal til London om en måned og da skal jeg ta frem innlegget ditt =)

    15. Syns du det er fint med pels? Får du ikke litt dårlig samvittighet over at et dyr har lidd på grunn av at du skal se “fin” ut? Grusomt..

    16. For et fantastisk innlegg! Nå drømmer jeg meg bort. Skikkelig 🙂 Jeg skal lese det igjen når jeg kommer hjem og drømme meg bort litt til. Det ser ut som om dere har hatt det helt fantastisk ^^

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg