AVKOBLING

Som en del av dere har fått med meg har mammaen min en hjernesvulst.
I dag var jeg med henne til strålebehandling.
Jeg skal ærlig innrømme at det er vanskelig. Mammaen min er den herligste person og min klippe i verden. Det er vanskelig å skulle stå på sidelinjen og ikke kunne gjøre noen verdens ting. Hadde det vært opp til meg hadde jeg mer enn gjerne tatt all hennes smerte og sykdom over på mine skuldre. Isteden står jeg der hjelpeløs uten mål og mening.
Det er vondt og vanskelig å skulle se en du er glad i ha det vondt og jeg bruker selvfølgelig tanker og energi på det hele. Jeg vet jeg er litt distre for tiden, det er rett og slett fordi jeg tenker mye. Jeg er en gruble person og tenker til tider litt for mye.


Jeg har ikke følt for å stå lenge på kjøkkenet i dag.
Dagens middag ble derfor svært rask og enkel.
Jeg wokket brokkoli, rødløk og finhakket ingefær, chili og hvitløk. Etter noen minutter tilsatte jeg gul paprika, cherrytomater og litt soyasaus. I mellomtiden stekte jeg ytrefilet av storfe – Kiwis go’helg tilbud, i en annen panne.
Jeg serverte med litt chilisaus og cashewnøtter.
God middag på fem minutter.

Jeg var ikke i humør til å trene i dag.
Det ble isteden en 30 minutters power walk i solen.
Både forfriskende og lettende for hodet.
En gåtur hjelper alltid på vonde og vanskelige følelser.


Nå har jeg sunket ned i sofaen med et glass vin og frukt- og nøtte-godt.
Det er blomster på bordet og lysene er tent.
På TV’n er det et dårlig såpe-program, perfekt for å bare “se” på.
Jeg skal koble av.


Jeg kan anbefale vinen Chanson Bourgogne Pinot Noir Reserve du Bastion 2008.
En god og rund rødvin som samtidig inneholder svært lite sukker. Mange viner inneholder store doser tilsatt sukker, men denne er så og si sukkerfri med simple ti gram sukker per liter vin.
Og, nei, om noen er redd for at jeg drikker bort mine følelser, så trenger dere ikke bekymre dere for det. Jeg nyter ett glass, muligens to og jeg føler for det, rett og slett for kosens skyld.

Nyt kvelden :grin:
Jeg skal slappe av, kose meg og koble helt ut.

Kristine  

36 kommentarer
    1. bruker ikke kommentere noe men leser bloggen din hver dag 🙂 ville bare sende mange goe og varme tanker til både deg og moren din og di som er oppi det, må være utrolig tøft.. virkelig bra du er en så tøff å stærk jente! kommer helt sikkert til å gå bra dette 🙂 klem

    2. Håper moren din blir helt frisk fort! sender dere begge varme tanker og ønsker dere alt godt!

    3. Jeg føler med deg, Kristine. Har selv aldri trengt å oppleve at noen av mine nærmesteer alvorlig syke, så jeg kan ikke påstå at jeg vet hvordan det er – men jeg føler med deg!
      bloggen din er så gjennomsyret av positivitet til daglig at det er lett å tenke at “du har alt”, og at ingenting er vanskelig for deg. Men det er det jo, vi har alle vårt å stri med. Du er nok bare flinkere enn de fleste til å ha fokus på de gode tingene, og ikke la deg “knekke”. Det er sterkt det!! Ta godt vare på deg selv, og du – nyt vinen din med verdens beste samvittighet;)

    4. Hei Kristine! Jeg vet akkurat hvordan du har det nå. I fjor i mars fant vi ut at moren vår hadde hjernesvulst, en veldig aggressiv også Glioblastom Multiform grad 4. Det fantes ingen kur for denne typen kreft, men hun fikk strålebehandling og cellegift. Det gikk utrolig bra med mamma helt siden dag en etter operasjonen. Man kunne ikke se at hun var syk engang. Jeg var hos min mor 24 t i døgnet. Etter at legene sa at hun kun kommer til å leve i 1 år, lovte jeg meg selv at jeg skal gi all min oppmerksomhet til mamma, og det gjorde jeg. Jeg var med henne hver gang hun fikk stråling, sov sammen med henne på sykehus hotellet på Ullevål, gikk turer med henne, og kloblet mamma med en lege i USA som jobbet med akkurat denne typen kreft. Hun fikk mamma til å gå over til lavkarbo (moderate mengder fett), det viktigste var å ikke gi kreftcellene sukker slik at de skulle vokse, hun fikk privat immunsystem behandling hos en lege på Balder klinikken i Oslo, vi prøvde rett å slett alt, men i Påske i år begynte det å gå nedover. Og 25 mai for 1 mnd og 2 dager døde mamma.
      Hver hos henne hver gang hun trenger deg, og kanskje til og med når hun sier at hun klarer seg alene, mødre vil aldri plage barna sine, men dette er vanskelig å takle alene. Jeg kan ikke en gang tenke meg hvordan det må være for dem. Hold ut og vær sterk. Tenker på dere!!<3

    5. Håper du fikk koblet skikkelig ut i går kveld. Skjønner at det med moren din er vanskelig. Jeg har selv en mor som har gjennomgått mye behandlinger uten å egentlig finne ut av hva som feiler henne. Frustrerende, men heldigvis er mødre noen sterke stå-på-mennesker 🙂
      Og jeg syns du er ufattelig sterk og modig som skriver om disse følelsene på bloggen din.
      Stå på Kristine, og hold motet oppe 🙂

    6. Dette var trist å lese:( håper virkelig at alt kommer til å gå bra.
      Sender deg og dine kjære gode og varme tanker<3

    7. Å, kjære, kjære skjønne deg. Dette du nå går gjennom fortjener
      hverken du eller mammaen din. Husk på at du ikke alltid trenger
      å være sterk, og hold på dager som denne. Det er helt fantastisk at
      du klarer å koble av, og gir deg selv tid til det. Jeg krysser alt
      som krysses kan for at Mamma’n din slår kreften ned i støvlene, og at
      denne tiden blir stående som noe som gjorde deg sterkere, og som
      knyttet dere enda sterkere sammen. Jeg unner ingen å miste en foreldre
      sånn som jeg mistet min far i februar…

    8. Fine deg, Kristine! Rørande å lesa dette. Og vondt. Eg veit korleis du har det. Det er godt å sjå at du klarar å kobla ut, så mykje som mulig 🙂
      Sender deg tusen gode tankar! ♥

    9. Stor klem til deg og moren din. Det er vondt å stå utenfor, og kreft er den verste sykdommen.. men håpet er alltid sterkt, ikke slutt med det!

    10. Det gjør vondt å lese.. Føler med deg og din mor, Kristine<3 Sender varme tanker og klemmer til deg og dere.. godt å lese at du kobler av, det trengs nok veldig akkurat nå.. Slapp av la tankene vandre. God klem til deg og dine, fine du <3

    11. Kjære Kristine, så leit å høre at din mamma er syk. Jeg vet selv hvordan det kjennes å ha alvorlig sykdom i nærmeste familie..
      Sender deg masse gode tanker. Ta vare på deg selv og de du er glad i!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg