OVER GRENSA

I går var jeg en tur i Sverige.
Nå er det lenge siden sist jeg var “harry” og jeg har virkelig lengtet etter flere av de svenske produktene.
Det er riktignok de samme tingene jeg kjøper hver gang, med unntak av noen få nyheter, men enkelte matvarer skulle jeg gjerne hatt i Norge.
Jeg fikk spørsmål på instagram, @dedicationkristine, om jeg kunne vise hva jeg hadde kjøpt. Selvfølgelig kan jeg det.


Dette ble med meg over grensen:
– Kyllingfilet, kalkunfilet, pangasius, kalkun bacon, kalkunskinke
– Keso mini, lett kesella, feta ost, yoggi yoghurt, lett philadelphia, lett matfløte, buffalo mozzarella, 17 % ost
– Lavkarbo brød, riskaker i forskjellige smaker, rågkruskar (rug “rundstykke” med 100 % fullkorn)
– Sukkerfritt syltetøy, ketchup, sursøt sennep, fun light med stevia
– Pofiber, fullkorns havreringer med  hallon (frokostblanding)
– Tyggis, lacerol og stevia suketter
– Celcius, proteinbarer
– Sjokolade søtet med stevia, en stor pose med yoghurtgod og en liten pose med diverse tørket frukt


Disse produktene er nye i min verden og jeg ble fasinert over å finne stevia i flere produkter.
Jeg var i ekstase når jeg så ketchup med stevia. ‘Se! De har stevia ketchup’, ropte jeg ut. Jeg trodde at reisefølget mitt var rett bak meg, noe de selvfølgelig ikke var. ‘Ja, det var  vel en fin ting å finne?selv om jeg ikke aner hva det er’ svarte en mann tilbake. Litt rødmende smilte jeg pent, tok med meg ketchupflaksen og gikk :oops:
Uansett, det ble i hvert fall en gledelig oppdagelse for min del.
Små barn, små gleder. Større barn, større gleder. Og jeg er desidert i kategorien større barn; voksen, hva er vel det?


En del av meg skulle ønske jeg kunne si at jeg stod glatt over godis butikken, men det er jo ikke meg. Jeg kommer nok aldri til å bli en av de som holder seg helt unna sukker og som lever “hel sunt”. Og vet du hva; det er jeg faktisk ganske så fornøyd med. Det bor en søtmoms i meg og jeg lar den mer enn gjerne få utløp med den beste samvittighet. Jeg prøver riktignok å holde det til helgen. 
En håndfull yoghurtgodis forsvant i magen min i går, resten sparer jeg til helgen.

Vi snakkes senere,
nå venter en ny dag:grin:

Kristine 

48 kommentarer
    1. Sofie:
      De har dem kun ved juletider, så jeg vil tro at du ikke får tak i dem nå.
      Jeg pleier å kjøpe de på BodyPower 🙂

    2. Hei! skal snart på en “harrytur” selv, og tar selvfølgelig med meg dine handletips:) Lurte på hvor du kjøper “swebarene” med pepperkake smak? er så spent på de!:) Klem!

    3. Amina Jasmin:
      Det er vanskelig å finne her i Norge også, men i Sverige er det masse. Heldigvis, for jeg elsker det 😉

    4. Hvor kjøpte du lavkarbobrødet?? jeg leter til stadighet etter et godt alternativ der, men sliter veldig med det!

    5. Neste gang du er i Sverige MÅ du prøve tunfisk med smak! De er SÅ mye bedre enn hermetikk-tunfisken man får i norske butikker. nesten som å spise fersk fisk tør jeg påstå. Får dem i to forskjellige smaker, en med rød etikett og en med grønn! Begge er like gode.
      Jeg kunne dratt til Sverige KUN for de 🙂

    6. Elsker Fun lighten med stevia! Den er supergod:)
      Jeg bruker og å kjøpe steviasuketter når jeg er i utlandet. Når jeg kjøper det i spania
      koster det ihvertfall kun 15kr:D Jeg har sett noe lignende på helsekostbutikken i norge,
      men det kostet rundt 150kr for en bitte liten boks..

    7. Mette:
      På Nordby senteret, i helse kosten 🙂
      Syltetøy uten sukker står sammen med vanilg syltetøy, ja. Det finnes i jordbær, bringebær og eple 🙂

    8. krissykoko:
      Det eneste jeg synes er synd er at de cc’ene med smak inneholder ganske så mye sukker. Hvorfor kan de ikke tilsette frukt, bær og nøtter uten å måtte gjøre det til en sukkerbombe!
      Nå fikk du meg til å rødme, tusen takk 🙂

    9. Anja Holt:
      Det er gøy å se at det er blitt mer normalt og søte med stevia, det liker jeg! Regner med at Norge sakte men sikkert kommer etter 🙂

    10. Ida Kristine:
      Du tenker på et innlegg om hvile matvarer jeg spiser? Jo det kan jeg lage.
      Tusen takk for gode ord og tips til innlegg, det setter jeg pris på 🙂

    11. Tine:
      Hei hei Tine og tusen takk for kjempe koselige ord.
      Jeg blir utrolig glad av slike tilbakemeldinger.
      Jeg driver faktisk å skriver et slikt innlegg, da det er flere som har spurt etter det. I første omgang ville jeg gått for et mel: kokos eller mandelmel, sukrin og fiberhusk.
      Til uken kommer det et fult innlegg.
      God kveld 🙂

    12. Maylinn:
      Jeg tror det sakte men sikkert blir mer og mer vanlig med stevia produkter. Så det kommer nok til Norge, det tar bare litt tid 😉
      Jeg har ikke smakt på de enda, men jeg skal gi en opppdatering når jeg har det 🙂

    13. ååh, den hylla med nøtter og andre godsaker dekket med yoghurt eller sjokolade som
      di har i sverige e jo bare himmeln. Hållt på å gå amokk der da æ va i sverige forje uke :p

    14. Så herlig at du deler dette! Jeg selv har aldri vært på harrytur til Sverige, da jeg har bodd et stykke unna. Nå bor jeg derimot i Oslo. Hvordan er det du reiser? HVOR reiser du? Og går det an å ta buss enkelt dit?
      Mvh
      Helene

    15. Wow! Her var det mye spennende, jeg synes selv at det er alltid gøy med noe nytt i butikkhyllene.
      Men jeg lurte litt på om den sjokoladen som er søtet med stevia i bra på smak? Har alltid hatt et ønske om at Norge kunne slege det også, men hvem vet kaskje det kommer over disk her i Norge også 😉

    16. Åh, så mye godt du har fått med deg hjem!
      En harrytur i ny og ne må til, og neste gang jeg skal jeg jaggu meg ha med meg sjokolade med stevia! 😀

    17. Hei Kristine!
      Jeg har fulgt bloggen din en stund, men aldri lagt igjen en kommentar..nå kjenner jeg det er på tide! 🙂 Må si du er utrolig flink og inspirerende, jeg er en person som ikke er noe fan av mat, men til og med jeg blir inspirert og kjenner det rumler i magen når du legger ut bilder og tips!
      De siste fem årene har jeg vært en stor slask, med null trening og bare helt ok kosthold. Nå vil jeg ha en forandring på dette! Mitt stoooore problem/mitt aller kjæreste er sjokolade, og jeg føler ikke at jeg vil gi slipp på det. Derfor synes jeg dine oppskrifter er helt geniale!! 🙂 “Sunne” måter med søtt er jo bare helt perfekt! 🙂
      Men, siden jeg er ny i denne verdenen, og er veldig usikker på hvor jeg skal begynne, lurte jeg på om du kunne lage et innlegg om hva jeg burde kjøpe som “startkit”? Stevia, sukrin, fiberhusk…går helt i surr i alt sammen! Er ikke noe spesielt glad eller god på å lage mat, så trenger ikke noe fancy, men bare en liten oversikt over det som er lurest å kjøpe og kanskje hvor man kan kjøpe det?
      Hadde vært supert hvertfall!! Gleder meg til å følge deg videre og få mer inspirasjon 🙂

    18. Hei! 😀
      Du har en skikkelig bra og inspirerende blogg. Er fast leser jeg. Elsker at du skriver så mye om sunn og god mat. Jeg lurte på om du kunne lage et innlegg om mat og hvordan du spiser en dag eks? Altså om hva som er bra mat og ha i seg og hvilke type produkter osv.. som er lurt å ha i skapet hele tiden. Og hvordan type kosthold du har, om du skjønner hva jeg mener? :))

    19. Jeg må komme meg “hjem” snart. Stevia søtet Fun Light fikk jeg faktisk ikke tak i sist jeg var over grensa? Det hadde visst tatt helt av (mon tro om noen nordmenn hadde vært før meg? Hehe). Mye godt i posen din, men skikkelig teit å lese dette 20 minutter før lunch for min del merket jeg. Ha en super dag!

    20. Takk for det! Min bilen skal være snart reparert og da kan vi ha en litt kjøpetur til Sverige. Nå skal jeg vite hva er verdt å kjøpe 🙂

    21. Gud hvor mye godt du har fått med deg hjem !!! Skulle ønske de kunne fått cottage cheese med smak i Norge. Har sett at de har fått noen, men det er med persille og sånn ! Ville gjerne hatt pære,jordbær osv. Du er så fantastisk mitt store forbilde ! ! !

    22. Hei !
      Hvor handlet du??
      Jeg skal til Sverige på søndag å vil gjerne kjøpe mye av det du kjøpte 🙂

    23. Åå, kjenner at jeg fint klarte å sette meg inn i den situasjonen da du trodde reisefølget fitt var like bak deg! Men hihi, du er nå søt da 🙂
      Masse godsaker her, selv sikler jeg etter den nederste posen 😀 Ha en fin dag, Kristinemor !

    24. Åhåhå!!! Det er jo skatt på bildet!=) Drømmer å ta en hendle tur til Sverige jeg også, men det blir lenge til… Men nå lager jeg en storstor hendleliste, hehe))))) Takk for tips!

    25. Så godt ut! Hvilken butikker eller hvor er det du handler hen? Planlegger en harry-tur selv snart ;D

    26. Hvor i butikken fant du den sjokoladen:D? Jeg skal snart på harry-tur til Sverige selv:D
      Jeg pleier forresten aldri å finne det syltetøyet uten tilsatt sukker, står det sammen
      med det andre syltetøyet?:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg