PROTEINTILSKUDD

Det har vært mange spørsmål angående proteinpulver.
Proteinpulver er rett og slett proteiner i pulverform.
Matvarer som inneholder mye proteiner er kjøtt, fisk, fugl, bønner, egg, linser og melkeprodukter som kesam, cottage cheese og skyr.

Proteiner er et molekyl som finnes i alle levende organismer, og er en av de grunnleggende bestanddelene for alt liv. Det finnes ca 100 000 forskjellige proteiner i kroppen vår, og proteiner utgjør omtrent halvparten av den organiske massen.
Proteiner har avgjørende betydning for de aller fleste cellene i kroppen, hvor de blant annet er et byggemateriale, de sørger for muskelkontraksjoner, er et signamolekyl – ved at det formidler informasjon mellom ulike deler av kroppen, det virker som transportmolekyler – mange stoffer må ha hjelp til å komme rundt i kroppen, og fungerer i forsvar mot infeksjoner. Proteinene vi får i oss, brytes ned til aminosyrer i fordøyelsessystemet og det er etter at de er brutt ned de får gjort sin nytte.

Fordeler med et proteinpulver er at det er
 –          Billig
 –          Innholder lite fett og karbohydrater
 –          Tar liten tid å tilbrede
 –          Tar kort tid å spise
 –          Tas raskt opp i kroppen

Mange tror at proteinpulver kun er for dem som vil blir store og muskuløse.
Feil! Du vil verken bli stor eller muskelløs av å ta et par proteinshake om dagen. Å legge på seg muskler krever jevnlig og tung styrketrening og et optimalt kosthold over lang tid.

Proteinpulver kan brukes til vektreduksjon, ved at du erstatter deler av kaloririke måltider med en shake. Proteinpulver gir nemlig bedre metthetsfølelse og forbrenning, itillegg til at det bevarer muskelmassen din når du ligger på underskudd.
Det kan brukes til vektøkning, ved at du tar det itillegg til vanlig kosthold, da det støtter oppbyggingen og gir bedre restutiasjon.
Proteinpulver kan også brukes til å vedlikeholde muskler og vekt.

Bilde fra 2009.
Jeg har heldigvis utviklet meg litt siden den gang, men favoritt proteinpulveret er fortsatt det samme.

Oppgjennom årene har jeg prøvd ut mange forskjellige proteinpulver og mange forferdelige smaker.
Jeg vender stadig tilbake til MoccaProtein fra MyRevolution.
Dette er proteinpulveret jeg har brukt siden jeg var seksen år!
Jeg bruker det dalig i min kjære proteinkaffe :grin:
Ellers kan proteinpulver også blandes i vann, melk eller annen væske, has i havregrøt, blandes med kesam, cottage, i smoothieer, brukes til bakst og puttes i pannekaker.

Kristine

18 kommentarer
    1. Hei
      Har testet ut proteinkaffen din, og den smakte faktisk mye bedre enn hva jeg hadde forventet! 🙂
      Men har samtidig et spørsmål: Hvordan reagerer proteinene på varmen når kaffen helles over?
      Mener å ha lest en plass at ikke all type proteinpulver tåler varme like godt?
      mvh
      Per

    2. Heisann. Har prøvd to typer proteinpulver, men får veldig masse mageknip og dårlig mage av det. Er dette normalt? Leste på nett at det kan være man reagerer på e-stoffer, smakstilsetninger i proteinpulveret. Vet du noe om dette?

    3. Én dosering (40 g) av dette proteinpulveret inneholder 34 g rent protein, og koster 18,60 kroner.
      For å få i deg 34 g rent protein fra matvarer, må du spise for eksempel;
      – 148 g kyllingfilet (regnet med 23 g protein per 100 g kylling)
      – 262 g cottage cheese eller 283 g mager kesam (nesten hele boksen)
      – 155 g rent kjøtt av okse, svin eller lam
      – 255 g egg (ca. 4 egg)
      – 170 g karbonadedeig
      – 170 g laks, ørret eller makrell
      – 205 g torsk eller sei
      – 136 g tunfisk fra boks (en snau boks)
      Nå har jeg ikke prisen på disse matvarene helt i hodet, men jeg kan jo prøve litt på sparket; F.eks. er det vel ca. 30 kroner for en kyllingfilet på ca. 150 g (prior ? men du kan få det mye billigere også), 20 kr for en boks CC/mager kesam, 12-28 kr for 170 g laks (det er jo nokså store forskjeller på first price/ica/coop/findus). Egg og tunfisk på boks er veldig billig; 6-8 kr for 4 egg, og 6-12 kr for en boks tunfisk (170 gram m/ laken, 145 gram ren tunfisk = ca. 37 g protein per boks).
      Ja, proteinpulver er ganske billig, men noen av matvarene er faktisk billigere. Og jeg vil si at ingen av mine eksempler er _mye_ dyrere enn proteinpulveret (prior-kyllingen kanskje, men du kan jo som sagt få mye billigere kylling fra andre merker/sverige). Du kan faktisk få samme mengde protein fra laks for en _billigere_ pris enn proteinpulveret, hvis du kjøper coop/ica/first price-laks (særlig coop og ica er emm. minst like god som findus). For min del velger jeg å spise mat, da jeg føler det er godt for både fordøyelsen, forbrenningen, metthetsfølelsen og humøret å spise solid mat som man må tygge og får litt volum i magen av, og det emm. ikke er særlig mye dyrere. Men jeg skjønner at mange velger proteinpulver i travle stunder, og det er jo et godt alternativ:)

    4. du er så flott! stå på, du er en inspirasjonskilde 🙂
      klikker innnom her hver eneste dag. er så spennende med all den gode sunne maten du lager. idag lagde jeg mmmm-milkshaken med sjokoladesmak og den er bare sååååå nydelig!! er blitt helt avhengig av den jeg 😀
      ha en fortsatt fin søndag 🙂 kleem

    5. Jeg er uenig med deg Ida. 279 kroner for 600. 13.95 kroner for 30 g proteinshake og da nesten 30 gram protein er ikke dyrt. Skulle du spist det samme i kylling eller kjøtt hadde det blitt mye dyrere.
      Morro å se utviklingen din fra 2009 Kristine. Det har skjedd mye 🙂

    6. Bare det at proteinpulver smaker vondt og at det faktisk ikke er billig. Det proteinpulveeret du linker til koster nesten 300 kr og det varer i max 15 dager hvis man skal bruke det 1 gang hver dag.
      Det er ikke særlig økonomisk nei.

    7. Hei Kristine! Takk for info. Hele du er så inspirerende og flott:-)
      Men jeg lurer på en ting. Er proteinpulver glutenfritt? Har cøliaki, så dermed kan jeg ikke spise gluten. Vet det finnes proteinpulver det spesielt står opplyst er glutenfrie, men ikke alle, f.eks MoccaProtein fra Myrevolution. Er det slik at jeg som cøliatiker ikke kan innta proteinpulver?
      På forhånd takk!
      Og ha en fin dag:-)

    8. Heldigvis tok jeg mot til meg og bestillte en pakke med det proteinpulveret. Vel, kan ikke si at jeg angrer så langt!! 😀
      Kjempe fint og oversiktlig innlegg, frøken! 😀
      Ha en strålende fin dag videre! 🙂

    9. Bra og informativt innlegg! Ser absolutt poenget med proteinpulver. Mitt problem er at jeg virkelig ikke takler smaken på det (hvertfall ikke ennå.., er fortsatt nybegynner der..). Noen tips? Det jeg har er choco rite med brownie og det skal vel være et av de bedre på smak??
      Ha en strålende dag!!

    10. nå skjønte jeg litt mer. jeg trodde jeg la meg på meg av proteinpulver om jeg ikke trente hver dag. takk kristine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg