MINI EPLEPAI


Det er endelig epletid i Norge.
Jeg elsker de Norske eplene.
Søte, syrlige, masse smak og sprøtt skall.
Det betyr bakefest :grin:
I dag laget jeg deilige mini eplepaier med vaniljekrem.
De er selvfølgelig sunne, proteinrike, sukkerfrie og veldig, veldig gode.
Tid for å nyte.

Små eplepai muffins

Muffins
15 g kokosmel
15 g vaniljeprotein
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
30 g kesam
1 egg
3 ss sukrin
Kanel
1/2 eple i biter

Bland sammen alle ingrediensene utenom eple.
Ha deigen over i 5 muffinsformer.
Lag en dyp fordypning i hver muffins.
Jeg brukte en teskje som jeg hadde kaldt vann på og “smørte” deigen utover kantene slik at det ble et hull.
Ha i eplebiter, dryss over litt kanel og topp med vaniljekrem.
Stek på 175 grader i 30 minutter.

Vaniljekrem
1,5 dl melk
1 eggeplomme
2 ss sukrin
10 dråper stevia vanilje
1/2 ts vaniljepulver
1 ts jbk-mel

Bland sammen alle ingrediensene i en kjele.
Kok opp under stadig omrøring.
Med en gang kremen koker, ta den av platen og avkjøl.

Jeg vil anebfale å starte med å lage vaniljekremen i og med at den må avkjøles.
Lag den gjerne dagen før. Er du derimot utålmodig som meg, putt den i fryseren mens du lager muffinsene.
Denne vaniljekremen passer også perfekt til bær, frukt, eller rett og slett spises som den er.


Topp mini eplepaiene med ProPud vanilje og nyt!


Ha en riktig god søndag.
Været er grått og kjipt, hvorfor ikke kose deg inne med eple-baking.


Kristine

26 kommentarer

Siste innlegg