MØRK MOCCA KAKE

Jeg våknet tidlig denne søndagen.
Håpet (og planen) var egentlig å sove lenge denne morgenen, men akk nei, slik gikk det altså ikke.
Isteden ruslet jeg ned på kjøkkenet og bakte.
Resultatet ble en mørk og god moccakake.
Proteinrik, sunn, glutenfri, sukkerfri og veldig saftig.
Det kaller jeg en særdeles god søndagsmorgen.

Mørk Mocca Kake

1 egg
1 eggehvite
2 ss sukrin
100 g cottage cheese
30 g mocca-protein
30 g kokosmel
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
2 store ss kakaopulver
1 dl kald kaffe

Skill eggeplommen fra hviten.
Stivpisk de to eggehvitene.
Bland sammen eggeplommen, sukrin, cottage cheese, proteinpulver, kokosmel, fiberhusk, kakaopulver, bakepulver og kald kaffe.
Ved forsiktig sjokoladerøren inn i de stivpiskede eggehvitene.
Ha røren i en form. Jeg brukte en brødform.
Stek på 175 grader i 40 minutter.

Har du ikke mocca-protein kan dette byttes ut mot annet proteinpulver eller en annen meltype. Da ville jeg tilsatt noe mer kakaopulver.
Om du mangler kokosmel kan dette byttes ut med en annen tørrvare som mandelmel, speltmel eller lignende.
Cottage cheese kan byttes ut mot kesam eller yoghurt.


Hele kaken inneholder 425 kalorier, 59 gram protein, 17 gram fett og 6 gram karbohydrater.
Jeg skar kaken min i skiver og fikk 25 kakestykker.
Dette gir i 36 kalorier per kakestykke.


Som topping lagde jeg en moccakrem bestående av lett philadelphia ost, et par ss med sterk kaffe, sukrinmelis, noen dråper stevia sjokolade og kakaopulver.
Så utrolig godt.
Denne kaken ble veldig saftig. Cottage cheese i bakst er tydeligvis en vinner!
Nå skal jeg legge meg tilbake i sengen med kake, en kopp kaffe og en god bok :grin:
Nyt denne herlige søndagen.

Kristine 

36 kommentarer
    1. Hei, jeg prøvde å lage den kaka her, den så veldig god ut. Men det ser ikke ut til at deigen vil heve. Stekte kake i 40 min og er fortsatt like bløt inni etterpå. og helt flat.
      Jeg bytta ut cottage cheese med mager kesam fordi det var det jeg hadde tilgjengelig.
      Og jeg brukte et annet proteinpulver, byttet ut 10g proteinpulver med fiberfin.
      Hva gjør jeg galt? tåler ikke egg så brukte “No Egg substitute” istede for egg. så endret noe på oppskriften. men skjønner ikke resultatet kan bli såå forskjellig fra din Flotte kake på tross av dette.. :/

    2. Mmm, jeg laget denne kaken i går med et par justeringer siden jeg ikke hadde alle ingrediensene. Men den ble heeelt nydelig! Takk for at du deler de fine oppskriftene med oss <3 God mandag!

    3. Susanne:
      Du vil ikke legge på deg med mindre du får i deg mere kalorier enn det du forbruker. Du kan helt fin leve på sjokolade feks og ikke legge på deg, så lenge du ikke får i deg mer enn ditt kaloriforbruk.
      Proteiner er det næringsemnet som metter mest og det skal derfor mye til for at man klarer å spise for mye proteiner.
      Jeg ser ingen vits i å drikke proteinshakes om man ikke trener, men sunn bakst med proteinpulver kan alltid spises 🙂

    4. Seline Pettersen:
      Av marsipankake?
      Hmm… Altså bløtkake med marsipan lokk?
      Det er noe jeg aldri spiser selv oeg egentlig ikke er noe glad i, men jeg skal se hva jeg klarer å pønske ut 🙂

    5. Vilde:
      Jeg har jordbær og choco-peanut også.
      Kjæresten synes jordbær er god, men jeg er ikke så glad i jordbær shakes generelt. I smoothies derimot synes jeg jordbærsmaken er god.
      Choco-peanut er veldig god, spesielt med litt kanel i 🙂

    6. denna var veldig god kristine, enkel og lage også. takk for magen gode oppskrifter =)=)

    7. Digger bloggen din! Blir så sykt inspirert og fristet til å lage slike sunne delikatesser! 🙂 Du er rågod! Men jeg lurer på noe. Kan man legge på seg av disse “ekstraproteinene” f.eks Moccaprotein osv om man ikke trener ekstremt mye? Jeg liker å trene, men trener ikke 7 dager i uken liksom. Hvordan reagerer kroppen egentlig på disse? 🙂

    8. Den så nydlig ut! Mm.. Du er så flink på kjøkkenet!:D
      Lurte på om du kunne prøvd å lage en sunn verisjon av en marsipankake?:D det hadde vært supert!

    9. De har hvertfall nettopp fått inn ny dose, så bare å hive seg i deg mens de fortsatt har den inne 😉
      Har du smakt noen av de andre smakene? 😀

    10. :):
      Haha… Likte dette spørsmålet.
      Ja, jeg har jo et helt liv på siden av bloggen. Studerer, jobber, har kjæreste, gode venner og ikke minst en familie jeg er veldig glad i. Men jeg har valgt å skrive en kost- og treningsblogg. Ikke en blogg om mitt privatliv 🙂

    11. hei fin blogg 😉
      men gjør du aldri noe annet en å spise å trene? drar du aldri til byen med venner og sånt? virker ikke sånn

    12. Nam! Flaks at det proteinpulveret nettopp ble bestillt, og er på vei hjem til denne frøkna as we speak! 😀
      Ha en strålende dag videre! 🙂

    13. NAM ! Denne så virkelig god ut, Kristine ! Kanskje jeg må prøve meg på denne en dag ! Du er jaggu meg flink ! Ha en strålende søndag spreke deg !

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg