EN VELTRENT KROPP

Jeg får mange spørsmål om kosthold og trening.
Spesielt ofte kommer spørsmålet om hvordan du kan få frem magerutene på kortest mulig tid.
Stopp opp litt nå!
Rom var ikke bygd over natten, ei heller er en veltrent kropp.
Her er mine tanker og råd.

Sett deg realistisk mål
Hvem har ikke drømt seg bort av et nydelig bilde av en lekker modell eller fitnessutøver. Problemet er at bildene ikke viser virkeligheten. Lys og stilling er nøye planlagt og bildet er retusjert. Dette urealtistiske idolet ønsker vi å bli som, helst etter bare noen uker med trening. Det er både umotiverende og skuffende når vi strever, men ikke klare å oppnå et mål. Vi føler oss mislykket og selvtilliten synker.
Jeg konkurrere kun med meg selv. Jeg har forbedringspotensialet, men jeg får aldri gjort bedre enn det beste jeg får til.
Vi har lett for å gape over for mye og ønske for mye. Det er blitt et velkjent i-lands syndrom det å skulle fremstå og å være mest mulig perfekt.
Husk at du skal bli den beste versjonen av deg selv uavhengig av andre.

Ha tålmodighet
Vi forventer at resultatene skal komme raskt og smertefritt, helst i går.
Dette gjelder ikke bare kosthold og trening, men vel så mye skole og jobb.
Uten de store hindringene skal vi kunne nå målene våre. Hadde det vært så lett ville vi alle gått rundt stramme og slanke med six pack og et stort smil om munnen. Virkeligheten er ikke så enkel. Det tar tid samtidig som det krever viljestyrke og motivasjon. Du må legge svette og energi i treningen, planlegging og tid i kostholdet. Ingenting er gjort over natten, til gjengled er det ekstra deilig når målet er nådd, for en innsats du har gjort!

Ikke overdriv
Det er lett å sette opp et ekstrem opplegg med lite mat og mye trening, men det er ikke enkelt å følge.
Overdriver du vil du aldri kunne klare å holde på over tid, du vil trolig mislykkes og bli missfornøyd. Du ønsker også trolig å holde målet du har satt deg.
Bygg deg gradvis oppover slik at det blir en livsstil du trives med og kan leve med. Gjør endringene gravis slik at du rekker å bli venn med dine nye vaner.
Aktivitet og et sunt kosthold skal gi deg glede, ikke stjele energi og humør.
Husk at tanken på å nå målet skal ikke overskygge gleden av å være underveis.

Fin din vei
Ikke hør på alle rådene og tipsene der ute. Morgenkardio, periodisk faste, åtte måltider om dagen, kardio med puls på 140, intervaller, torsk, lavkarbo, osv. det finnes utallige måter å gjøre det på. Ja, det funker for noen, men det er ikke sikkert det fungerer for deg. Det finnes ikke en fast oppsatt fasit og du er pent nødt til å finne din egen vei og hva som er best for akkurat deg.
Hadde jeg valgt å lytte på alle rådene jeg får istedenfor å lytte til min egen kropp hadde jeg blitt gal, spiseforstyrret og overtrent. Isteden valgte jeg å lytte på min egen kropp, og jeg fant en livsstil jeg kan leve med, som gir meg glede og resultater.

Lykke til :grin:
Kristine

22 kommentarer
    1. Her må jeg bare komme med en liten kommentar. Ikke for å være kverulant.
      Om man skal ned i fett% og samtidig lytter helt til kroppen sin, vil ikke fett%en gå noen vei. Kroppen vil beholde fettet sitt, men det vet du.
      Utenom dét ser jeg poenget ditt klart og tydelig;)
      Oppfordrer til et innlegg der du kan ta for deg hvordan man kan lytte til egen kropp samtidig som man endrer kroppsammensetningen. Balansen mellom resultater gjennom å pushe seg litt, og å høre etter hva kroppen vil ha. Kroppen vil jo ha energibalanse, ikke underskudd.
      Sikkert en del der ute som lurer og du har mange lesere å nå frem til;) Klem

    2. For et supert innlegg Kristine!
      Er sant som du sier, men samtidig vanskelig å ikke bli påvirket av alt der ute i
      jungelen av kosthold- og treningstips! Du er en sann inspirasjon og du har en
      sinnsyk “stå på” vilje. Kjempe bra! 🙂

    3. tusen takk for gode tips!!! du har en helt utrolig kropp! tenkte jeg skulle legge sammen alle øktene dine og lage meg et program av det:)

    4. Synd, men sant 🙂 Man må vel bare være litt mer tålmodig, og tenke at all jobbinga fører til at man får det generelt bedre 🙂 Mye viktigere å ha det bra mens man kommer seg dit man vil 🙂

    5. Inspirerende og motiverende innlegg., Kristine 🙂 Selv er jeg på jakt etter et samspill med kroppen min.. Hvertfall mer enn hva som er tilfellet nå, siden jeg sliter med en spiseforstyrrelse. Det eneste jeg ønsker er å bli frisk og sterk, slik du fremstår som. Du viser at det går an å spise mat, samtidig trene og se bra ut i en trivselskropp! Jeg vet veien er lang å gå, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å kombinere trening med et nytt og litt friere kosthold, men jeg håper det ordner seg etterhvert, sakte men sikkert. I hvertfall er det mye bra å lese og trekke ut fra innleggene dine! Setter virkelig pris på at du deler tanker, erfaringer og meninger med oss – og kanskje særlig for sånne som meg som går litt rundt med “skylapper” om dagen, når det gjelder kosthold, sunnhet osv osv. Tusen takk, nok en gang! 🙂 Håper du får en flott dag videre!

    6. For et flott og informativt innlegg! Setter stor pris på det du deler med oss 🙂 En ting jeg lurer på; hva vil du anbefale av sjokoladepålegg? Får et innmari sug på søtt og godt iblant, men vil selvfølgelig holde meg til de sunnere alternativene. Har hørt litt om Philadelphia Sjokoladepålegg, men ser at du benytter deg av Nugatti Max-pålegget? Har du noen anbefalinger..?
      Takk for all hjelp! 🙂

    7. VELDIG VELDIG mange gode poeng. Og kanskje det viktigaste..å ha ein sunn og velfungerande kropp er mykje viktigare enn mageruter:) Finn ein egen veg gjennom trening og kos som DU trivs..det er jo det det handlar om 🙂 LOVE innlegget!!

    8. fantstiske kristine. jeg blir bare mer glad i deg selv om jeg ikke kjenner deg. lol =)=)

    9. Hei Kristine! Elsker bloggen din forresten :))
      Jeg er en jente på 15 år som har slitt litt med spiseforstyrrelse. Nå får jeg ikke trene en liten stund, men så snart jeg kan vil jeg begynne med styrketrening (er redd for at kardio får meg tilbake i gamle trakter). Per nå må jeg følge en spesiell kostplan for at jeg skal legge på meg, så det går fremover. Jeg bare lurte på hvor mye jeg må trene i uken for best resultater. Jeg vil jo ikke overtrene heller, men jeg har ikke så mye kunnskap om styrketrening. Hvor lenge bør en økt holde på, og hvor mange deler av kroppen om gangen? + hvor mange dager i uken?
      litt mange spørsmål, men jeg er fryktelig nyskjerrig, og hvem vet bedre enn du? 🙂
      + har du noen anelse om hvor mange kalorier jeg bør ligge på når jeg kommer i normalvekt og kan spise normalt igjen, sånn i forhold til styrketreningen? Jeg er 167 cm og skal ha en vekt på 52 kg 🙂

    10. Du er en så stor inspirasjon! Elsker at du klarer å lytte til din egen kropp.
      Det er noe jeg virkelig skal prøve på selv, er så lei av å ha alt for mange valg og lese om alt det som er “riktig” iforhold til trening og kosthold. Stå på!

    11. Kjempeflott innlegg og SÅ SANT…! *poste på face* Flotte du. Ha en herlig uke videre <3

    12. Kjempe bra innlegg, blir suprt motivert av bloggin din på en positiv måte 🙂
      Men jeg lurer på hvor er tightsen du hadde på forrige innlegg fra ??
      Har SÅÅÅ lyst på den 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg