KAFFE, TACO OG LOMPER

Da er vi halvveis i uken allerede.
De siste dagene har flydd forbi.
Snart er helgen her!
Jeg startet dagen min med en ny variant av proteinkaffen.
30 g mocca-protein blandes med 1 ss kakaonibs, 4 dråper stevia sjokolade og 0,5 dl melk i et glass. Hell så over en god kopp svart kaffe og topp med kakaonibs.
Dette var luksusvarianten av proteinkaffe.
Det er vel fortjent på en onsdag.

Jeg tok turen på Hatha Yoga igjen i dag.
Hatha Yoga betyr ‘union between body and mind’. 
Jeg tenkte på dette under hele timen.
En sunn kropp handler ikke bare om ditt kosthold og trening. Det mentale må også være med på veien.
Sinnet må være sunt og frisk for at kroppen skal kunne være det.
Glade tanker er hovednøkkelen her.
Selv starter jeg hver eneste dag med å se meg selv i speilet, smile bredt og si høy ‘dette blir en bra dag’.
Det føles forferdelig rart de første gangene. Etter et par ganger, med litt øving begynner hjernen sakte men sikker å tro på ordene.
Jeg skal love deg at dagen faktisk blir bedre om man tror den blir det.
Prøv selv :grin:

Etter yogatimen tok jeg styrkeøkt.
Biceps, triceps, skuldre og mage, en skikkelig moro-økt.
– Situps i benk
3 sett * 15 repetisjoner
– Spider crowl
3 sett * 15 repetisjoner
– Sidehev med manualer
3 sett * 9 -10 repetisjoner
supersett med
– Opptrekk
3 sett * 9 -10 repetisjoner
– Triceps kick back
3 sett * 8 -10 repetisjoner
– JM- press
3 sett * 11 -13 repetisjoner
– Biceps curl med stang
2 sett * 9 -10 repetisjoner


Til middag laget jeg tacogryte.
Jeg elsker taco i alle varianter.
Ica hadde 50 % på kyllingkjøttdeig på grunn av kort holdbarhet.
Dermed benyttet jeg anledningen til å kjøpe meg en rimelig proteinkilde.
En god taco følges selvfølgelig av en dose ost.


Jeg stekte kyllingkjøttdeigen med finhakket hvitløk og chili, før jeg hadde i løk, sopp og tacokrydder.
Du kan bruke ferdig kjøpt tacokrydder eller lage din egen.
Jeg brukte hvitløk, cummin, chili, kanel, salt, pepper, paprika og sukrin.
En boks hakkede tomater, litt tomatpure og et par spiseskjeer med sukkerfri ketchup gikk oppi gryten som fikk koke noen minutter.
Server.
Enkelt, raskt og godt.


Nå pøser regnet utenfor.
Derfor har jeg plassert meg i sofaen under teppet med dessert.
En stor og god kopp te sammen med druer, plommer og spelt lomper.
Jeg hadde lompene et par minutter i ovnen før jeg smurte på pålegget. Da ble det varme, gode og seige.
Dagens lomper ble smurt med nugatti melkesjokolade, kesam med kanel og splenda, og kesam og blåbærsyltetøy.

Kristine

39 kommentarer
    1. Greit nok at olympiatoppen anbefaler 1,8 g( dette er for utøvere som trener masse) Så blir jeg litt skremt når jeg leser at du anbefaler leserne dine opptil 3 gram proteiner per kilo kroppsvekt per dag (leste dette i et tidligere innlegg på bloggen) Det burde være ganske kjent for deg at de grensene som er anbefalt IKKE bør overskrides. Jeg stiller meg litt tvilende til hva du egentlig vet om skader på lever og kropp, da mye av langtideffektene er ukjente.

    2. Anette:
      Ta med deg en pakke lomper eller to, ja. Det er så godt 🙂
      Jeg bruker mange forskjellige kakaopulvre. Jeg har Freia, en økologisk variant og mange fra iHerb. Så lenge kakaopulveret ikke inneholder mye annet enn kakao (sukker skal feks ikke være i et rent kakaopulver), så kan du bruke hvilke som helst 🙂

    3. T:
      Hei du 🙂
      Jeg har sendt en mail til Ronny hos MyRevolution for å høre om de sender til Sverige. Jeg vet faktisk ikke!
      Speltlomper er utrolig gode. Det er som pølselomper som er veldig saftige. Jeg kjøper de på butikken 🙂

    4. Anine:
      Jeg elsker pulveret!
      Smaken er som baken. Nå drikker jeg det aldri som shakes, men bruker det i kesam, bakst, kaffe, osv.
      Hva har du brukt det til?

    5. k:
      Det vet jeg faktisk ikke for å være ærlig.
      Prøv de 🙂
      Om jeg ikke finner speltlomper, bruker jeg ofte bare de vanlige. Lomper består uansett mest av potet, om det er litt hvetemel eller speltmel som er brukt, har ingen stor betydning 🙂

    6. othilie ulvedalen:
      Da er vi to.
      Jeg er inne i en skikkelig lompe periode! Elsker det!
      Har du prøvd lomper med speltlomper, sukrin/slpenda og kanel. Så noen sekunder i mikroen? Fantastisk godt!
      Sitter å spiser det akkurat nå ;P

    7. Hilde:
      Jeg har en skulderskade, kronisk. Etter å ha tatt mye chins en periode, sa skulderen stopp. Nå er det lenge siden sist jeg har tatt chins. Men jeg kommer tilbake 😉

    8. Anonym:
      Hei du og takk for koselige ord. Utrolig bra at du er på vei oppover, fortsett sånn 🙂
      Når du trener utholdenhet bruker kroppen mye karbohydrater.
      Jeg ville fylt på med karbohydrater etter kondisjons også, ja 🙂 Snack a jacks er både godt og en god “refuel”. Eller feks grove knekkebrød med ost og skinke.

    9. Maria og Sofia:
      Jeg må faktisk holde med Sofia her.
      Uavhengig om du får i deg for mye proteiner, karbohydrater eller fett vil det ikke lagres som fett med mindre du får i deg mer KALORIER enn hva du forbruker. Tilslutt handler det om kaloriene.
      I og med at proteiner er det næringsemnet som metter mest er det ganske umulig å legge på seg om man spiser mye proteiner fordi du blir god og mett av dette.
      Mengden på 0,8 gram proteiner er nok så lav og det finnes masse forskning på at det lønner seg med større mengder enn dette.
      Som Sofia sier Olympiatoppen anbefaller opp til 1,8 gram daglig for de som trener mye styrketrening.
      Det skal relativt store mengder til for at det blir farlig får lever og kropp. Da ville jeg heller bekymret meg for sukker, karbohydrater og mettet fett.

    10. Ingrid:
      Jeg veier meg svært sjeldent, men ja, jeg tenker et par kilo opp på vekten, ja. Da blir det nok en blanding av muskler og fett 😉

    11. Du skrev i et tidligere innlegg at du ønsker å gå opp et par kilo. Mener du da et par kilo på vekta, uansett hva, eller et par kilo med muskler?

    12. Proteinoverskuddet kan selvfølgelig også bli brukt som energi der og da hvis du ligger i energiunderskudd (istedet for å danne fett) men hele poenget mitt er at da blir det litt meningsløst. Hvis poenget er å bygge muskler og du inntar masse dyrt proteinpulver som ikke går dit det skal

    13. Oi så sur! Fakta er at du hvis du inntar for mye proteiner i forhold til dagsbehov så lagres det som fett. Du har et tak på hvor mye protein som kan brukes i muskler (dette øker, som du poengterte for folk som trener mye), resten går til lever og blir omdannet til FETT. En annen ting som skjer er at ammoniakk dannes når nitrogen skilles ut og dette kan i store mengder være skadelig for hjernen. Men det er fint, bare fortsett med dette rådyre proteintilskuddstullet. (som uansett er av samme kvalitet som vanlig kumelk)

    14. Lol, hold deg oppdatert Maria. Det er ikke sant. Selv lille Norge og olympiatoppen anbefaller mer om du trener. Og nei, du legger ikke på deg fett av proteiner!! Men om du spiser mer kalorier enn du forbruker! Lær deg fakta før du påster slike teite ting.

    15. Hei! Bare lurer på om du er klar over hvor mye protein du spiser hver dag? Anbefalt mengde er 0,8 gram per kilo kroppsvekt. Mengder utover dette vil lagre seg som fett.skadelige virkninger er forhøyet kolesterol, og skade på nyrer og lever Håper du er klar over disse tingene!

    16. Elsker bloggen din! Jeg er ei jente som sliter med sf, men er godt på vei ut nå. Bloggen din inspirerer meg til å ha et sunt og flott forhold til mat og trening, noe jeg elsker å drive med. Jeg ønsker å spise riktig før og etter trening, og derfor lurer jeg på om det er slik at man skal spise raske karbohydrater også etter cardio/intervall/langkjøring? Og er i så fall snack a jacks-posene greie?

    17. namnam 🙂
      Flott blogg du har,Kristine 🙂
      Jeg lurte bare litt på hvordan det går med chins`n? Har du lagt den litt til side,eller har du fått til flere?
      Ble så imponert over den raske fremgangen du hadde på de 🙂

    18. Ååå, skjønner ikke hva det er med lomper for tiden. Jeg har blitt så veldig hekta, tenker på det hele tiden og vil heller ha lomper med syltetøy enn godteri på fredagskvelden. De er så saftige og gode.. Kjenner jeg vil ha noen med en gang når jeg ser bildene dine!

    19. Hei 😀
      jeg lurere bare på, vet du om slike glutenfrie lomper er alla, noe av det samme som speltlompene? hoho 😀 vi har nemlig ikke speltlumper på noen av matbutikkene her hvor jeg bor, bare slike glutenfrie, og da lurer jeg på om det er noe av det samme? alle disse gode lumpene frister såå! hihi 😀

    20. Hei. Har akkurat fått MyoProtein, men ble skuffet over farge og smak. Sjokoladesmaken er nesten ikke der, og fargen er matt og lys. Er dette riktig? Har hørt så mye bra om dette produktet, men ble skuffet over smaken…

    21. Hej! Vet du om man kan handla på myrevolution.no och få det skickat till Sverige? Jag vill så gärna beställa mocca protein och stevia droppar som du talar så varmt om! Och spelt lomper ser väldigt gott ut, bakar du de själv? Har du något recept? Eller köper du de i någon butik?

    22. Den prottiskaffen er en favoritt her i huset også :):) Hærlig mat på deg for tida, får helt vanni i munnen her =)=)

    23. Nam,så godt ut! Må slenge med en pakke med lomper på neste handletur tror jeg!:) Jeg lurer på en ting når det gjelder kakao,er sånn vanlig Freia eller Regia “fy-fy”? Eller går det an å bruke det når du skriver at du bruker kakao i diverse oppskrifter? Anette:)

    24. Kos deg, fine Kristine 🙂 Sitter her med en stor kopp chai-te selv, da gjør det ikke like mye at høsten virkelig har kommet.

    25. Så utrolig mye god mat Kristine! 😀
      Jeg var sulten før jeg leste innlegget, men nå er jeg hvertfall sulten! Hihi 😉
      Kos deg i sofakroken! Vel fotjent! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg