EN DAG MED MEG

Jeg får mange spørsmål om hvordan dagene mine ser ut.
I dag tar jeg dere derfor med på min torsdag.


Da vekkerklokken ringte spratt jeg opp av sengen.
Ikke at jeg er noe morgenfugl, men om jeg blir liggende i senga etter at klokken har ringt blir det bare verre og verre å skulle stå opp.
Etter å ha kledd på meg tuslet jeg ned på kjøkkenet til min kjære Tassimo
.
Jeg tar meg en kopp kaffe mens jeg koser med pusen og sjekker mail.


Du trenger ikke nusse på meg hele tiden mamma!

Vanligvis lager jeg matpakken/ene dagen i forveien.
I går gjorde jeg ikke det, da måtte det gjøres i morges isteden.
Det ble derfor enkelt og raskt, salat med diverse.
Egg har jeg alltid ferdig kokt i kjøleskapet. Perfekt til dager som dette.


Lukter jeg tunfisk?


Knappe 50 minutter etter at vekkerklokken ringet er jeg ute av døren på vei til jobb.
Som dere vet jobber jeg på Elixia Sandvika.
Rundt tolv tiden er det protein-kaffe tid.
Jeg blander 30 g mocca-protein med en dobbel americano.


Rundt halv to begynner jeg å kjenne at jeg må ha litt ordentlig føde.
Da er det klart for dagens matboks.
Salat bestående av tomat, rødløk, paprika og salat, med en boks røde bønner, en boks tunfisk, et kokt egg, tre spiseskjeer med pesto og en halv avokado.


Jeg er ferdig på jobb klokken fire.
Da tar jeg bcaa og en banan før jeg var klar for en styrkeøkt.

I dag var det bryst, rygg og mage som skulle trenes.
En real go’økt :grin:
– 5 minutter gange på møllen som oppvarming
– Nedtrekk
4 sett * 8 -10 repetisjoner
– Flyes i kabel
4 sett * 8 -12 repetisjoner
– T-bar row
4 sett * 6 -8 repetisjoner
– Benkpress
3 sett * 10 repetisjoner
– Stående roing
3 sett * 10 -11 repetisjoner
supersett med
– Pushups
3 sett * 15 repetisjoner
– Rygghev
10 +5 x (myo-reps)
– Face pull
2 sett * 15 repetisjoner
– Planke
1 sett * maks
– Hengende benhev
15  * 5 x (myo-reps)


Etter trening er det tid for å gi påfyll til musklene.
Jeg vet at dette ikke ser så godt ut, men det er det.
En stor og god moden banan moses sammen med 30 g mocca-protein.
Jeg tilsetter også litt kanel og et par dråper stevia sjokolade.
Himmelsk.
Dette er nesten det beste med treningen!


Middagen som ble spist i seks -halv syv tiden bestod av en halv kylling, salat av diverse salatsorter, cherrytomat og ananas, ovnsbakt brokkoli og hvitløksdressing (kesam blandet med finhakket hvitløk)

Nå er det lesing som står på planen.
Kjenner jeg meg selv rett begynner jeg å bli sulten igjen om en times tid.
Da er det klart for kveldsmat og det er her dagens mat-høydepunkt kommer inn.
Jeg oppdaterer dere senere.


Slik ser det altså ut når Kristine og Spera ligger på sofaen og leser muskelanatomi.
Det er faktisk slik de aller fleste kvelder i min verden ser ut for tiden.


Etterhvert føler pusen at hun ikke får nok kos
Da legger hun seg rett oppå boka.
Nå har du ikke valg mamma, jeg vil ha all din oppmerksomhet.


Kveldsmaten i gang.
Jeg er en kveldsspiser og spiser mesteparten av min mat på kvelden.
Det er også jeg ikke spiser frokost. Jeg er rett og slett ikke sulten tidligere på dagen. 
Til kvelds har jeg alltid med dessert om jeg ikke har spist det etter middag.
Noen ganger blir det dessert både til middag og kvelds.
I dag spiste jeg først restblanding bestående av potet i terninger, kylling i biter og rødløk som jeg stekte med litt soyasaus og finhakket hvitøk. Servert sammen med tomatskiver med mozzarella og basilikum, cottage cheese og asparges.
Jeg tar også omega3 -tilskudd, 1 ss med selolje.
Dette er akkurat fortært.


Nå står denne herligheten foran meg.
Speltlompe-love!
En pakke speltlomper med en kopp te og norske plommer.
På lompene har jeg:
– kesam og sukkerfritt jordbærsyltetøy
– tomatpure, cherrytomat i skiver, soltørket tomat og lettere jarlsbergost
– kesam, sukrin+ og kanel
– wasabi, dijon sennep, ketchup og revet parmesan
Da er kveldskosen i boks, på sofaen med tv, puser og pc.

Kroppen er mye smartere enn vi tror og jeg velger å følge dens instrukser.
Gjennom årene har jeg selv erfart av oppskriften til en sunn og sprek kropp er bli venn med ens egen kropp. Lytte til hva den sier og gi den det den vil ha.
Kalorier er noe jeg vanligvis ikke teller. Den siste måneden har jeg derimot regnet litt på det da jeg må passe på å få i meg nok næring.
Jeg veier fortsatt ikke maten min eller teller kalorier ned på makronivå, men har en lett oversikt i hodet.
I hverdagen ligger jeg stort sett mellom 2000 -2500 kcal. Dette er vedlikehold for meg.
Jeg er jo som dere vet en søtmoms. Sjokolade og yoghurtnøtter er noe jeg er veldig glad i. I helgen skeier jeg ut med den beste samvittighet, gjerne både lørdag og søndag hvor jeg kommer godt over mitt vedlikeholdsnivå. Det vil si at den totale summen av næring går noe i overskudd hos meg hver uke.

De siste fire ukene har jeg gått opp 1,3 kilo og det sier jeg meg veldig fornøyd med. Målet er å gå opp et par kilo til innen året er omme.
Grunnen til at jeg velger å gjøre det på denne måten er fordi jeg vil at den maten jeg spiser skal være god på mer enn en måte. Mat er viktig for meg. Den skal smake godt, se god ut og gjøre godt for kroppen min.
Jeg vil spise maten som får frem den beste Kristine.
Det finnes haugevis av råd og tips der ute. Jeg har prøvd å følge både det ene og det andre. Det var først da jeg begynte å lytte til min egen kropp, gi den hvile og næring slik den ville ha, at resultatene kom. Så vel som energi og glede.

For meg er det også viktig at det ikke skal være slik at jeg ikke kan spise ditt og datt.
Jeg sier som så at jeg kan spise alt, bare ikke alltid.
Som sukker for eksempel. For mye sukker er ikke godt for oss, derfor forbeholder jeg det hovedsakelig til helgen.
Om jeg skal på kino på en onsdag og har veldig lyst på en sjokoladebit eller ti, så tar jeg likevel det.
Alt med måte.
Nøkkelen er å finne en balansegang.

Jeg må legge til at dette er et kosthold som fungerer for meg.
Jeg spiser hovedsakelig etter sult og lys.  Jeg velger likevel å spise mer proteiner ved å spise ha mer kjøtt, fisk eller fugl på asjetten fordi jeg da holder meg mer mett.
Som dere ser spiser jeg mer proteiner og fett tidligere på dagen og karbohydrater senere. Jeg pleier å si at jeg har min egen lille karbo-load hver eneste kveld. Kostholdet mitt for tiden kan da ligne på BioRytme som Mr. Fagerlig har skrevet en artikkel om her.
Det fungerer veldig bra for meg.
Jeg må likevel tilføre at i kostholds og treningsjungelen finnes det ikke en riktig vei.
Vi mennesker er alle forskjellige og må finne vår egen vei. 
Du må finne din egen måte som er riktig for akkurat deg selv, slik at du kan holde det kontinuerlig, ikke stresse og glede seg med det hver dag.

Kristine

40 kommentarer
    1. Rina, Janne, Ingrid, Elisa, Kjersti og Veronica:
      Hjertelig takk dere.
      Setter veldig stor pris på tilbakemeldignene deres 🙂

    2. Kari:
      Dette ble omtrent 2600 kcal.
      Som jeg skrev over så spiser jeg etter sultfølelse. Er jeg sulten spiser jeg. Noen dager blir det litt mer og noen dager blir det litt mindre 🙂

    3. Hilde D:
      Takk for det Hilde.
      Den dag i dag irriterer jeg meg litt over at jeg har brukt så mange år på å skjønne at kroppen faktisk må ha en del næring. Jeg skulle ønske jeg hadde funnet ut av det for mange år siden. Livet er så mye bedre når du har energi og glede 🙂

    4. Hei Kristine! Utrolig bra blogg du har. Har veldig lyst til å teste ut noen av oppskriftene dine, men er desverre allergisk mot melkeprotein. Vet du om eller har smakt proteinpulver som du kan anbefale som er basert på soya eller annen protein?
      Hilsen Anette

    5. du kune ikke hatt en sånn øvelseguide? når jeg leser feks face pull aner jeg ikke hva det vil si..

    6. Og enda en ting! Kan man bruke noe istedet for proteinpulver, på kakene og baksten din? 🙂

    7. Herlig dag du hadde i går! 🙂 Jeg er en frokost og kveld sspiser jeg. Midt på dagen spiser jeg abre om jeg er veldig sulten, eventuelt at det er lenge siden jeg spite sist! 😛
      Hehe!
      Ha en super helg Kristine! 🙂

    8. Kari: en pakke speltlompe har ca 350kcal, og med pålegget til kristine, tror jeg ikke det blir mer enn ca 5-550kcal tilsammen:) Men herlig å se en jente som deg kristine, som har matvettet i orden! Er daglig leser av din blogg! Fantastisk inspirasjon, og nyttige mattips:)

    9. For noen flotte bilder av katten din, jeg er et skikkelig kattemenneske og den søte pusen din var kjempe fin! Jeg studerer i Stavanger og savner min egen pus som fortsatt bor i barndomshjemmet 🙂
      Tusen takk for pannekakeoppskriften i forrige innlegg forresten, den skal prøves ut imorra! :)’

    10. det der er vel godt over 2000-2500 kcal tilsammen? Bare lompene er jo ca 600-700 med pålegg. Ikke misforstå, mener ikke å si noe om kalorier verken ene eller andre veien 🙂 Bare nysgjerrig på hvor mye en slank og fin jente kan “tillate” seg å spise.
      Fin blogg!

    11. For en nydelig katt du har.Og må si det er en innbydende blogg du har,med masse flotte oppskrifter.Imponert over hvor god du er til å lage mat,og ikke minst matpakker.dette er noe annet en en tørr skive med ost på som niste.

    12. Har nylig funnet bloggen din og startet å lese, og jeg er så inspirert av deg! Du er herlig! 🙂 Fin torsdag du har hatt, og nyydelige kattepuser 😀

    13. Jeg beundrer det avslappende foholdet du har til mat og den kroppen du har jobbet deg opp til! Du er et stort forbilde for meg og dine positive ord har mange ganger hjulpet meg i hverdagen! Ønsker det alt godt, du virker som ei hærlig jente 🙂

    14. Hei! Du er utrolig flink og jeg misunner deg! hehe
      Men lurer på om fiberhusk og hi maize er det samme? hvor får man kjøpt hi maize og ca pris i så fall ?

    15. Hei!
      Har blitt fast leser i det siste. Liker særlig bakeoppskriftene dine! En inspirasjon!

    16. Lompene så sinnsykt gode ut! Jeg elsker lomper med brunost og iskald melk til, men av en eller annen grunn har vi ikke speltlomper her jeg bor (bare “vanlige”) 🙁

    17. Sprek torsdag med sunn mat, blir ikke bedre enn det!:)) Har dere begge kattene fremdeles forresten, eller var det bare for en periode? Nyt kvelden! h:)

    18. Din blogg er den eneste jeg leser fast Kristine. Jeg synes mange blogger har et sykelig diett forhold og snakker om diett hele tiden. Du er sunn, men god på alle måter og et godt forbilde 🙂 Takk for at du deler av deg selv med oss.

    19. Denne måneden har du en super-fast leser, Kristine! Her skal det nemlig både trenes og spises sunt, og jeg trenger å holde motivasjonen oppe – og da er bloggen din helt perfekt!!!

    20. Sprek! Liker å lese bloggen din, gir litt tips til oss som trener mye om hva vi kan ha med i matpakka.. Viktig med god og sunn mat!

    21. Når ringer vekkerklokka di? Jeg står opp 7, men for meg ville det å vente til halv to med mat være veldig lenge…

    22. Denne måneden har du en super-fast leser, Kristine! Her skal det nemlig både trenes og spises sunt, og jeg trenger å holde motivasjonen oppe – og da er bloggen din helt perfekt!!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg