UFORTJENT DÅRLIG RYKTE


Jeg har fått en ny favoritt etter trening.
Riskaker med brunost som får seg en liten runde i mikroen.
Brunosten smelter og blir enda søtere.
Det er så godt og perfekt påfyll, raske karbohydrater, til muskulaturen etter en styrkeøkt.
Jeg tar også en proteinshake, 30 g mocca-protein som jeg har en dæsj kanel i, slik at jeg får i meg både proteiner og karbohydrater.


Jeg trente tidlig i dag.
En skikkelig god økt på ben og skuldre.
Masse trykk og masse energi :grin:
– Knebøy
4 sett * 6 -10 repetisjoner
– Utfall i smith-maskinen
4 sett * 8 -12 repetisjoner
– Strak markløft
4 sett * 7 -10 repetisjoner
– Benpress
3 sett * 8 repetisjoner
– Kick back i kabel
2 sett * 12 repetisjoner
supersett med
– Sumo squat med manual
2 sett * 15 repetisjoner
– Skulderpress med manualer
4 sett * 8 -10 repetisjoner
– Sidehev
4 sett * 8 -12 repetisjoner


Til lunsj laget jeg en rask og god alt-mulig-tallerken.
Man tar hva man har.
Salat av spinat, hjertesalat, gul og oransje paprika, rødløk og tomat med fetaost, bønner, kokte egg, cottage cheese med pesto og kokt potet.
Ved siden av har jeg plommer, en god kopp Yogi te og fin crisp knekkebrød som jeg har smurt med wasabi og sursøt sennep, før jeg la på lettere jarlsbergost og cherrytomat i skiver.


Jeg vil slå en slager for poteten.
Poteten har de siste årene fått et ufortjent dårlig rykte.
Hvorfor?
Da lavkarbo-trenden kom for fult i Norge, ble poteten bannlyst fra manges kosthold.
Poteten inneholder hovedsakelig karbohydrater, ja, men også mange andre nyttige næringsstoffer.
Viste du forresten at banan inneholder flere karbohydrater enn poteten?
Størstedelen av poteten er faktisk vann. I tillegg inneholder den karbohydrater i form av stivelse, godt med mineralene jern, kalsium og kalium, og blant annet C- og B-vitamin.

Poteten inneholder per 100 gram:
72 kalorier, 1,9 g protein, 0,1 g fett og 15,2 g karbohydrater.
Det er da ikke noe galt med dette næringsinnholdet.

Et godt og variert kosthold burde inkludere alle næringsemner.
Poteten er da en god kilde til karbohydrater, som er spesielt viktig om du trener.
Selv spiser jeg potet nesten hver dag.
Min erfaring er at poteten også metter mer sett opp mot ris og pasta (disse inneholder i tillegg rundt 360 kalorier per 100 gram).


Det finnes poteter i mange varianter og det er uendelig mange bruksområder.
Her er noen forslag:
– Kokt potet, min favoritt
Kok poteten hele med skallet på i 20 -25 minutter avhengig av størrelse. Enkelt og godt.
– Bakt potet
Pakk poteten inn i folie og ha i ovnen på 200 grader i cirka 60 minutter.
– Ovnsbakte potetbåter
Skjær poteten i båter, ha på krydder og stek på 225 grader i 25 minutter.
– Potetmos
Mos kokte poteter. Ha gjerne i litt smør eller kesam.
– Røsti
Riv poteten og bland sammen med egg og krydder før du steker som “lapper” i en panne.
– Krispy potetskiver
Skjær poteten i skiver og legg utover en bakeplate. Ha over krydder og et dryss parmesan eller anne ost. Stek i ovnen på 225 grader i 15 minutter.
– Pannestekt
Skjær poteten i båter og ha i en panne med litt olje. Ha gjerne over litt timian og salt på slutten av steketiden.
– Søtpotet passer også ypperlig i bakst, i pannekakerøre
Riv rå søtpotet eller mos kokt søtpotet og tilsett i bakerøren. Gir et saftig og godt resultat.

Ta en potet da dere!
Kristine 

28 kommentarer
    1. Lissi: Tusen takk for svar! Er ny på dette med å bestille fra nettet, og er en smule skeptisk ;p Men det ordnet seg, pakken kom i går! *lykke*

    2. Hei Kristine!
      Nå har jeg fulgt bloggen din lenge, fått masse inspirasjon både til matlaging og trening, supert!:)
      Jeg bor for tiden i utlandet der det ikke finns kesam, og har derfor blitt noe begrenset på noen av oppskriftene, men har kommet over flere på nett som sier at om man moser cottage cheese kan dette bli ca samme som kesam, enig?:)
      Fortsett med bloggingen (og instagram), er herlig å følge deg!:)

    3. Malin: Ang pakken din fra IHERB -den kommer nok snart 🙂 Når jeg bestiller tar det som regel alt fra 10-21 dager. Har bestilt masse fra Iherb og aldri opplevd at en pakke ikke kommer frem.. En gang tok det dog nesten fire uker, men pakkene kom tilslutt da og 🙂

    4. Prøv å bak potetene uten å pakke de inn i folie men med et dryss havsalt og olivenolje. Da blir poteten bakt, ikke kokt slik den egentlig blir når den er pakket inn i folie 🙂

    5. Jeg er HELT enig i at poteten er undervurdert og har fått ufortjent dårlig rykte. Det er fremdels en grønnsak, og full av næring 😀

    6. Hei Kristine 🙂
      Jeg bestilte min første pakke fra iHerb for 11 dager siden, men har enda ikke fått den. Bør jeg bekymre meg, eller tror du den kommer til å dukke opp? Er det isåfall noe jeg kan gjøre, kontakte iHerb e.l., for å få vite hvor pakken befinner seg eller for å høre om den kan sendes på nytt?

    7. Amen! Potet er BRA!!!! Sånn helt seriøst – fjerner du ris, pasta og lyst brød fra nordmennenes kosthold og erstatter det med potet så tipper jeg de fleste ville gått ned i vekt. Lenge leve potet! Potetmos + karbonadedeig med brunsaus er en favoritt!! Også bakt potet og potetbåter! Yumyum 🙂

    8. Liten kommentar tilbake til IdaE over her : Ingen som spiser 100g ukokt ris, nei, men likevel så er det som regel før man koker at man veier opp risen, og med mindre det forsvinner kalorier når man koker risen så er det fortsatt 360 kalorier man får i seg hvis man koker og spiser 100g ukokt ris ..
      Forøvrig artig med litt inspirasjon i dette innlegget for en som ikke er så ivrig på potetspisinga .. Søtpotet derimot – går ned på høykant!

    9. Er ingen stor fan av potet jeg. Kjøper det ikke selv, men om jeg får det servert tar jeg max 1 stk for å få i meg noe av det næringene den har 🙂

    10. Det er nå vel en grunn til at poteten ikke lenger får lov til å bli regnet som en av fem om dagen. En særlig næringsrik grønnsak er det ikke, i forhold til de fleste andre.. Men veldig godt, spesielt sammen med masse andre grønnsaker. Synes den er veldig kjedelig alene.

    11. Det blir vel litt feil å sammeneligne kaloriinnholdet i kokt potet og ukokt ris? Når risen kokes absorberer den masse vann, slik at kokt ris har et kaloriinnhold på 140-145 per 100 gram. Det er ganske mye mindre enn de 360 kaloriene du finner i hundre gram rå ris, og hvem er det som egentlig knasker i seg 100gram ukokt ris istedet for 100 gram potet?

    12. Jeg elsker poteter, og spiser mye heller potet enn f.eks. ris 🙂
      Ofte kutter jeg den opp og legger den i vann noen timer før jeg skal brukt den, da trekkes litt av stivelsen ut, og jeg får ikke så vondt i magen 🙂

    13. åh, herregud så bra noen endelig tar opp det! Tenk å faktisk skal ha det til at en så bra grønnsak faktisk er _usunn_. spesielt når den er det helt motsatte! Takk for tipsene, i kveld skal det prøves ut stekte potetbåter:)

    14. Kjempeflott innlegg! og her var det jo maange gode tips!! Flere jeg overhodet ikke har tenkt på, men som jeg DEFINITIVT skal teste ut snarest!:) Du er topp!
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg