GULROT(PANNE)KAKE


Jeg har nettopp slukt denne utrolig gode desserten.
Gulrotpannekaker med cream cheese frosting.
Nesten som gulrotkake :grin: bare i pannekakeform.
En ny favoritt er skapt!

Gulrotpannekake
(scroll down for english version)

1 egg
1 eggehvite
1 ss sukrin
1 scoop, 30 g vaniljeprotein
3 ss kokosmel
2 ss kesam
1/2 ts fiberhusk
1/2 raspet gulrot
1/2 ts bakepulver
En klype kanel, kardemomme og litt ingefær

Ha det hele egget, eggehviten og sukrin i en bolle.
Pisk det lett med en gaffel.
Tilsett resten av ingrediensene og rør godt.
Om røren blir veldig tykk, dette avhenger av hvilke proteinpulver og kokosmel du bruker, tilsett litt væske.
Stek pannekaker i en panne på middels varme.
Snu pannekaken når det begynner å boble på overflaten og katene ser stekt ut.

For glasuren blandet jeg sammen 1/2 boks lett philadelphia, 2 ss kesam og 3 ss sukrinmelis.
Jeg toppet det hele med revet gulrot og mørk sjokolade søtet med stevia.
Håper det smaker.

Carrot(cake)pancakes

1 egg
1 egg white
1 tablespoon erythritol or other sweetener
1 scoop, 30g vanilla protein powder
3 tablespoons coconut flour
2 tablespoons quark (or plain low fat Greek yogurt / plain yogurt)
1/2 tsp psyllium husk / xanthan gum
1/2 grated carrot
1/2 teaspoon baking powder
A pinch of cinnamon, cardamom and a little ginger

Have the whole egg, the egg whites and sweetener in a bowl.
Whip it with a fork.
Add remaining ingredients and stir well.
If the mixture becomes very thick, add a little liquid.
Fry the pancakes in a skillet over medium heat.
Turn the pancakes over when the top are covered with bubbles and edges look cooked.

For the cream cheese frosting I mixed together 1/2 box low fat cream cheese, 2 tablespoons of quark ((or ure plain low fat Greek yogurt / plain yogurt) and 3 tablespoons powered erythritol.
Drizzle over some grated carrot and chocolate sweetened with stevia if you like.
Enjoy.

Håper du nyter denne lillelørdagen.
Jeg har hatt en flott dag så langt. Skolelesing står på planen videre i kveld.
Valgte til og med å droppe dagens styrkeøkt til fordel for en lunsjdate. 
Livet kommer som regel før trening, og i dag fristet det rett og slett mer med hyggelig prat en styrketrening. 
Dagens trening ble derfor 40 minutters power walk hjem fra jobb.
Jeg tar det tapte igjen i morgen.
God kveld  :grin:

Kristine

22 kommentarer
    1. mm mm mm:) gulrotkake er så godt! (generelt er vel gulrot ganske godt i seg selv – jeg kan fint spise 3-4 stykker mens jeg venter på at middagen skal bli ferdig…)

    2. Kristine:
      Pannekaker er alltid en sikker vinner 🙂
      Jeg har kjøpt mitt på iHerb, men nå har jeg oppdaget at det er sukker i det. Synes det er litt unødvendig i et protein pulver. Neste gang blir det et annet.

    3. Maja Nordic:
      Jeg bruker ChocoLite fra iHerb, men det blir ikke det pulveret jeg kjøper neste gang når jeg skal ha nytt vaniljepulver 😉

    4. Marthe:
      Det varierer veldig etter hva du vil oppnå, tidligere treningserfaring, osv.
      Jeg vil anebfale deg å søte på fitnessbloggen.no De har mye god informasjon 🙂

    5. Hei!
      Jeg lurer på om du kunne gitt noen tips om hvilke kroppsdeler/muskler
      man burde trene i samme styrkeøkt! Spesielt med tanke på overkropp og armer.
      Altså, hvordan man skal fordele muskelgruppene i løpet av f.eks. en uke:)

    6. ps: jeg drømte at jeg møtte deg her om dagen, og du var så hyggelig. Du kan tro jeg ble skuffet da jet våknet til samme kjedelige hverdag og alt bare hadde vært en drøm. hmpf 🙁

    7. Det ER SÅ DEILIG å lese om ei jente som er glad i sunn mat og god helse, men som ikke gjør trenin til en fanatisk greie, men faktisk klarer å prioritere venner og familie også. DU ER MIN FAVORITT, og du gjør meg så glad! 😀

    8. Hei!
      Jeg lurte bare på om du kunne skrive noen alternativ ingredienser for oss som ikke bruker proteinpulver eller ikke har kokosmel, fiberhusk og lignende?
      🙂

    9. Må prøves! Hvilken vasniljeprotein pulver bruker du? Nå har jeg bare MyoProtein hjemme, må kjøpe noen andre smak til baking 😉
      Klem!
      Maja

    10. Det ser nyyydelig ut!! 😉 selv hadde jeg proteinpannekaker til min litt sene frokost i dag, med varme bær og cottage cheese til, nam. Tror jeg prøver denne oppskriften i morgen.
      Hvilket vaniljeproteinpulver bruker du? Ha en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg