DITT FORHOLD TIL MAT

Hvilket forhold du har til din mat er betydelig for dine spisevaner.
Er maten din venn, din fiende, en trøst i nøden, en nødvendighet?

Vi spiser alle for å overleve.
For noen er mat kun noe grunnlegende fordi kroppen vår er avhengi av mat, men or de aller fleste av oss betyr maten noe mer.
De fleste mennesker spiser også fordi det er godt, mens noen også spiser for å dekke følelsesmessige behov.

Det er viktig å bli bevist i forhold til hvordan du ser på mat for å ha et sunt forhold til det.
Mat skal være en gode, ikke en fiende.
Når du begynner å tenke over ditt forhold til mat vil du oppdage at det ikke er enten eller, men at hvordan du ser på mat vil variere ut i fra forskjellige følelser og forskjellige settinger, et både og forhold. Om du er alene, sammen med andre, om du er sammen med en spesiell person, om du er glad, trist, stresset eller irritert, osv. Mye kan ha betydning.

Tenk i gjennom hva mat betyr for deg.
Når velger du å spise sunt?
Er det noen forhold eller personer som påvirker deg til å spise usunt?
Er det situasjoner der du lar vær å spise?
Er det noen følelser som gjør at mat blir en redning?
Får noen typer mat deg til å føle deg bedre eller dårligere?
Noter ned det første som aller deg inn og vær ærlig mot deg selv.
Det å bli kjent med dine automatiske handler er første skritt mot å kunne endre dem.

Mye mer enn det vi tenker over til daglig, styres av det mentale.
Gjennom å bli bevist på dine egne mønstre, kan du gradvis innarbeide nye.
Det er viktig å ha med seg hodet i en prosses hvor man ønsker å forandre livsstil i den sunnere retning eller beholde en sunn hverdag.


En sunn kropp krever ikke bare sunn mat og regelmessig aktivitet.
Den krever vel så mye et sunt legeme med en god mental helse og et hode som henger med på veien.

Kristine

33 kommentarer
    1. Jeg velger sunn mat som er godt for meg og kroppen min når jeg er flink og trener. Om jeg er syk, eller ikke får trent på en stund av andre årsaker er det lett for meg å spise usunt. Det er jo så ubeskrivelig dumt, men når man er klar over det kan man kontrollere det litt mer.
      Ha en fin fredag!

    2. Du er fantastisk. Et utrolig bra innlegg! Jeg sliter med en spiseforstyrrelse og synes mitt forhold til mat er vanskelig. Ja, det er en nødvendighet, men for meg er ikke mat bare mat. Det er trygg mat, utrygg mat, mat som skaper angst, mat jeg burde spise, mat jeg overspiser på og kaster opp osv.osv. Mat er ikke BARE en nødvendighet for meg. Jeg synes også det kan være vanskelig å kose seg med maten og føle at den er fortjent, men dette har blitt så mye bedre. Ja, jeg kunne egentlig skrevet side opp og side ned om min forhold til mat, men jeg vil påpeke at det er mer lysbetont enn det var for et år tilbake. Jeg tror f.eks denne julen skal by på mye mer hygge enn den har gjort de siste årene ( i matveien altså).Jeg vil også nevne at du, Kristine, er en skikkelig inspirasjon på min vei mot FRISK! Ha en superduper helg<3

    3. Herregud for en latterlig bra blogg du har 😀 Har fulgt deg lenge og den blir bare bedre og bedre, keep up the good work ;D Hvis du vil lese om hvordan jeg gikk ned 15kg pga sykdom, så kan du ta en titt på bloggen min 🙂 Just sayin’ !
      God helg 😀

    4. Fint inlegg og fint bilde!!! Du burde bruke mer bilder på bloggen hvor du har håret utslått. Pen er du!

    5. Jeg prøvde å skrive en kommentar, men den ble vist ikke publisert så jeg prøver igjen! 🙂 Jeg lurte på om det gikk ann å erstatte proteinpulveret i baksten din med noe annet, eller bare droppe det? Syns det proteinpulveret du anbefaler er fryktelig dyrt.. Eller går det ann å bruke dette http://myrevolution.no/myrevolution-proteinpulver-3kg-mocca ? Vet du hva forskjellen er? 🙂 Og jeg trener styrke to ganger i uken, men løper resten av dagene. Prøver å bli sterkere, men pga håndball har jeg ikke mulighet til flere styrkeøkter. Derfor tenkte jeg å bruke proteinpulveret de dagene jeg har styrkeøkter. Vil dette ha noe effekt, eller kan den eventuelt bare bli negativ? Skjønner vis det er vanskelig å svare på dette 🙂

    6. Hei 🙂
      Jeg lurte bare på om det går ann å erstatte proteinpulveret du bruker i all bakinga med noe? Jeg har desverre ikke så mye penger jeg kan bruke på det moccapulveret du anbefaler. Eller kan jeg heller bruker dette? http://myrevolution.no/myrevolution-proteinpulver-3kg-mocca og hva er egentlig forskjell? Hvis du vet det da. Trener hver dag, men kun to styrkeøkter i uka, pga jeg spiller håndball og løper mye på siden. Derfor tenkte jeg å bruke dette for det meste de dagene jeg har styrkeøktene. Er det noe jeg kan få utnytte av, eller vil jeg få en negativ effekt? Skjønner om du ikke klarer å svare på dette når du ikke vet mer!

    7. Hei! Du har en inspirerende blogg og virker som en utrolig skjønn person. Men jeg bare lurer på en ting, og det er ikke for å være “slem” eller noe, men hvorfor flekser du muskler (armer, mage etc) på 99% av alle bildene på bloggen og de du legger ut på instagram?

    8. Nathalie Dahl Naalsund:
      Nå er vi alle forskjellige. Jeg mener at man skal spise etter sult og hva kroppen sier, ikke etter en plan. Nå tenker også jeg at det ikke skal være nødvendig å kutte godteri eller potetgull helt, alt med måte. Men om du har funnet noe som fungerer for deg, så er det viktigst 🙂

    9. Thie:
      Der har jeg også vært…jeg slet med dette i vår og det førte til uønsket vektnedgang. I en stresset hverdag er det viktig å ta seg tid til å slappe av og spise. Ellers vil kroppen bare bli enda mer stresset.

    10. Lidenskap for ein sunn livssti:
      Ja, tankene henger veldig sammen med matlysten. Filmkos, vennekveld, selskap, osv.
      Nå synes jeg det forsåvidt er viktig å kunne kose seg i de studnene, men alt med måte 🙂

    11. ida:
      Det var hyggelig å høre Ida.
      Jeg har selv både vært anoretiker og slitt med overspising. Jeg har hatt mange “forskjellige forhold” til mat. Det krever arbeid, men det er viktig å finne En mellomting hvor man trives overens med maten og kroppen. Lykke til og god klem 🙂

    12. rannveigmarlene:
      Der er jeg også. Spesielt om jeg sitter å leser, da er det alltid fristende med litt lese-snacks 😉

    13. Anonym:
      Hva man legger i sunn mat er opp til hver enkelt, men ferdig mat, mye sukker og estoffer er uansett ikke sunt.
      Når jeg senre skal jobbe med andres kosthold er det viktig å se på hva de ligger i sunn mat. At jeg baker med “rare” ingredienser, betyr ikke at andre må det. Man må se på hvert enkelt individ.
      Fint brød, smør og syltetøy er ikke noe jeg vil anbefale til hverdags. Å velge grovt brød, rene pålegg (skinke, kalkunvarianter, osv).
      Når jeg er på besøk hos familien spiser jeg så å si det samme som alltid og det er slik jeg kommer til å spise når jeg får familie. Havregrøt, kjøtt, fisk, potet, grov ris, grønnsaker, knekkebrød, frukt, kesam, nøtter, osv.

    14. Lissi:
      Nei, så gøy.
      Tankeleser 😉
      Jeg er så enig. Maten skal gi meg noe. Smake godt, se god ut og gjøre godt for kroppen.

    15. Kurt Amund:
      Det synes jeg var en dårlig unskyldning. En omelett, wok eller lignende er verken vanskelig eller tidskrevende 😉

    16. Mat er min beste venn og min verste fiende! Har flere ganger tenkt å begynne å spise sunt men det er mye lettere å lage usunn mat! :s

    17. Snodig..Tok akkurat opp dette temaet med datteren min og så logger jeg inn på PC’n og din blogg og så skriver du om det her… 🙂 Før spiste jeg kun for å spise, kjedespiste og trøstespiste..Men dette har heldigvis endret seg! Nå er det viktig at msten gir meg noe igjen, at den er satt sammen slik at jeg blir mett og fornøyd 🙂 Maten skal også se god ut..

    18. Men hva er sunn mat da? Dere har et meget spesielt kosthold vil jeg si, med mange spesialingredienser som proteinpulver, kokosmel, mandelmel, sukrin og stevia. I tillegg bruker dere mye kesam og cottage cheese for ikke å snakke om en eller flere proteinkaffe hver dag! Tradisjonelt norsk kosthold består av melk og gryn og halvgrovt og fint brød med smør eller margarin og et tynt lag pålegg som hvit og brun ost, salsami, servelast , leverpostei og syltetøy. Spiser dere spesialmat bare i en opbyggingsfase? Hvordan kommer dere til å spise hvis dere en dag får familie/barn? Flere av dere kommer til å jobbe innen helse/ernæring, hvilket kosthold vil dere da anbefale deres pasienter/klienter?

    19. Flott innlegg som bidrar til bevissthet rundt seg selv 🙂 Noe å tenke på 🙂 Merker selv at det LETT blir kjedespising hvis jeg er hjemme å kjeder meg.. da er det greit å ha mye grønnsaker å frukt liggende:)
      Ønsker deg en fin kveld snuppa! Klem

    20. Veldig fint innlegg! Jeg har slitt og sliter fortsatt med spiseforstyrrelsen, og mat har vært både en venn og en fiende. Har blitt flinkere til å notere ned og tenke etter hva som gjør at jeg lar være å spise, eller overspiser og lar det gå den andre veien. Bloggen din, oppskriftene dine og ditt blide og positive syn på livet har absolutt vært en inspirasjon for meg, og gitt meg motivasjon til å fortsette kampen. Stå på videre! Du er topp 🙂

    21. Mat er godt, nødvendig og digg. Et sunn mat for å gi kroppen det den treng og kosar meg ekstra av og til fordi eg er glad i god mat. Veldig relevant innlegg, bra skrive 🙂 Trur det fins mange forskjellige forhold til mat i denne verd 🙂 Merker bare på meg sjølv, når eg har laaange orlige vakter på jobb, kor sulten eg er då 😉 “sulten! vel og merke… eller korleis ein tenke at kosemat og sofakos ein regnfull høstkveld heng sammen ;)Ha ein fin dag!

    22. Flott innlegg.
      Jeg spiser kun mat når det er nødvendig, eller at jeg er sulten, dessverre. Hvis jeg har mye å gjøre, og det blir mye stress så utsetter jeg alt til jeg klarer å slappe av. Dårlig uvane.

    23. jeg bruker mat som næring og tidsfordriv 😀 Jeg har egentlig ingen issues med å spise med følelsene. Vi er jo designet for at mat skal føle oss bedre, så om det ikke går ut over vekta/helsa – så why not ;D

    24. Jeg brukte mat som trøst i min tunge tid. Men kom meg på bena igjen å begynnte å trene og spise sunt. Har også gått ned 16 kilo siden Januar, og er snart førnøyd med vekta.. Da skal jeg bygge opp musklene enda mer etterpå 🙂

    25. Wow, jeg har faktisk ikke spist godteri, potetgull og sukkerholdig sjokolade siden påske liksom! Vell, jeg liker å kose meg med sukkerfri sjokolade og proteinbarer som en ekstra kos i helgene og/eller bake noe sunt – bare for å motivere. Ellers ser jeg på mat mersom en nødvendighet i hverdagen der hvor jeg spiser ut fra en plan om hva kroppen trenger. Såklart er det jo en god del som frister, men har så absolutt ikke problemer med å holde meg unna! 🙂
      Syns det er et kjempefint innlegg som belyser dette med mat og hvordan det fungerer som behov for mennesket. Og det er jo også kjemperelevant og viktig i hverdagen for alle sammen – vi skal jo tross alt fungere som mennesker og! :- )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg