PLOMMEN


Hva gjør dere med eggeplommen når dere baker med kun eggehviten?
I mitt tilfelle skal jeg ærlig innrømme at jeg kaster plommen i cirka halvparten av tilfellene.
Ellers bruker jeg ekstra plommer i omelett om jeg har noen plommer til overs. 
Og lage eggedosis er også en favoritt. Stivpisk eggeplommene med sukrin og gjerne litt vaniljepulver. Spis det alene eller sammen med frukt / bær. Kjempe godt, veldig søtt og litt kvalmende i lengen.


Tidligere i dag lagde jeg vanilje krem av noen eggeplommer jeg hadde til overs fra søndag.
Jeg kokte opp tre eggeplommer med 2 ss sukrin, 1 vaniljestang, 2 dl malk og 1 ts jbk-mel.
Pass på å røre hele tiden. Melk svir seg raskt.
Med en gang det begynner å boble i kremen, tar du kjelen av platen.
Avkjøl kremen.
Jeg spiste mesteparten av vaniljekremen lunken sammen med varme jordbær.
Den smakte enda i dag. Da var vaniljesmaken enda tydeligere og konsistensen var mer kremete.
Mmmm….

Det ble en liten treningsøkt på meg i går.
30 minutter gange på møllen.
Jeg hadde egentlig tenkt til å trene litt rygg etter det, men da ringte telefonen. Isteden ble jeg sittende å skravle til PØ var ferdigtrent og ville hjem.
I dag hadde jeg en kort og nok så dårlig benøkt.
– Benpress
4 sett * 8 -10 repetisjoner
– Leg ex
3 sett * 6 repetisjoner
– Ettbens benpress
3 sett * 10 repetisjoner
Det var ikke min treningsdag i dag.
Jeg hadde verken motivasjon eller lyst, derfor ble det bare en kort økt før jeg satte meg foran peisen på Elixia og koste meg med etter-treningsmat.


Vel hjemme laget jeg meg en god lunsj.
Laget opp med et godt energimåltid før jobb.
Tilapia fis, ris, salat, ananas og avokado.


Tilapia fileten stekte jeg raskt i pannen på høy varme med chili-, hvitløk og rosmarin krydder og et skvis sitron.
Risen er kokt sushi ris.
Salaten består av rød og gul paprika, hjertesalat  og rødløk.
Ananas i biter og en halv avokado hørte med.
Enkelt og godt.

Ha en riktig flott kveld videre.
Kristine 

17 kommentarer
    1. Hei, har fulgt bloggen din i et par måneder nå! Og du inspirerer meg veldig! Holder på med trening og et sunt kosthold selv, og lurer på om du kunne svare på noen spørsmål?
      1. Jeg spurte moren min om vi kunne kjøpe sukrin, men hun sa det bare var kunstig, og da ikke noe sunnere/bedre. Stemmer dette?
      2. Når du sier at du har tatt en power walk, vil det si at du har gått en tur med vanlig hastighet, eller jogget lett?
      3. Jeg er 14 år, og slanker meg. Jeg vil så klart gjøre det på den sunneste måten som er mulig, og passer på å spise tilstrekkelig med frukt, grønt, jern, kalsium, proteiner, fett og karbohydrater så jeg får dekket mitt behov for vitaminer og energi etc. Men jeg er litt redd for at jeg skal spise for mye, så jeg går i overskudd.(at energien lagres som fett)Men er også redd for at jeg spiser for lite, så kroppen går løs på musklene mine fordi kroppen min ikke får nok energi. Så jeg har regnet ut at jeg spiser ca. 1000 kalorier hver dag. Høres dette lite ut?
      Jente, 14 år.
      Elsker bloggen din!

    2. Dette skal jeg prøve Kristine. Jeg kaster eggeplommen altfor mye
      selv. vet liksom ikke hva jeg skal bruke den til…før nå 😀
      Fært å kaste mat egentlig..men men sånn ere. Skulle fantes kun eggehvite vett 🙂

    3. Hallo-koko plommen er jo det mest næringsrike!! Fettskremte folk altsa!! Kjenner at det provoserer at folk kaster næringsrik mat! 🙁

    4. Hallais.. Jeg ville bare si til deg at det er noen på instagram (“skinny_blades”) som har bilde av deg på sin side… med tags som “anorexic #thinspo… altså: du blir brukt til “pro-ana” motivasjon…. oppdaget dette da jeg skriver særoppgave om psykisk helse + sosiale medier…

    5. Hei!
      Glad jeg så bloggen din, den er veldig inspirerernde.
      Jeg ønsker å legge opp til en sunnere livsstol. Synes det er vanskelig, men håper det går lettere når jeg er godt i gang.
      Har et dumt spørsmål eller to….
      Finner jeg kokosmel og mandelmel i vanlig butikk?
      For kokosmel er ikke det samme som kokosmasse?
      Og stevia…sukrin?
      jeg er temmelig ukjent med disse ingrediensene.
      Foretrekker pga.atdet blir sunnere, færre kalorier, allergi?
      Takk for fin blogg:)

    6. Må ikke kaste eggeplommen! Vaniljesaus var jo megalurt. Jeg har en samboer som ikke vil spise eggeplommen, så da får jeg dem og spiser TRIPPELT opp med eggeplommer. Ingen plomme går til spille her i alle fall. 😛

    7. alle har vi dårlige dager, det gjør deg ikke til noe dårligere menneske fordet. Viniljekrem blir en ny måte å bruke plommen på. takk =)=)

    8. Enig med Cecilie! Kjempe smart med vaniljekrem. Det så jo utrolig godt ut også. Jeg kaster også mange eggeplommer, men innimellom faller det en plomme eller to ned i hundeskålen også. Liker katten din eggeplommer? Det er jo utrolig næringsrikt også for husdyrene (riktignok i begrenset mengde). =)

    9. Hva er Tilapia filet? Hva er næringsinnholdet og hvor får man kjøpt det ? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg