H-U-N-G-R-Y

I dag har jeg en slik dag hvor jeg rett og slett aldri blir mett.
Har dere lest boken om ‘Den lille larven Aldri Mett’?
Jeg føler meg akkurat som vår lille larve.
Magen blir aldri fornøyd.
Jeg kjenner meg selv og min egen kropp såpass godt at jeg vet det er bare å gjøre som den ønsker.
Etter noen netter med alt for lite søvn, hvor jeg da føler meg sliten, har jeg lett for at kroppen sier ifra i form av enorm sulte.
Det blir hvile og spise dag i dag :grin:
Masse med mat, avslapping og en tidlig kvelden gjør underverk.


Til middag laget jeg en kjempe god kylling rett.
Ovnsbakt kylling fylte med cottage cheese pesto servert med blomkål risotto, cherrytomater, asparges, avokado, valnøtter og to riskaker med ketchup og jarlsbergost.


Ovnsbakt kylling, eller ovnsbakt mat generelt, er noe jeg ofte lager.
Resultatet blir så og si alltid bra.
Det er mye lettere å få et saftig resultat med kjøtt / fisk / fugl ved ovnsbaking enn ved steking i panne.
Et ekstra pluss er det fordi maten lager seg selv i ovnen mens jeg kan gjøre noe helt annet.


Jeg skar et dypt snitt i en stor kyllingfilet slik at den kun henger sammen i den ene ende.
Rør sammen cottage cheese, pesto og finhakket hvitløk.
Jeg brukte 2 ss cottage cheese, 4 ss pesto og 1 fedd hvitløk.
Fyll blandingen i snittet på kyllingfileten og legg på en bakeplate.
Stek på 170 grader i cirka 20 minutter.
Jeg la noen asparges på bakeplaten etter at kyllingen hadde stekt i 10 minutter.


Blomkålrisotto, utrolig godt og raskt laget.
Riv blomkål.
Ha den i pannen sammen med litt olje og finhakket hvitløk og chili.
Stek noen minutter til blomkålen har blitt myk.
Jeg hadde oppi en ss med tomatpure og litt oregano på slutten av steketiden.


Til dessert laget jeg bakte fiken.
Fiken snittes i fire slik at de så vidt sitter sammen i enden.
Legg på en bakeplate, strø over sukrin og ha i ovnen på 200 grader.
Jeg var utålmodig (les: sulten) og klarte ikke vente mer enn et par minutter. Opprinnelig vil jeg anbefale å ha fiken i ovnen i 10 minutters tid.
Etter 2 minutter ble fikenen kun lunken. Har du den lenger vil den bli varm, saftig og bløt.
På toppen har jeg sukkerfritt syltetøy, cottage cheese, sjokoladesaus (mocca-protein, kakao, sukrinmelis og philadelphia) og hakkede mandler.


Fiken er en søt frukt som inneholder mye kostfiber
En ny amerikansk studie påstår også at fiken er en av de beste antioksidantkildene vi kan få i oss. I tillegg inneholder frukten godt med kalium og magnesium.
For oss nordmenn er kanskje tørket fiken er mer kjent enn den ferske.

Jeg forbinder fiken, både den ferske og den tørkede, med jul.
Den tørkede versjonen er en del søtere enn den ferske.
Tørket fiken er supert som snacks.
Fersk fiken derimot, synes jeg er best servert sammen med noe annet.

Nå tror jeg jammen at jeg må lage meg noe mer mat.
Jeg er sulten igjen!
Ha en riktig god kveld :grin:

Kristine 

26 kommentarer
    1. Ovnsbaker så å si alt av kjøtt utenom burgere når jeg lager det 🙂 Kyllingen med cottage cheese og pesto skal jeg teste ut, ser jo supergodt ut.

    2. I dag skal jeg prøve oppskriften din med kylling, cottage cheese og pesto. Gleder meg 🙂

    3. Mmm, så deilig ut! Ja, det kjennes fort når man har sovet lite og kroppen trenger å komme seg:) Blir umettelig selv, haha ^^
      Fint bilde av deg! 🙂

    4. Sånn tror jeg at vi alle har det en gang i blant, og da er det jo for en grunn! Du er et veldig fint sunt og fint forbilde Kristine, er innom her flere ganger daglig:) Du lager så mye god mat! Blir inspirert av kreativiteten din. Du har hjulpet meg til å tenke positivt og mer fornuftig på veldig mange områder, du er til hjelp for fler enn du tror, tror jeg! Når jeg klikker meg inn på bloggen din blir straks dagen mye bedre, og det er helt sant! Ha en fin torsdag, solen skinner og i morgen er det fredag til og med! Og så kommer første desember! Jaaa <3 Det var et veldig fint bilde av deg forresten:) Uvant med noe annet enn treningsklær, hihi!

    5. Hei Kristine! Vil først bare si at du har en helt super blogg. Veldig inspirerende og du er ett kjempeforbilde for meg. Har forsøkt å finne innlegget hvor du har lagt ut de viktigste ingrediensene du bruker. Kan du legge ut linken til innlegget? På forhånd tusen takk og riktig god adventstid! Gleder meg til nye innlegg!

    6. Hei!
      Når du baker kyllingen i ovnen, steker du den først i panne slik at den får stekeskorpe? Mener å ha hørt at kylling og kjøtt generelt blir tørt hvis man ikke gjør det, og ender derfor alltid opp med å steike på panne først 😉

    7. Lene: Nå vet jeg ikke om du spør etter god smak eller godt næringsinnhold, men her er i hvert fall en test av pestoer; http://bramat.no/kosthold/tester/737-bramat-tester-pesto
      I testen ble produktene ble rangert etter fett og protein-innhold (høy andel av fett og protein vs. karbo trakk opp). Hvis du blar nedover kan du se fullstendig næringsinnhold i alle typene hvis det er det du tenker på:)
      Jeg sverger til Barilla i Pesti alla Genovese, synes den er best på smak. Har også smakt Coop Pasta alla Genovese (“Smak forskjellen”) og Eldorado Pesto Genovese, de er ganske gode de også. Ellers har jeg ikke smakt noen av de andre i testen. Eneste pestoen jeg har smakt utenom som jeg virkelig ikke synes var god var Jamie Olivers Pesto Genovese. 🙂

    8. Jeg har akkurat samme dag i dag! Mistenker en viss tante som kommer på besøk snart :c
      Å være sulten hele tiden er virkelig ikke snilt mot det strange studentbudsjettet mitt xD

    9. Imponert over at du er så flink til å lytte til kroppen din!:) det er viktig! Utrolig morsomt å lese om lille larven aldri mett, for haha jeg bruker alltid den til å beskrive meg selv:P godt jeg ikke er alene om å spise mye mat:)

    10. ah, det finnes slike dager også ja! 🙂 hadde det slik konstant i hele september måned jeg – og syns nesten det var litt ekkelt? følte meg så ukomfortabel liksom? :s Men uansett, viktig å høre på kroppen sin da:) du er utrolig flink til det!

    11. haha, har samme problem! Blir aldri mett ( bare visst jeg spiser utrolig mye) 🙂

    12. Godt det ikke bare er meg som føler meg så sulten noen dager at jeg aldri blir mett ;). Men kommer nok bla. av for lite søvn tror jeg.
      Mye god mat du lager 🙂

    13. Omg, JA, sånn har jeg det også noen ganger (føles nesten som om LilleLarven er biografien om meg!). Eller, egentlig ganske ofte… Haha. Godt å høre at jeg ikke er alene om den følelsen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg