MAT- OG TRENINGSGLEDE

Du har kanskje fått med det kostholdsdebatten som har florert på nettet de siste dagene.
Jeg har en kost- og treningsblogg og faller under denne kategorien.
Som jeg har sagt flere ganger er trening og kosthold kun en liten bit av mitt liv.
Matglede og treningsglede er det jeg ønsker at skal skinne igjennom med denne bloggen. Jeg kan bake med proteinpulver, men også munche en sjokoladeplate om jeg føler for det. Jeg trener styrke, tar pull ups og knebøy, men det må ikke nødvendigvis kobles opp mot utseende. Det er gleden og mestereningsfølelsen som gjør treningen gøy.
Dessverre vil det alltid være mennesker som mistolker eller feiltolker. Derfor prøver jeg også og reflektere over det jeg skriver.
Jeg er lidenskapelig opptatt av emnet. Det er ikke uten grunn at jeg studerer personlig trening og tar en bachelor i ernæring. Det er dette jeg brenner for og synes er spennende. Jeg prøver likevel å få frem at kroppen må ha nok mat om man skal yte på trening og at det er viktig og fylle kroppen med riktig næring. Så kan man gjerne spise sjokolade, is og godteri med den beste samvittighet, så lenge det ikke blir hver dag.
Jeg ønsker så absolutt ikke å få noen til å legge godteriet på hyllen eller trene hver dag, jeg gjør det jo ikke selv engang! Det jeg ønsker å få frem er at sunn mat er god og variert mat, og at trening kan være med å bygge og kroppen og gi deg glede.
Da jeg gikk ned i vekt i sommer valgte jeg å være nok så åpen om situasjonen og forklarte at det ikke var det jeg ønsket men at det dessverre skjedde grunnet mye stress rundt alvorlig sykdom i familien. Livet er ikke rosenrødt. Jeg er ikke perfekt og jeg trår feil. Da jeg så problemet selv, var jeg raskt ute og sa at jeg ville snu det. Nå har jeg krabbet meg opp igjen og jeg har til og med vært så ego og uttalt at jeg er stolt av det. Og det er jeg!
Jeg er dedikert, jeg er målrettet og jeg er engasjert. Likevel kan jeg nyte livet samtidig. En skal ikke være fanatisk. Det går en soleklar grense mellom det å ta vare på seg selv og å bli så opptatt av sunnhet at det går utover livskvaliteten og blir sykelig. Hvor denne grensen går har jeg ingen fasit på, det må hvert enkelt menneske få kjenne på selv.
Min personlige mening er at det er bedre å ta vare på seg selv, spise riktig og trene jevnlig enn å ha en usunn livsstil.


Jeg er stolt av den jeg er.
Jeg fyller meg selv fra topp til tå.
Selvfølgelig skulle jeg til tider ønske at jeg hadde litt større pupper, mer krøllete hår og mindre arr på armen. Men jeg er glad i meg selv for den jeg er og trives i min kropp.
Hva er egentlig skjønnhetsidealet? Det er ingen fasit, det avhenger kun av øyet som ser.
Uansett form, farge, alder eller livsstil, det handler om å leve det livet man selv ønsker og å være lykkelig med det.


Over til matglede, dagens lunsj.
Kokte poteter, wokkede grønnsaker og sesampanert kalkun.
Det går mye i kokte poteter for tiden. Jeg koker opp en hel del og har de liggende i kjøleskapet. Sammen med kesam eller cottage cheese og pesto eller ketchup smaker det så godt.


Jeg hadde bambusskudd, rødløk og paprika i en panne sammen med litt olje, finhakket ingefær, hvitløk og chili.
Grønnsakene fikk stek et par minutter på høy varme før jeg hadde i spinat.
Kalkunfileten dyppet jeg rett og slett i sesamfrø før jeg krydret med salt og pepper og stekte på middels varme i cirka fire minutter på hver side.
Kyllingfilet eller svin vil også fungere utmerket.
Sesamfrøene gjør at utsiden blir sprø og god.


Gårsdagens treningsøkt ble en kort økt på ben.
Ikke veldig effektiv eller god.
Et tegn på at jeg har sovet litt for lite i helgen.
Jeg gjorde et par øvelser bare for å kjenne på glede av å løfte noen vekter :grin: Jeg har jo vært hele helgen uten!
– Knebøy i smith
4 sett * 8 -9 repetisjoner
– Leg ex
3 sett * 6 repetisjoner
– Ettbens benpress
2 sett * 12 repetisjoner
– 10 minutter gange på møllen, hastighet 7,5 og stigning 3

I dag blir det en styrkeøkt på rygg.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan økten vil se ut.
Som regel gjør jeg det jeg føler for når jeg kommer på treningsstudioet.
Jeg tar og føler på det etter lyst og dagsform.
Stående roing og nedtrekk hører likevel med på hver ryggøkt.


Jeg har akkurat spist bananlapper.
Oppskriften har jeg lagt ut tidligere her.
Jeg brukte 1 stor banan og 1 egg som jeg moste med kanel og et par dråper stevia vanilje.
Deretter stekte jeg lapper på middels varme i pannen.
Rørte jordbær og kesam ble toppingen på bananlappene.
Jeg brukte en pose, 400 g, frosne jordbær som jeg varmet i mikroen med 1 ss sukrin og 1 ts maizena.
Enkelt og veldig godt. 

Lev det livet som gir deg glede :grin:
Husk at det å ha et sunt og god liv ikke nødvendigvis betyr at du skal spise sunn mat og trene.
Et sunt og godt liv handler vel så mye om å ha det godt med seg selv og å trives i eget liv og kropp.

Kristine 

20 kommentarer
    1. Herlighet, du er jo så flott!! Skjønner ikke at folk må holde på å rakke ned sånn på deg. Du er herved forbildet mitt!! 🙂 Fortsett med det gode arbeidet, det som gjør deg lykkelig 🙂

    2. Ser ut som du har fått mer muskulatur både i overarmene og rundt midjen, så kanskje på tide å oppdatere headerbildet hvor du ser litt avmagret ut. Hvor mange kcal og hvor mange gram proteiner inntar du hver dag?

    3. Du ser flott ut! 🙂 Hvor mange kcal spiser du i løpet av en dag? Ser nå viktigheten med riktig mengde mat og næring!

    4. Jeg føyer meg inn under alle de andre kommentarene! Du har en utrolig ærlig, sunn og inspirerende blogg!! Den kritikken som er rettet mot bloggerne er mot de toskete rosabloggerne som kun skriver om sitt perfekte liv, og som gir alle et inntrykk av at det er normalt å ha det sånn. Du er ærlig og skriver om opp og nedturer, og du prøver ikke være noe du ikke er! Så stå på videre, jeg blir imponert og inspirert hver eneste dag! 🙂
      Og, veldig fint bilde av deg i dette innlegget!! 🙂

    5. Fantastisk innlegg! 🙂 Jeg finner bloggen din svært interessan, den gir meg både trenings- og matglede! Du fremmer et sunnt kosthold, og et fornuftig forhold til trening! Liker at du er så ærlig å sier at “i dag hadde jeg ikke lyst å trene” og “det ble ikke en så god økt i dag”!

    6. Hvis noen sier at du fremmer et usunt forhold til kropp, mat og trening, er jeg
      helt uenig med dem. Du er utrolig inspirerende, og ikke i en negativ retning. For det
      første viser du masse gode sunne oppskrifter, samtidig som at det er greit med sjokolade
      og kaker innimellom. I tilleg skriver du om trening, og å inspirere folk til å begynne å
      trene (spesielt jenter til å trene styrke) og det er da på ingen måte negativt. Du oppfordrer
      heller ikke til å trene usunt store mengder. I tilleg virker det som du legger vekt på
      matglede og treningsglede, og det å føle seg vel med seg selv. Jeg tror helle bloggen
      din vil kunne hjelpe folk ut av spiseforstyrrelser og liknende, enn å påvirke dem
      i feil retning.
      Du er et GODT forbilde, Klem til deg 🙂
      Og du ser forresten smashing ut!

    7. Ikke ofte jeg legger igjen kommentar her (dessverre), men nå er jeg nødt. Jeg synes nemlig du formidler bake- og treningsglede på en veldig god måte:-) jeg skjønner at mange unge jenter blir påvirket av bloggere og deres livsstil, men jeg synes i hvert fall du er et godt forbilde! Du bevarer balansen og skriver om nettopp GLEDE ved trening og mat, og å leve det livet man selv ønsker å leve. Kudos til deg, Kristine! Jeg kan lese bloggen din når jeg er inne i gode treningsperioder, men jeg kan også bruke den som motivasjon når jeg har dårlige dager/uker og vil komme meg ut/bare føle meg litt bedre. Det er slett ikke dårlig. Ta til deg all rosen du får, det fortjener du! Stor klem

    8. Du er helt fantastisk, det du sier er så riktig! Har ikke ord.. Og forresten ser du utrolig bra ut nå, man ser at du jobber virkelig hardt med å bygge på litt ekstra muskler, det kler deg så godt! Ha en kjempefin juletid <3

    9. Hei Kristine ! Jeg måtte ta til tårene av dette innlegget jeg. Det traff meg faktisk rett i hjerte roten for jeg skjønner så godt hva du mener.Det er ikke alltid like enkelt og livet er langt i fra alltid bare en dans på roser.Det er oppturer og nedturer, sånn vil det alltid være.Du har all grunn til og være stolt over den du er. Du har oppnådd mye og er en veldig flott og sterk jente. Du er et godt forbilde,det skal du vite.Du er en stor inspirasjon og motivasjon for meg og mange andre jenter og gutter. Du er super.Klem 🙂

    10. Herlig innlegg! Du er et fantastisk forbilde for jenter 🙂 Blir alltid glad og motivert av å lese på bloggen din.

    11. Jeg syntes du har riktig fokus! Du viser at du spiser masse og variert sunn mat. Dessuten spiser du og innimellom usunne matvarer og det viser at du er menneskelig som alle andre:-)

    12. Kjempeflott innlegg!
      MEN samtidig syns jeg det er trist at du skal være “nødt” til å forklare deg på denne måten og forsvare den du er.
      Liker bloggen din jeg. Er glad i å lage, spise og lese om (helst sunn) mat.
      Du har fått meg til å utfordre meg selv i positiv retning i forhold til kosthold.
      Så for meg er du et GODT forbilde.
      Stå på videre Kristine 🙂

    13. FOR en fremgang du har hatt i det siste! DEN rompa!! 😀 DØDSBRA! Viser hva ordentlig mat og trening kan gjøre! Hurra!! Elsket dette innlegget! Ja, man skal være gld i seg selv! JEg sliter selv masse masse med å akseptere kroppen min at den ikke er sik jeg alltid ønsker. Tror det er mange som sliter med det samme!
      Forresten. hvorfor har du arr på armen?

    14. Jeg er veldig enig! Skrev et innlegg om dette selv i går 🙂
      Du er flott og et godt forbilde, og det er synd at debatten drar alle slike blogger under et kam.

    15. Godt skrevet! Syns du er utrolig flink til å formidle det du prøver, altså gleden over mat og trening. Har aldri, noen sinne, vært i tvil på dette området, og syns all maten du lager er imponerende sunn. Og er det noe galt i å være sunn og glad i å trene? NEI! Fortsett, keep up the good work, og vær stolt av deg selv – du er en inspirasjon! Ha en fortsatt fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg