WONDERFUL CHRISTMAS TIME

Som tiden flyr.
Tredje juledag og sjette ferie dag.
Jeg var sikker på at jeg ville få mark i rompa etter bare et par dager med ferie og uten trening.
Nå har jeg snart hatt ferie og treningsfri i en uke, og jeg har kost meg hver eneste dag.
Julen og det å være sammen med familie, venner og de jeg er glad i gjør meg utrolig takknemlig.
Jeg føler meg veldig heldig som har så mange gode mennesker rundt meg og som lever det livet jeg gjør.


Her knasker jeg på en cookie.
Jeg har funnet meg godt til rette i sofaen.
Slik har jeg slækkern og kost meg mesteparten av tiden.
Jeg sier som sangen ‘I’m simply having wonderful christmas time’.


Jeg har fortsatt noen dager igjen før ferien er over.
Så jeg kan fortsette å tusle rundt i joggetøy og ullsokker, spille spill, drikke kakao.
Selv om ferien varer et par dager til er jeg veldig klar for å komme i gang med treningen igjen.
I morgen blir det en tung benøkt.
Som jeg gleder meg :grin:
Motivasjonen og energien er ladet opp til det fulle.
Uansett hvor herlig det er med ferie, avslapping og god mat, kjenner jeg at det blir godt med hverdag igjen.


Jeg fikk spørsmål om hva jeg spiser i julen.
Det er mye julemat, selskap, kaker og godsaker.
Jeg spiser det jeg får servert, enkelt og greit, men prøver å velge mye grønnsaker på tallerkenen, huske å drikke vann og spise frukt gjennom dagen.


Dagens lunsj ble to slike porsjoner.
Mye kokte grønnsaker (brokkoli, gulrot, rosenkål), en potet, surkål, rødbeter, sylteagurk, ribbe (jeg skjærer bort fettet), medisterkake, litt pøls eog saus.
Jeg prøver å velge nok så sunt når det kommer til måltidene. Jeg er jo en søtmoms, så da nyter jeg kaker og dessert med god samvittighet.


Lunsjen min i dag ble speltlomper med sild, skinke, cherrytomater og sennep, mandarin, pepperkaker, struller, peanøtter, rosiner og kokosflak.
Pepperkaker og struller er min store synd i julen. Det har blitt x-antall av disse.
I mine øyne er det helt greit, jeg nyter det.
Julen handler mye om samvær og mat.
Jeg ser ikke problemet med å unne seg både ribbe, pinnekjøtt og julekaker. Jeg vet at det er hva jeg spiser ellers i året som teller.
Det er snakk om en periode på en til to uker. Det er tris at det er så mange som setter store begrensninger og sitter igjen med dårlig samvittighet. Julen er til for å nytes.
Dessuten er det så utrolig deilig å få tilbake hverdagen etter ferien.
Jeg verdsetter i hvert fall mitt eget kjøleskap og treningsklær ekstra mye etter litt fri.

Håper du nyter ferien og alt som hører med. Hverdagen kommer fortere tilbake enn du aner.  
Ha en riktig god romjul videre :grin:

Kristine  

21 kommentarer
    1. Du er nydelig, vet du det? Og vet du hva, du imponerer meg stadig med innstillingen og evnen til å virkelig nyte livet og alt det fører med seg!
      Stå på, skjønne Kristine! <3 Stor klem fra meg<3

    2. Ok,takk for at du svarte! Det gav meg litt mer mening:) Jeg har visst tenkt litt feil:O

    3. Helt enig, kristine! man skal kose seg og nyte det man VIL spise. Hverken spise usunne eller sunne ting fordi man føler man må.
      Nyt de siste dagene av romjula, frøken 🙂

    4. Jente 23:
      Der tar du helt feil.
      Det finnes ikke høy forbrenning med mindre man har lavt stoffskifte. Ta feks et og at halvt år siden når jeg fikk en hjertefeil. Da spiste jeg mye for å lette på trykket (selt mye med dårlige og triste tanker), så gikk jeg opp 6 kilo på tre måneder.
      Jeg har ikke høy forbrenning.
      Det som derimot skjer når du trener masse er at du blir mer sulten, som igjen fører til at du spiser mer. Det er derfor det er viktig å finne en balanse mellom kost og trening.
      Sannheten er at om du konstant er på diett, vil forbenningen din gravis brytes ned, samtidig som du blir mindre aktiv (når kroppen får lite mat regarer den både med å lagre fett og også hindre aktivitet ved at man føler seg mer sliten og slapp). Det tok meg langt tid finne ut, men nå som jeg har begynt å spise mer, kan jeg faktisk spise mer uten å gå opp i vekt, fordi mer mat fører til at kroppen forbrenner mer mat.

      For å gjøre et regnestykke på det.
      1 kilo fett inneholder 9000 kalorier. Det vil si at om du skal gå opp 1 kilo i løpet av en dag må du trolig spise rundt 1100 kalorier!! Det er nesten umulig selv om du hadde levd på melkesjokolade hele dagen.
      Derimot kan man gå opp noen kilo over natten i VANN (mer salt og karbohydrater binder vann i kroppen): Jeg har selv opplevd å gå opp 4 kilo fra en dag til den adnre. Det er ikke fett, men vann. Vannet forsvinner raskt igjen så fort hverdagen kommer tilbake.

      Det ble et langt svar og mye babling, men jeg håper du forstår hva jeg mener 🙂

    5. Du har helt rett i det du sier,men du er utrolig heldig fordi du legger tydeligvis ikke på deg slik som oss andre. Jeg tror du har en svært høy forbrenning (utenom det faktum at du trener). Og du er alltid så fin og tynn selvom du spiser og koser deg med sunn og usunn mat:).. Jeg vet hvor vanskelig det er å holde vekta når man har skeiet ut noen dager selv MED å trene masse. Men jeg har desverre veldig lav forbrenning i utgangspunktet (lavt stoffskifte), så for meg så er det vanlig å være konstant sulten,og gå opp i vekt selvom jeg trener livet av meg:(

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg