SLAPP SØNDAG


Jeg lagde løkringer i går kveld.
Jeg kom sent hjem fra skolen og hadde lyst på noe raskt og digg.
Disse blir skikkelig krispy og gode.
Perfekt som snaks om du har lyst på noe salt.

Løkringer

1 rødløk, eller annen løk
1 eggehvite
4 ss mandelmel
Salt og pepper

Skjær løken i ringer på cirka en halv centimeter.
Pisk eggehvitene lett med en gaffel.
Bland sammen mandelmel, salt og pepper.
Dypp løkringene i eggehviten og så i mandelmelblandingen.
Legg ringene på en bakeplate.
Stek på 200 grader i 8 -10 minutter. 
Løkringene kan også stekes på middels varme i pannen et par minutter på hver siden.
 

Jeg dyppet løkringene i hjemmelaget guacamole.
De er gode i seg selv, men det er ekstra godt med en dipp.
Guacamole, taco saus, ketchup en dipp laget med kesam, det finnes mange muligheter.
Guacamole laget jeg av å mose en avokado sammen med finhakket hviløk og chili, litt sitronsaft og en klype salt.


Denne deilige tallerkenen tok jeg med meg i sengen i stad.
Sjokolade peanøtt krem servert med jordbær og peanøtter.
Enkelt og godt.
Jeg blir aldri lei smaken av sjokolade.


Jeg blandet en boks kesam med 3 spiseskjeer med kakao, 1 spiseskje peanøttsmør, 1 teskjeer med sukrin gold og 6 dråper stevia sjokolade.
Sukrin gold gir en karamellaktig smak på kremen og setter en ekstra spiss på det hele. Har du ikke sukrin gold kan det byttes ut med et annet søtningsmiddel.
Dropper du peanøttsmøret blir det ren sjokoladekrem.
Jeg synes det er best med peanøttsmaken, det blir snickersaktig.


Og her befinner jeg meg akkurat nå.
Godt plasert i sofaen.
Jeg har følt meg ganske så slapp og vimsete i dag, og har valgt å ta det helt med ro.
En ting jeg merker godt nå som jeg har vært i en periode hvor jeg fokuserer mye på mat, er at jeg blir mer sliten en før. Å skulle gå opp i vekt er faktisk ikke bare, bare.
Jeg må hele tiden tenke over hva jeg spiser for å få i meg ekstra næring.
Har jeg lyst til å gå å legge meg, men mangler et måltid, lager jeg alltid mat og spiser før jeg så får lagt meg.
Nå har jeg klart å gå opp åtte kilo på fem måneder. Jeg er kjempe stolt av min egen innsats og hvor mye tid og energi jeg har lagt ned. Likevel kjenner jeg at jeg er lei fokuset.
Jeg vurderer å ta en liten pause.
Kos meg med treningen, holde meg på vedlikeholdsnivå og spise hva jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Nå er det blitt en må-ting.
Et par kilo til kunne jeg fortsatt tenke å prakke på denne kroppen, men det er mulig jeg velger å ta opp det prosjektet igjen om noen uker.


Youghurtgodteri og hvit sjokolade hører med til sofaenkosen på en søndag.
Nyt søndagskvelden.
Lad opp til en ny uke :grin:

Kristine

56 kommentarer
    1. Trine:
      Jeg bruker aldri vaniljekesam, bare vanlig kesam 🙂 Jeg har mange kakaovarinter. Så lenge det er et rent kakaopulver (altså kun ikkeholder kakao), så bruker jeg det 🙂

    2. Hei!
      Bruker du vanlig kesam eller vaniljekesam når du lager den “sjokoladeblandingen”? Ser ut som som sjokolademousse!! og hva slags kakao bruker du? Dette skal virkelig prøves!!

    3. Du lager ofte dessert av 1 beger mager kesam. Denne inneholder 36 gram proteiner og sammen med peanøttene vil desserten din inneholde ca 40 gram proteiner så jeg lurer på om du spiser opp hele desserten selv eller deler den med PØ? 40 gram proteiner var faktisk det anbefalte proteininntaket pr dag for en kvinne på 50 kg (0,8 gram pr kg) da jeg var ung på 80- 0g 90-tallet. Har også lest at man maks kan ta opp 20-25 gram prooteiner pr måltid. Hva tenker du om det høye proteininntaket ditt? Det er jo verken økonomisk eller ressursmessig anbefalt å dekke energibehovet med proteiner. Dessuten er jo proteiner svært mettende, så kanskje derfor du har problemer med å få i deg nok energi?

    4. Hei kristine! Bruker du vanlig kakao pulver eller rent økologisk kakaopulver som man får kjøpt på Life eller andre helsekoster?:)

    5. Bra jobba!
      Lett å glemme at det kan være vanskelig også å legge på seg, og fort gjort å se det som et luksusproblem. Tror nok du har rett i at en pause vil gjøre godt for psyken din! Så kan de siste kiloene komme senere 🙂
      Stå på masse videre, heier på deg!!

    6. YV:
      Det var en god kommentar YV.
      Jeg tror det er viktig å ikke fokusere på antall kilo. Det er også noe av grunnen til at jeg veier meg bare en til to ganger i måneden. Jeg tenker hovedsakelig på speilbildet og det å ha det bra med seg selv. Da tror jeg det er mye hodet og tankene som gjelder også. En sunn kropp må ha en sunn sjel 🙂
      Ha en fin uke du også 🙂

    7. Karoline:
      Fantastisk å høre Karoline.
      Når man virkelig jobber for noe ser man seg ofte blind på seg selv.
      Det betyr mye å høre. Takk 🙂

    8. Jona (Mammalivet i Berlin):
      Så sant.
      Jeg merker at jeg er matlei for tiden, noe som gjør det enda vanskeligere. Å få fokuset vekk fra maten og bare gjøre som jeg vil, vil nok faktisk få opp matlysten 🙂

    9. Bibbi:
      Jeg la faktisk på meg 20 kilo på tre måneder for åtte år siden. Så jeg vet det er mulig 😉
      Men det er noe annet når hodet skal være med på veien. Det nytter ikke å dytte i seg en kilo sjokolade om dagen for å gå opp i vekt. Jeg vil gå opp i vekt på den riktige måten 🙂

    10. Martha:
      Ja, man blir skikkelig lei! Jeg hadde aldri trodd det før jeg faktisk selv er midt oppi det.
      Jeg vil anbefale deg å skrive opp målet ditt. Å ha et konkret vekttall å gå etter er jeg egentlig ingen fan av, men hvis det er det du ønsker så gjør det.
      Skriv opp målet ditt og noen konkrete og enkle ting du kan gjøre hver dag for å komme nærmere målet. Om målet er å gå opp i vekt, kan du feks tilsette mer “enkle” kalorier som peanøttsmør, olje, nøtter og tørket frukt. Da kan du skrive at du hver dag skal spise 3 håndfulle nøtter/tørket frukt og peanøttsmør på havregrøten i tillegg til hva du vanligvis spiser.
      Heng lappen et sted du ser den hver morgen.
      Ikke gi opp, du klarer det 🙂

    11. Så flink du har vært! Det er så viktig å fokusere på at noen ønsker å komme OPP i vekt også, og at det krever like mye hard jobbing, målbevissthet og planlegging som å gå ned.
      Du ser i hvert fall strålende ut nå; sunn, frisk og sterk 🙂 Må bare legge til at jeg synes du var flott før også, og at om du hadde gått opp så ville du også sett bra ut. Det er jo utstrålingen som teller og ikke antall kg eller fettprosent – og du har en fantastisk utstråling! 🙂
      Ha en fin uke 🙂

    12. Kris:
      Jeg har lagt til oljer, nøtter, tørket frukt og mengder av peanøttsmør. Mat det er enkelt å spise mye av og få en god dose kalorier av. Det har fungert veldig bra.
      Jeg er blitt stor fan av peanøttsmør, så det blir det nok mye av fremover 😉
      Poteter, ris, brød og pasta har jeg også spist mer av. Problemet kommer jo da magen min ikke liker for mye disse matvarene (irritabel tarm og problemer med gluten).
      Jeg gir absolutt ikke opp! Men en liten pause gjør nok godt 🙂

    13. Marte:
      Jeg liker ikke å fokusere på mat og kropp. Jeg vil at det skal være noe naturlig.
      Det blir en pause nå hvor jeg spiser etter sult og lyst igjen. Det skal bli godt 🙂

    14. sol:
      Det har jeg prøvd og da klarer jeg ikke gå opp i vekt.
      Jeg har skrevet om det før. Jeg ønsker ikke å ha fokus på mat, men for at jeg skulle klare å gå opp i vekt har jeg måtte ha fokus på mat for å klare å få i meg nok energi.
      Vanligvis spiser jeg når jeg er sulten og det jeg vil spise, det er absolutt det jeg trives med. Og det er det jeg kommer til å gjøre nå, men da får jeg ikke vekten til å gå opp.

    15. Michelle:
      Prøv løkringene, både jeg og PØ knasket i vei 🙂
      Jeg er vant til å spise når jeg ønsker og spise, og hva jeg vil. Jeg kjenner at det er slitsomt å skulle tenke kalorier, mat og mengde hele tiden. Så lenge jeg holder meg der jeg er nå, skal jeg si meg veldig fornøyd noen uker.
      Håper du hadde en super søndag 🙂

    16. Lina:
      Hei Lina og takk for kjempe hyggelige ord 🙂
      Jeg føler meg absolutt mye flottere og har det bedre med meg selv med noen kilo ekstra, ja.
      Å holde meg på rett spor skal jeg klare, for jeg vil absolutt ikke ned. Men å slippe å tenke på at jeg må spise hele tiden, skal bli deilig 😉

    17. marianne:
      Jeg hadde aldri trodd at det skulel være et problem å gå opp i vekt. Jeg har tidligere gått veldig lett opp i vekt.
      På en annen side, tenk hvor stolt du skal være over deg selv Marianne, når du virkelig har kjempet for noe 🙂

    18. Jævlig unnødvendig kommentar sol. Har du noen gang har problemer med vekten selv? Jeg har slåss for å komme meg opp i vekt og det tror jeg også Kristine har. Hadde du fulgt med hadde du vist at noen faktisk må fokusere på mat for å klare å gå opp i vekt.

    19. GRATULERER med 8 kg opp! Så fantastisk!
      Jeg har fulgt deg en god stund nå… Dette var gledelige nyheter! Jeg må jo si du ser utrolig mye flottere ut nå med de 8 kg på kroppen. (og alltid like blid!:)
      Fortsett som du gjør, og hold rett fokus. Om du kjenner at du trenger en pause, så ta den. Det viktigste er å vedlikeholde og holde seg i rett spor. Det tror jeg absolutt at du kan klare.
      Ønsker deg alt vel på veien!

    20. løkringene skal jeg virkelig prøve en dag! Takk for et kreativt tips!! ja, forstår godt at du kan bli lei fokuset, kan fort bli litt mye!! Man må liksom gjerne gi alt for å nå målene.. Men en liten pause som du sier er nok sikkert ikke en dum ide! Etter en stund er du nok sikkert klar igjen til å klatre videre med målene dine! 😉 Jeg syns du er super flink og kjempe inspirerende! Den forandringen du har hatt er virkelig beundringsverdig!! u go girl!!
      Ps: kjekt å se at flere koser seg ekstra på en søndag. Sjokolade og yoghurtnøtter har jeg gomlet på også i dag! 😀

    21. løkringene skal jeg virkelig prøve en dag! Takk for et kreativt tips!! ja, forstår godt at du kan bli lei fokuset, kan fort bli litt mye!! Man må liksom gjerne gi alt for å nå målene.. Men en liten pause som du sier er nok sikkert ikke en dum ide! Etter en stund er du nok sikkert klar igjen til å klatre videre med målene dine! 😉 Jeg syns du er super flink og kjempe inspirerende! Den forandringen du har hatt er virkelig beundringsverdig!! u go girl!!
      Ps: kjekt å se at flere koser seg ekstra på en søndag. Sjokolade og yoghurtnøtter har jeg gomlet på også i dag! 😀

    22. Hvorfor tenke så mye? spis når du er sulten, et normalt måltid, som normale mennesker;)
      Mat skal ikke ta fokus fra hverdagen. Bruk heller hodet ditt til noe nyttig…

    23. jeg merker selv at det er vanskeligere å legge på seg dersom en tenker at en “må”, og dersom det hele blir mer stress… MEN: når jeg “gir opp” og lar være å tenke så mye på det – da kommer ofte matlysten bedre fram.. =) Jeg gikk ikke opp i vekt når jeg stresset med det – rett og slett fordi jeg ble anspendt og stressa (=mindre matlyst). Men med en gang jeg tok en “pause” – la vekk presset – daløsnet det litt

    24. Jeg syns du er utrolig flink, Kristine, det må jeg bare si! Du har kommet kjempelangt, selv om jeg er enig i at noen kilo til hadde gjort seg:)
      Men kan du ikke heller spise litt mer av mat som ikke tar så mye tid og tanker å forberede, men som likevel gir deg nok kalorier. Da tenker jeg for eksempel på å spise flere nøtter samt tørket frukt, eller å blande inn litt mer olje i maten du lager. Jeg har også også hørt om folk som blander inn smakløs olje i havregrøten eller i forskjellige drikker..Poenget er bare å lure inn litt flere kalorier her og der. Da slipper du å tenke på at du må ha et måltid til.
      Men det er for all del lov å ta en pause også, hvis det er det du føler mest for 🙂

    25. Jeg syns du er utrolig flink, Kristine, det må jeg bare si! Du har kommet kjempelangt, selv om jeg er enig i at noen kilo til hadde gjort seg:)
      Men kan du ikke heller spise litt mer av mat som ikke tar så mye tid og tanker å forberede, men som likevel gir deg nok kalorier. Da tenker jeg for eksempel på å spise flere nøtter samt tørket frukt, eller å blande inn litt mer olje i maten du lager. Jeg har også også hørt om folk som blander inn smakløs olje i havregrøten eller i forskjellige drikker..Poenget er bare å lure inn litt flere kalorier her og der. Da slipper du å tenke på at du må ha et måltid til.
      Men det er for all del lov å ta en pause også, hvis det er det du føler mest for 🙂

    26. Jeg syns du er utrolig flink, Kristine, det må jeg bare si! Du har kommet kjempelangt, selv om jeg er enig i at noen kilo til hadde gjort seg:)
      Men kan du ikke heller spise litt mer av mat som ikke tar så mye tid og tanker å forberede, men som likevel gir deg nok kalorier. Da tenker jeg for eksempel på å spise flere nøtter samt tørket frukt, eller å blande inn litt mer olje i maten du lager. Jeg har også også hørt om folk som blander inn smakløs olje i havregrøten eller i forskjellige drikker..Poenget er bare å lure inn litt flere kalorier her og der. Da slipper du å tenke på at du må ha et måltid til.
      Men det er for all del lov å ta en pause også, hvis det er det du føler mest for 🙂

    27. Syntes du er utrolig flink som klarer å sette deg mål som du i tillegg klarer å nå. Har selv prøvd å sette meg mål som å gå opp så så mye i vekt på ei tid, men jeg syntes det er veldig vanskelig. Man blir faktisk drit lei etterhvert! Du er utrolig sterk som klarer det! Lurte på om du har noen konkrete tips om hvordan man kan jobbe med seg selv for å klare å gå opp i vekt? Det er lett å holde på i to uker, men når den tredje uken kommer, da gir jeg opp. Det er det som er feil med meg, jeg gir opp! 😉

    28. Du er kjempeflink Kristine, og hvis du føler for å ta det roligere og fokusere mindre å vektøkning en periode så gjør du det! Du skal jo ikke måtte føle at trening og mat er et ork og slit!
      Ta heller en liten pause fra det og så kan du heller fokusere på det når du føler du er klar for det igjen 🙂
      Kos deg med søndagskvelden! 🙂

    29. Men du det var jo en kjempefremgang du har hatt på så kort tid! Syns du er superflink! Men skjønner også at av og til behøver man rett og slett en pause fra matfokuset. Det kan bli litt for altoppslukende til tider når man har store ambisjoner og mål man vil nå. Du fortjener virkelig å ta deg en liten pause, så ikke tenk på det! Nydelig mat du hadde i dag, ble skikkelig fristet av guacamolen! Ha en flott søndag videre!

    30. He he! “luksusproblem” å slite med å legge på seg!
      Jeg kunne lagt på meg 20 kg på en måned om jeg hadde forsøkt
      Det hadde nok ikke vært muskler da!- men uansett godt jobbet 😀

    31. Du er veldig inspirerende! Jeg er fast leser 🙂 men jeg lurte på en ting, er det slutt med kjæresten? Har ikke sett så mye til han på bloggen i det siste

    32. jeg følger deg på instagram og jeg er imponert over hva du har fått til den siste tiden. fremgangen du har hatt er veldig bra og du ser superbra ut nå. dedication kristine er så passende for du er dedikert. stå på sterke kristine =)

    33. Heihei!:)
      Æ synes du jobber kjempe bra!!
      Du e flink/sterk!!
      Håper du har hatt ei fin helg?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg