MATVRAK


Først må jeg bare vise dere gårsdagens havregrøt.
Jeg gjorde nemlig en ny vri på havregrøten, og det ble så utrolig godt.
Peanøtt sjokolade havregrøt toppet med skyr naturell, eple, varme jordbær (frosne som jeg varmet i mikroen og kokosflak, servert med plommer og maiskaker med peanøttkrem (peanøttsmør blandet med et par dråper stevia og kesam) og bananbiter.


Havregrøten laget jeg av å koke opp havregryn med vann. 
Jeg brukte mikroen, men du kan også bruke en kjele.
Når det ble grøtkonsistens moste jeg oppi en banan, tilsatte peanøtt sjokolade protein, peanøttsmør og et par dråper stevia sjokolade.
Det ble så godt og fluffy.
Jeg tror det var bananen som gjorde susen.
Most banan er nå en fast slager i havregrøten! Prøv det :grin:


Jeg bakte muffins tidligere i dag. 
Deilige sjokolademuffins med peanøttsmør glasur. 
Jeg brukte denne oppskriften på muffins, bare at jeg droppet karamellen. 
Til glasuren blandet jeg sammen 3 spiseskjeer med kesam, 2 spiseskjeer med peanøttsmør, 1 spiseskje med sukrinmelis og 4 dråper stevia english toffee.
Jeg brukte Green Choice økologisk peanøttsmør. Denne inneholder litt salt. Bruker du et peanøttsmør som ikke inneholder salt vil jeg anbefale å tilsette en liten klype salt. Det er nemlig den salte glasuren mot den søte muffinsen som gjør denne kombinasjonen ufattelig god. 


Så bar det på trening.
Jeg hadde egentlig ikke spesielt lyst til å trene i dag.
Det resulterte i en jeg-gjør-det-jeg-vil benøkt og kardio.
– Leg ex
3 sett * 6 -10 repetisjoner
– Gående utfall med manualer
3 sett * 10 repetisjoner
super sett med 
– Lårcurl
3 sett * 12 -15 repetisjoner
Jeg avsluttet med 30 minutter på ellipsemaskinen.
Da fikk jeg svettet litt likevel.


Jeg hadde mye rester i kjøleskapet i dag.
Dagens middag ble derfor en restemiddag.
Å kaste mat er noe jeg så og si aldri gjør.
Jeg synes mat er mer verdifullt enn som så.
Det er masse godt man kan lage med rester.
Ofte er det sånn jeg kommer over noen nye favoritter, ved at jeg prøver noen merkelige kombinasjoner av de restene jeg har fra tidligere måltider.


Fullkornspasta og tilapia fisk.
Hva for noe spennende kan man gjøre med det?
Vel, jeg la den kokte pastaen på en tallerken sammen med ruccola, blomkål, tomater og rødløk i biter. Et godt dryss parmesan over det hele før jeg hadde tallerkenen 10 minutter i ovnen på 200 grader. Tilslutt la jeg bare tilapia fisken over. Så var det klart.
Veldig godt. Gratinert pasta blir en ny favoritt. 


Jeg får ofte tilbakemeldinger på at jeg lager så mye godt.
Årsaken er rett og slett at jeg er et matvrak.
Jeg er vokst opp i en familie hvor mat er utrolig viktig.
Min mamma, mitt største forbilde, har alltid bakt mye og lagt tid i god og sunn husmannskost.
Vi barna fikk ikke dra på skolen uten å ha spist en ordentlig frokost og en næringsrik matboks måtte alltid med.
Middagen var dagens høydepunkt hvor hele familien samles og pratet om dagen.
Jeg har tatt med meg mye av denne matgleden videre. Dessuten har jeg også lært mye om kosthold og helse gjennom årene.
Mat er ekstremt viktig. Uansett hva du ønsker å oppnå, ja selv om du skal ned i vekt. Det viktig å ikke spise for lite. Mange, spesielt oss jenter, har lett for å underspise fordi vi tenker på formene. Ikke glem at kroppen din trenger mat for å fungere og holde alle funksjonene i gang. Med nok mat vil du også holde din forbrenning i gang, du vil ha nok energi og motivasjon, og ikke minst- du vil oppnå de beste resultatene.
Jeg elsker å spise variert og eksperimentere på kjøkkenet. På den måten får kroppen tilført de næringsstoffene den trenger og det blir aldri kjedelig å spise sunt. Det finnes ingen grenser, så lenge du bruker litt fantasi.
En ting som også har vært veldig viktig for meg er at ingen matvarer er forbudt! Jeg har gått på en smell der tidligere og lært meg at det ikke lønner seg ikke å ha nulltoleranse på enkelte matvarer. Det øker bare lysten på disse matvarene og det har lett for å ende i store etegilder. Si heller til deg selv at godteri, kaker og andre søtsaker er litt-mat. Det er helt greit å spise dette, men hold det til helgen og begrens deg.
Jeg pleier å si at så lenge jeg spiser sunt åtti til nitti prosent av tiden, nyter jeg det mindre sunne med den beste samvittighet de resterende prosentene.


Dessert må jeg selvfølgelig også ha.
Nå sitter jeg å koser meg med en chai latte (yogi choc te med melk), sammen med yoghurtnøtter, plomme, eplebiter og noen chocolite
peanøtt barer
.



Ha en riktig god kveld. 

Spis og kos deg. 
Husk at sunn mat er god mat :grin:

Kristine 

38 kommentarer
    1. Takk for nok et inspirerende matinnlegg! Jeg har akkurat gjenoppdaget havregrøten, og da er det fint med inspirasjon til hvordan den kan varieres. I dag ble det most banan i, og det ble så godt! Byttet ut kakao og peanøttsmør med pepperkakekrydder og eple. Jula varer nemlig helt til påske hos meg og 😉
      God helg!

    2. Det ser helt VILT godt ut! Som alt du lager gjør. Jeg har også prøvd med banan. Jeg bruker det som ekstra energi-grøt, men det likner aldeles ikke på denne. Kanskje fordi min er svart av kakao. Men fluffy ja, – lovely!
      Ha en fortsatt super torsdag!
      Klem

    3. Kan vi se et formbilde av deg nå? Er så nysgjerrig på hvordan formen har blitt nå som du har vært så flink!

    4. Mia:
      Man må jo se de mulighetene man har. Lapper er jo kjempe godt det også.
      Og hvis du har tilgang til mikro kan du jo lage mikrokake 🙂

    5. Michelle:
      Den kommentaren likte jeg veldig godt. Du har så rett.
      Om man fokuserer på alt det “usunne” man ikke skal spise så mye av, selvfølgelig blir maten kjedelig og grå. Tenk heller på alt det deilige og fristende man kan spise! 🙂
      Ha en super dag.

    6. susanne:
      Takk for det Susanne.
      Selv bruker jeg mye kesam og lignende. Men hva med soya yoghurt? Med frukt, bær, nøtter og kornblanding 🙂

    7. Pia:
      Nei, det krever mye for å gå gå opp i vekt!
      Jeg er ei ganske lita jenta og har en sittestillende hverdag utenom trening. Jo høyere du er, jo mer du veier og jo aktiv du er, jo mer næring må du ha. Jeg har prøvd å ligge på 2500 -2800 cirka i hverdagen. Jeg teller ikke, så det blir bare sånn cirka. I helgene har jeg i tillegg spist godis. Lykke til 🙂

    8. Fride:
      Hei du 🙂 Jeg og PØ spiser nesten aldri sammen fordi vi jobber til ulik tid 🙁 alt jeg legger ut er min porsjon.

    9. Hei 😀 spiser du alltid opp maten du legger ut? Eller er det porsjoner delt på deg og kjærstend din? 🙂 Klem

    10. Gleder meg så utrolig til å komme hjem til Norge og spise yoghurtnøtter! Det er så utrolig godt. Bare så synd de ikke har det i Danmark hvor jeg for tiden bor. Men da har man noe å glede seg til når man skal hjem 😉
      Ha en strålende dag! 🙂

    11. Hei.
      Hvor mange kalorier prøver du å ligge på om dagen.Jeg prøver selv å gå opp i vekt og ligger på mellom 2000-3000 ++ om dagen, men vekta går nesten ikke opp 🙁 Ønkser å bygge muskler, så da trenger kroppen ekstra mye mat. Ikke bare bare å gå opp i vekt heller :/
      Men ser du er flink og ser veldig bra ut om dagen 🙂 Stå på!

    12. Fint innlegg:)
      Vet du hvor man får kjøpt qnt metapure zero carb proteinpulver – nordicnutrion.no selger visst ikke til privatkunder lenger.

    13. Liker veldig godt at du legger ut såpass mye om sunn mat og kosthold! må si jeg har prøvd mange av oppskriftene dine 🙂
      Lurte på om du har noen gode tips/oppskrifter til en sunn og god frokost som ikke inneholder laktose? 🙂

    14. ja, banan er faktisk et must for meg i grøten min og helst most! 😀 Peanøttsmør og banan er virkelig ingen feil kombinasjon, det er helt fantastisk!! Helt eneig med deg, jeg har blitt mer og mer bevisst på å ikke lage en “aldri” barriere ang. matvarer, jeg tror som du sier at man ofte får mer lyst på det man nekter seg selv! 80/90 – 20 % regelen er fin og fornuftig synes jeg 🙂
      Jeg tror at om man ønsker å leve et sunnere liv, er det bedre å tenke på alt det gode man skal fylle måltidene sine med, i stedet for å legge fokus på hva man ikke skal putte i. Man vil fort finne ut at fyller man tallerken med nok gode matvarer, så blir det lite rom til annet!! 😉
      Bra innlegg, nyt kvelden videre! håper uken har vært bra så langt! 🙂

    15. Du er et bevis på at det går an å være sunn i kropp OG sjel!
      Stor inspirasjon og et flott forbilde – er du frøken 🙂

    16. Hehe, da er vi to matvrak! Jeg elsker og lage, og ikke minst spise god mat. En av de største utfordringene med å være på utveksling er at jeg ikke har tilgang til en ovn, så kan ikke ovnsbake ting, og det at jeg ikke kan kjøpe inn et lager av sukrin og mandelmel. Det mest eksotiske jeg lager nå, er lapper med havregryn, egg og vaniljeprotein!

    17. De barene er alt for gode i Cookies N Cream… Spist seks stykken i dag, vært så sugen siden ja, det er den tiden av måneden. Haha 😀 Godt de er sukkerfrie og lave på kalorier 😀 Litt godt med god samvittighet, men skulle ønske jeg holdt meg til helgen da (A)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg