FASTELAVENS SEMLER

Fastelavn står for tur.
Nå på søndag er det klart for den store bolledagen :grin:
Da er det obligatorisk med boller.
I dag morges gjorde jeg min vri på fastelavnsbollene med inspirasjon fra svenskenes “semler”, boller med mandelmasse.
Det ble fantastisk godt.

Boller

2 egg
1 eggehvite
150 g mager kesam
50 g kokosmel, eventuelt annen meltype
20 g pofiber / fiberfin, eller annen tørrvare
2 ss sukrin
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver
1/2 ts fiberhusk
1 dl melk

Bland alle ingrediensen godt sammen.
Lag seks boller og legg på en bakeplate.
Jeg brukte en skje og håndflaten til å forme boller. Ta litt kaldt vann på hånden din, da fester ikke deigen seg.
Stek på 200 grader i 15 minutter.

Mandelmasse

3 ss mandelmel, eller kvernede mandler
1 ss sukringold, eller sukrinmelis
1 ss melk

Bland sammen alle ingrediensene.
Her kan du enkelt bruke en skje.

Vaniljekrem

150 g skyr naturell / kesam
2 ss sukrinmelis
1/2 ts vaniljepulver

Bland sammen.
Bruker du en visp blir kremen luftig.
Du kan også bare blande sammen ingrediensene med en skje.


Del bollene i to.


Legg på mandelmasse.


Topp med vaniljekrem.


Da er det bare å nyte.
Bollene er gode i seg selv, det er ikke nødvendig med ekstra topping.
Annet godt fyll kan for eksempel være sjokoladekrem av kesam / philadelphia light, kakaopulver og sukrinmelis, pisket kremfløte og syltetøy eller brunost.

Jeg ønsker dere alle en fantastisk helg.
Håper den blir fylt med mye glede, kjærlighet og selvfølgelig boller :grin:

Kristine

21 kommentarer
    1. Frida helen:
      Hei du 🙂
      Jeg legger ut dagens trening hver dag, så du kan se igjennom bloggen hvilke øvelser jeg gjør. Jeg følger ingen fast plan, så det varierer fra gang til gang. Markløft er min favoritt for bakside lår og rumpe 🙂

    2. MH:
      Fulgte du oppskriften helt?
      Jeg har laget de to ganger og selv mammaen min (som vanligvis baker med sukker og hvetemel) likte de 🙂

    3. Har tatt mange av dine oppskifter og gleder meg til å teste de ut 🙂
      Du er utrolig kreativ og flink, men må desverre si at disse bollene jammen ikke var gode :p

    4. Du er så utrolig flink med disse oppskriftene dine, skjønner ikke at du får tid til alt;-) hehe, men vi klager ikke – maaange gode mattips som kommer kjempe godt med, ihvertfall i min travle hverdag;-)

    5. Hei kristine! Jeg kom over instagrammen din helt tilfeldig. Og skulle så gjerne ønske at du kunne fortelle litt om hvilke øvelser du gjør på bak/forside av lår samt rumpe (da spesielt baksiden av lårene). Og kan du kanskje fortelle litt om kick back i kabel? Hørtes skikkelig spennende ut! 🙂

    6. Oi, spennende med mandelmassen. Selv syns jeg fastelavensboller skal være litt fulle av sukker jeg, noen ting kan ikke endres, hehe 🙂

    7. Yum! De så gode ut 😀
      Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på den bolleoppskriften du hadde på lussekatter (vet ikke om denne er den samme?), og fylle dem med soyakrem og sukkerfritt syltetøy! Gleder meg allerede.
      Good helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg