PÅ EN MANDAG


Det blir ikke mer moro en hva man gjør det til selv.
En helt normal mandag hos Kristine og PØ.
Å nei da, jeg nekter å la denne mandagen bli kjip :grin:
Selv om det var skikkelig nedtur å våkne til et snøkaos, jeg begynner å bli veldig klar for våren, skal ikke det få ødelegge mandagen.


Jeg slo på stortrommen denne mandagen og laget akkurat den beste middagen jeg har spist på lenge.
Hipp hurra for halv pris på svin indrefilet.
Kort holdbarhetsdato gjør meg ingenting, jeg kan bruke kjøttet samme dag.
Svin indrefilet med hjemmelaget peanøttsaus, blomkålris, gul paprika og pistasjnøtter.


Peanøttsausen laget jeg av 3 ss peanøttsmør, ca 50 g som jeg blandet med 3 ss kokende vann, 1 ss soyasaus og 1 fedd finhakket hvitløk.
Det er viktig at vannet er ordentlig varmt slik at peanøttsmøret smelter.
Bland alt sammen med en skje og server.
Jeg vil tro at sausen passer utmerket til alt av lyst kjøtt.
Svin, kylling og kalkun.


Blomkålris er enkelt og godt tilbehør.
Rasp ønsket mengde blomkål og stek i en panne på middels varme til blomkålen er myk.
Tilsett smak etter eget ønske.
Jeg hadde finhakket ingefær og hvitløk i pannen sammen med litt sesam olje.


Jeg er blitt svært god venn med peanøttsmør og andre nøttesmør.
Når du kjøper nøttesmør, sørg for at du kjøper et rent produkt med god kvalitet.
Et godt nøttesmør skal kun inneholde nøtter og eventuelt litt olje av god kvalitet og noe salt, ikke inneholder sukker og andre tilsetninger.
Til denne oppskriften brukte jeg dette peanøttsmøret som jeg har kjøpt på iHerb.
Jeg er også veldig glad i det rå cashewnøttsmøret. Bruker du koden OKE701 får du 5 $ rabatt.
Go choice peanøttsmør er et veldig bra alternativ som du får kjøpt i de fleste matvarebutikker.

Viste du forresten at peanøttsmør inneholder godt med fiber og proteiner.
Det er hovedsakelig en sunn fettkilde, men en porsjon peanøttsmør inneholder også 2 gram fiber og 8 gram proteiner.
I tillegg inneholder deg mye vitamin E, vitamin B6 og kalium.
Forskning viser dessuten at det å spise nøtter og nøttesmør kan redusere risikoen for hjertesykdom, diabetes og andre kroniske helseproblemer.
Jippi, sier nå jeg.
Jeg elsker alt av nøttesmør.


Når vi først er inne på peanøttsmør.
Dette er blitt en fast snaks favoritt.
Proteinbar med peanøttsmør.
Jeg deler bare proteinbaren i biter og topper med peanøttsmør.
Så enkelt og så godt.

Jeg har ikke kommet meg på trening enda i dag.
For tre timer siden tok jeg på meg treningsklærne. Jeg skulle til å dra på trening da jeg fikk besøk og ble sittende å skravle en stund isteden.
Når maten har sunket skal jeg ta mot til meg å få unnagjort dagens styrkeøkt.
Jeg er ikke noe glad i å trene på kvelden og merker at nå som det er blitt kvelden, frister det mest å droppe dagens økt.
Ingen unnskyldninger!
Ha en super uke :grin:

Kristine

27 kommentarer
    1. Christine:
      Det var swebar med sjokoaldesmak.
      Ikke spesielt god egentlig, derfor den måtte toppes med peanøttsmør 😉

    2. Du er en ordentlig gledespreder, og din mandagsinnstilling har smitta over på meg. Før var mandager nesten noe jeg gruet meg til, men det trenger ikke være sånn. Så takk! Du er til stor inspirasjon 🙂

    3. Åh, du er bare så fantastisk søt, Kristine. Pø er virkelig heldig som får ha deg i hverdagen sin! Fortsett med å være deg, og å blogge! Du er fantastiiiisk 😀 Ha en fin uke!

    4. Kommenterer sjeldent, men følger deg aktivt på både bloggen og instagram! 🙂
      Må bare få si at den positive energien du sprer rundt deg bare er fantastisk. Selv på en mandag, haha. Blir i utrolig godt humør av deg, keep it up! 🙂

    5. Åh, for en peanøttsmøraddict som meg høres det ut som et himmelsk måltid. Jeg mener at peanøttsmør kan brukes til alt, også til middagsretter. Namnam! Dette skal jeg prøve 😀

    6. Jeg skulle så gjerne trent litt før, mandags spinningen min starter 19:30 og varer i 75 minutter. Jeg mister liksom hele kvelden, føler jeg… men det da får man kjøre full fres før og etter (i natt var jeg ikke i seng før nærmere halv ett i natt…. godt man får litt energi også? Hehe, ha en herlig dag!

    7. Ser deilig ut!!:) lenge siden jeg har spist sataykylling, det er jeg veldig fan av. Det er jo så digg med peanøttsaus<3 må få det inn i ukas meny!;)

    8. jeg var såååååå nære å droppe trening i dag, for å trene kvelden er helt drepen for min del. Da er jeg sliten, og jeg får heller ikke sove når jeg trener kveld. Men det var eneste mulighet jeg hadde for trening i dag.

    9. Heisann! Så godt ut!
      Lurte på hvilken proteinbar du hadde på bildet? Noen proteinbarer har så rar konsistens, synes jeg, men den så god ut 😀

    10. Nam,ser veldig godt ut unge dame! Jeg har tatt treningsfri i dag pga vonde hofter og litt andre ting,men nå fikk jeg veldig lyst å trene ! Ååååå… Jaja,man må lytte til kroppen! Kan man ikke så kan man ikke.. Du er helt opp ! Klem 😀

    11. Kristine:
      Det er jo så utrolig godt.
      Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har laget det før!
      Satay saus vil jeg tro du spiste mye av. Den skal det også være kokosmelk og litt søtt i. Det blir neste gang 😉

    12. Margrete Hjellen:
      Hva mener du med bakevanilje?
      Som vaniljepulver? Jeg bruker dette http://myrevolution.no/okologisk-vaniljepulver-30g
      Bakeprotein, da vil jeg tro du mener bakepro? Det ser slik ut https://www.google.no/search?q=bakepro&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=3foPUf-8HIa7hAfpg4GADA&biw=1241&bih=567&sei=4PoPUe_nAcn34QTyl4H4Dw
      Du kan erstatte bakepro med en annen tørrvare som mel eller lignende.
      Vaniljepulver kan du erstatte med vaniljesukker eller stevia vanilje 🙂

    13. Åhh, peanutsaus!! Spiste så mye av det på Bali, men har ikke spist det siden, mye fordi jeg ikke helt har visst hvordan jeg skal lage det. Vel, når tiden er inne for en smak av Bali får jeg bare finne frem til dette innlegget igjen 🙂

    14. Har ikke noe med peanøttsmør å gjøre, men hvordan ser bakeprotein og bakevanilje ut? Og når bruker man det/hva kan man bruke det som erstatning for? Så foresten veldig godt ut! Halv pris på dårlig dato er jo genialt. Som regel holder maten lenge etter siste forbruksdag 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg