VÆR SNILL MOT DEG SELV

Alle hjerters dag
Denne dagen handler om å ta vare på dem man er glad i og bryr seg om.
Likevel synes jeg det er vel så viktig å ta vare på èn selv.
Glem aldri at du er unike og fantastiske.
Jeg vet at mange av oss dessverre har vanskeligheter med å se dette selv.
På denne dagen ønsker jeg å gi dere alle en liten vekker med noen ord om selvtillit.

Har du tenkt over hva du sier når du snakker med deg selv?
Denne indre samtalen sier mye om hvordan du føler deg, og hvorfor selvbildet ditt er som det er.
Hva slags mønster daner de indre samtalene du har med deg selv?
Mange finner ut at det er stor forskjell på hva det hadde vært lurt å si til seg selv, og det som faktisk sies.
Ofte er vi vår egen verste fiende. Du ville aldri sagt de stykke ordene du sier til deg selv, til en venninne.
I så fall er tiden moden for å endre kvaliteten på den indre samtalen.
Du er et fantastisk menneske og fortjener å ha det bra med deg selv.
Vær snill mot deg selv.
Ta vare på deg selv.
På den måten vil du også kunne elske deg selv.

Hvis du sliter med selvbildet, er det fort gjort å godta de negative ordene som blir sakt om deg.
Det å akseptere disse ordene som du sier om deg selv uten å sette spørsmålstegn ved dem, vil gi deg ytterligere næring til ditt eget negative selvbilde.
Det du sier om deg selv er som en tegning, et selvportrett til albumet som rommer selvbildene dine.
Du kan bestemme deg for hvordan du ønsker disse bildene skal se ut.
Et selvbilde er ikke fastslått, men forandrer seg konstant via selvprogrammering og signaler utenfra.

Selvsnakking er en mulighet til å justere ditt nåværende selvbilde.
Selvsnakking kan forgå som en taus samtale inne i deg.
Du kan også si ordene høyt, og det kan skrives ned.
Det som oftest er mest effektivt er når selvsnakkingen beskriver at forandringen allerede har skjedd.
Som regel er det mer oppbyggende og trivelig å si at “jeg er en hyggelig person” i stedet for “jeg skal bli en hyggelig person”.

Neste gang du ser deg selv i speilet si noe positivt om deg selv.
“Jeg har pene øyne, for noen pene ben jeg har, jeg lærer fort, jeg er god til å lage mat” osv, osv.
Si noe pent om deg selv om tro på det.
Du har så ufattelig mange gode egenskaper, lær å se dem.
DU er en fantastisk og enestående person ♥

21 kommentarer
    1. Tusen hjertelig takk for alle gode ord.
      Jeg har herlige lesere 🙂
      Livet er her og nå. Nyt dagen og det den bringer.

    2. Bub:
      Tusen takk for dine ord Bub 🙂
      Livet er her og nå, gled deg over hver dag og det som er. Det er nok av ting vi burde gjøre, burde være flinkere til, osv. Legg heller vekt på det du har gjort og er flink til 🙂

    3. Synne:
      For en fantastisk kommentar Synne. Det var herlig å lese 🙂
      Jeg har lært mye gjennom mine tennåringsår med anoreksi, selvskading og vanskeligheter i familien. Det har gjort at jeg forstår hvor viktig det er å ta vare på seg selv. Vi lever en gang og jeg vil leve livet mitt godt. Da må jeg være glad i meg selv og dem rundt meg.
      Ha en god dag 🙂

    4. Hepp!
      Jeg begynte med å lese bloggen din kun pga oppskriftene dine. Da syntes jeg at det var veldig mange sukrinsøte innlegg om å ta vare på de rundt deg, være glad i deg selv osv.. Ikke skjønte jeg at du som er flere år yngre enn meg vektla viktig selvnæring i hverdagen. Ja, for det er det du gjør, og sprer videre, tips, råd og forslag til hvordan man kan være snill med seg selv og kroppen sin, uten at man må være så streng. Takk for at du har hode plassert STØDIG mellom sterke skuldre, og takk for at du hjelper så mange andre med å være snille og ilde med seg selv.
      Jeg er sååå glad for at jeg fortsatte å lese bloggen din 🙂

    5. Kjempe fint innlegg 🙂 Det er utrolig hvor mye “self-talk” kan bidra til en mye lykkeligere liv! Jeg er ikke så flink til å gi meg selv positive komplimenter, men de dagene det skjer; det er fab! Vi er jo våre verste kritikere selv, og når den største kritikeren kan si noe fint om èn selv, da er det verdt å lytte på! “Self-talk” funker rett og slett 🙂

    6. Takk Kristine! – du er en sann inspirasjon!
      Dette innlegget trengte jeg virkelig i dag. Traff midt i blinken <3

    7. Jeg er så flink til å være snill med andre og såå dårlig på å være snill med meg selv. Det er så lett å fortelle andre hva som er vakkert med dem, men så vanskelig å innse hva som er ens egen skjønnhet!

    8. Åh, du er så ufattelig god! Ta vare på deg selv, og dem rundt deg i dag, så skal vi andre gjøre vårt beste 🙂

    9. Åh dette var ord jeg virkelig trengte å lese idag!! Jeg er alltid så hard mot meg selv og den indre stemmen som du sier – nei ikke mye positivt som kommer derfra i stressende tider. I de siste 3ukene nå har det vært mye på dagsplanen og jeg har banket meg gul og blå innvendig fordi jeg ikke lærte fort nok, hadde nok trøkk på trening, var sosial nok, spiste godt eller nok, husket det jeg skulle huske osv… Nå har jeg en avslapnings uke med normale rutiner for å slappe av og komme inn i ny uke med ny energi. Den indre stemmen sitter pokker nå også og slår til med “gå på trening” “les alle kapitlene i pensum” “jobb mer på jobb” “vær en bedre venn”… Den indre stemmen er aldri fornøyd så nå må jeg begynne å si den litt imot 😛 Takk for et supert innlegg og generell suveren blogg med inspirasjon, matgladhet (fremfor forstyrret/posjonert/målt og uten et snev av vanlig kost), og nytelse av hverdagsglede 🙂 Du må aldri slutte å blogge om de negative dagene du opplever, eller smeller. Det letter så utrolig å se at du bare et er menneske du også 🙂

    10. For et nydelig innlegg av en nydelig Kristine 🙂 Happy valentines day til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg