HVA SPISER DU?

Hva spiser du?
Hva kan jeg spise for å gå ned i fettprosent?
Disse to spørsmålene er gjengangere.
Jeg spiser alt, bare ikke alltid.
Og slik er det også med deg, du kan spise alt, bare ikke alltid.
Det er en hårfin balanse mellom sunn og sykelig sunn. Hvor denne grensen går, er selvfølgelig noe individuelt fra person til person. Den dagen du begynner å bli fanatisk i forhold til mat og kropp hvor dette opptar så å si all tid og tanker, da har du et problem.
Jeg kan ikke komme med pekefingeren og forklare deg hva som er riktig og galt. Du er din kropps herre. Ved å lytte til den vil du med tiden lære den å kjenne.

Hva er egentlig et sunt kosthold?
Spør du femten forskjellige mennesker, vil du få femten forskjellige svar.
Det er uendelige mange meninger, råd og tips der ute.
Min mening er at alt av såkalte dietter bør kastes ut.
Glem lavkarbo. Glem middelhavsdietten. Paleo. Lav fett. Suppedietten og Atkins.
Et sunt kosthold er et kosthold du kan holde livet ut. Et kosthold som gjør at du føler deg bra, har godt med energi, god konsentrasjon og humør. Det skal få frem det beste i deg.
Et sunt kosthold består for min del av mest mulig rene råvarer som kylling, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter, osv, og noe ferdiglaget som tacosaus, ketchup og lignende.
Jeg nekter meg selv ingenting og godtar lysten om den kommer.
80 / 20 – regelen synes jeg er en god leveregel. Om spiser sunt og rent åtti prosent av tiden skeier jeg ut med god samvittighet de resterende tjue prosentene. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å ta en sjokoladebit i ny og ne, så lenge det ikke blir hver dag og i store mengder.

Dette er matvarer som stort sett finnes i mitt kjøkken:

Protein
Kyllingfilet, kalkun, mørbrad / ytrefilet / indrefilet av storfe, svinekjøtt, bacon, kesam, cottage cheese, proteinpulver, egg, tunfisk, ørret, laks, koktskinke, spekeskinke

Fett
Egg, fet fisk, omega-tilskudd, avokado, nøtter, peanøttsmør, smør (ekte meierismør), olivenolje, kokosolje

Karbohydrater
Frukt, bær, grønnsaker, søtpotet, potet, speltlomper, havregryn

Tilbehør
Wasabi, sukkerfri ketchup, dijonsennep, red crurry paste, kokosmelk (ikke lett variant), hakkede tomater, tomatpure, kremfløte, krydder, kaffe

Bakevarer
Mandelmel, kokosmel, sukrin, steviadråper, usøtet kakaopulver, fiberhusk, vaniljepulver

I helgene og ved speseille andledninger finner man også pepsi max og små godt (hovedsakelig sjokolade) på mitt kjøkken.
Spis og vær glad :grin:
Nyt maten, nyt livet.

Kristine  

23 kommentarer
    1. SunnhetsFriken:
      Jeg synes fortsatt det er unødvendig å skulle måtte kalle kostholdet sitt noe. Å velge å leve og streve etter et spesifikt “diett-navn” synes jeg er unødvendig.

    2. Birgitte:
      Joda, det gjør jeg. Men dette er en liste over matvarene jeg bruker mest.
      Jeg bruker en del parmesan i matlagingen. Og er stor fan av brie og andre gode oster 🙂

    3. jernhelse:
      Alt kan jo spises! Det er bare snakk om mengden. Det finnes ingen kan – kan ikke!
      Stå på, du er kommet en lang vei allerede <3

      Jeg har ingen grill selv, men nå som jeg er på besøk hos mor, griller jeg masse.

    4. Ylva:
      Det var en fantastisk kommentar. Tusen takk Ylva 🙂
      Det er kjempe gøy å høre at oppskriftene blir brukt og faller i smak hos flere.

    5. Fantastiskt bra skrivet Kristine, som taget ur mina tankar och vad jag själv säger till andra och själv står för. Det här behöver upprepas flera ggr så det är SÅ bra att du skriver om det 🙂
      Mat-hysteri är bara tok för kropp och knopp, mat som gör en glad och ger massa energi och livsglädje är den mat som är “bra” mat! Variation, glädje och kärlek till sig själv och livet i stort är fina ingredienser att använda sig av tycker jag. Du är grym, KRAM! 🙂

    6. Jeg vil bare først si tusen takk for at du har en så herlig blogg med masse sunne og gode oppskrifter!! Du er genial!! Jeg bare elsker bloggen din 😀 😀 Nå har jeg vært trofast leser i et par måneder og jeg blir ikke lei!! Prøvde å lage de protein-pastaene her om dagen, det ble en favoritt.. til og med de andre i famiilien ble imponerte.. Det er så flott at noen oppskrifter med opprinnelig så mye karbo kan bli laget annerledes!! og ikke minst at ingrediensene ikke er rådyre, som mange spesial produkter! merker at magen min heller ikke er så glad i mel 😉
      Du inspirerer meg og gjør det lettere for meg å leve sunt, TUSEN TAKK!!!

    7. flott innlegg, frøken!! =)
      Jeg syntes nesten det er litt trist med spørsmål om hva en “kan” spise… Som om en eneklt matvare alene er synderen og årsaken til fraværende resulateter. Jobber meg framdeles mot nettopp dette du beskriver – å kunne spise noe “digg” uten å stresse over det. Altså basere kostholdet på sunne råvarer, men uten å være fanatisk.
      PS; du som er så flink på kjøkkenet – kunne du vurdert å lage et innlegg med grilltips ?! =) Ser at du har lagt ut en del grillbare retter før altså, men om du har tid/lyst/ork: hva med et skikkelig “grillinnlegg” =)

    8. Paleo er ikke diett, det er en livsstil 🙂 Jeg spiser paleo/primalt og spiser alt, og da mener jeg alt, unntatt hvitt sukker, korn, ferdigmat og raffinerte planteoljer. Kostholdet er mer spennende og givende enn det noen gang har vært.

    9. Flott innlegg! 🙂 Ble veldig nysgjerrig nå, hva skrev “Hanne Presthaug” egentlig? Hahaha:)

    10. Siri: Sv: Nei, jeg gjorde ikke det, fordi det innlegget jeg skrev “Nei, jeg er ikke tykk” var ett innlegg jeg skrev til meg selv fordi jeg sliter med spiseforstyrrelser. Jeg skriver ikke noe ting for å få flere lesere, innlegget skulle være en skjennepreken til meg selv at jeg måtte skjerpe meg. Ergo jeg prøver å spise, og kampen mot det psykiske er ikke like enkelt som det ser ut til. At innlegget fikk mye oppmerksomhet gjorde det til at det ble lettere for meg og høre det jeg måtte høre fra andre for at det igjen skulle bli enklere for meg selv.
      Håper dette var en forklaring nok 🙂

    11. Hanne Presthaug: og de sier du som har et innlegg på bloggen om “jeg er ikke feit”. Dette skrev du sikkert bare or å få lesere til din egen blogg eller fordi at du har endret mening om deg selv.

    12. Bra skrevet og absolutt sant!!! Skal man klare å holde vekten, kan man ikke gå på diett, men endre livsstilen for alltid.

    13. jeg mener at et sunt kosthold er alt med måte. man kan godt spise litt sukker, salt og ferdige produkter,men bør satse på et variert kosthold 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg