SISTE

Tenkt at vi er kommet til siste aprildag allerede.
Jada, det betyr at sommeren virkelig er på vei :razz:
Som jeg gleder meg! Det tenker jeg meg at det er flere av dere som gjør også.


Vi hadde Spera ute for første gang i dag.
Både hun og Mildred, våre to katter, nærmer seg et år nå. Foreløpig har de kun vært inne.
Jeg og PØ er litt uenige om hva vi synes om inne- / utekatter. PØ mener de burde få gå fritt inn og ut, og gjøre akkurat som de vil. Jeg mener at vi burde ha dem i bånd og gå tur med de et par ganger om dagen istedenfor å slippe dem løs. Hunder kår i bånd, da mener jeg faktisk at katter burde det også. Riktignok er ikke katter like farlige som hunder, men de er en fare for seg selv, jeg ser til min skrekk støtt og stadig påkjørte katter ligge i veikanten, og de gjør fra seg over alt, spesielt i barns sandkasser som er veldig udelikat.


Mildred ville ikke gå når vi åpnet døren.
Spera derimot gikk forsiktig ned de tre trappetrinnene utenfor inngangsdøren, tittet seg forvirret rundt og la seg ned. Der ble hun. Stakar, hun virket helt forskrekket. Etter et par minutter hvor hun nektet å bevege på seg løftet jeg henne opp og gikk inn. Fem minutter på mitt fang gjorde susen, da var hun tilbake til sin livlige og glade seg.


Nå som solen skinner synes jeg det er utrolig godt med salater. Spesielt salater med friske smaker og masse farger.
Dagens lunsj ble reke- og søtpotet salat med et eple som etterrett.


Del søtpoteten i biter og kok til de er møre. Jeg glemte kjelen slik at mine poteter kokte i en halv time, da ble de veldig dvassne. Jeg vil tro at 15 minutter er lenge nok.
Ha ruccola salat på en tallerken, topp med søtpotet, cherrytomat, reker og granateple.
Lag en enkel dressing av kokosmelk (kesam eller creme fraiche kan også brukes) med hakket hvitløk og litt sitronsaft som du heller over.
Vips har du en nydelig salat.


Desserten sitter jeg og spiser akkurat nå.
Kesam blandet med cottage cheese og vaniljepulver, toppet med varme bringebær, ferske blåbær, frukt og nøttemiks, sukrin gold og litt pisket krem.
Etterpå blir det en rask styrkeøkt på rygg før jeg skal på jobb.
Da er det nedtrekk, enarms roing, stående roing og face pulls som står på planen.


For meg er det ikke bare siste aprildag, det er også min siste dag på Elixia.
Jeg kommer til å ha noe gruppetimer der, hovedsakelig Cardio Energy, etterhvert men jeg er da ikke fast ansatt hos Elixia lenger.
Det er jeg selv som har valgt å si opp min stilling. Etter fire år føles det litt tris, samtidig som det føles veldig godt å skulle ta tak i nye gjøremål.
Fremtiden er lys.

Ha en riktig fin dag :grin:
Ta kvelden med storm.

Kristine

24 kommentarer
    1. Å herre Gud. Ser godt ut. Jeg likte bloggen din virkelig. den er akkurat for meg, trening&kosthold&Sunnhet. Søte katter, kos deree <3

    2. Mine katter var inne i flere år, men så flyttet vi litt mer landlig og siden har de vært ute, som de selv har villet. At katter ikke vet hva de går glipp av fordi at de ikke har gått ute er vel litt feil. De er tross alt dyr med sterke instinkter. Og kattenes instinkter går mye i å jakte, klatre osv. Inne blir de ofte understimulert og det er ikke til det beste for dem.

    3. Her var det litt av en kattepusdebatt. hehe. Jeg har alltid hatt katten min ute og har troa på det. Da får de stimulert sine sanser, klatret i trær og jaktet. Husk å sterilisere så du ikke får flere pusekatter. Katten min døde dessverre i fjor. da hadde jeg hatt han siden jeg var 3 år, dvs. at han ble hele 18 år. En ganske naturlig død med andre ord og den katten har klatret i mye trær for å si det sånn!
      Kos deg med pusekattene i dag =D

    4. Svar 🙂 Vi slipper dem fysisk inn og ut. Den ene liker å skrape litt på døra når han vil inn, den andre sitter enten og venter eller hopper opp på verandaen slik at vi kan se han. Det å sjekke utover dagen med jevne mellomrom blir rutine når man kommer i gang 😉 Venn dem til at natten er innetid, så slipper dere at de forstyrrer eventuelle naboer eller roter seg borti ting. Vi slipper dem vanligvis ikke ut etter klokken 8, med mindre de har vært inne hele dagen e.l. Pusene blir vant til rutiner rimelig kjapt og våre katter sover nå mest om natten. Katter er jo egentlig nattdyr, men de har tilpasset seg mer vår døgnrytme,

    5. Helene:
      Å, jeg får vondt av katt nummer en. Når han vet hvor mye spennende som er der inne er det kalrt at han savner det. Har man aldri vært ute, vet man ikke hva man går glipp av. Takk for at du deler din erfaring 🙂

    6. Malin:
      Tusen takk for en kjempe god kommentar.
      Det er godt å få andres ord og spesielt fra en veterinær.
      Jeg må nok bare innse at vi må slippe dem ut. Det er bare den overbeskyttende matmoren som er redd!
      Vi har allerede fått de merket og har forsikring. Takk for at du tok deg tid 🙂

    7. Hei. Som utdannet veterinærsygeplejerske så må jeg anbefale dere å ha kattene ute. På dyreklinikken jeg jobber på ser vi utrolig mange understimulerte katter, og adfærdsproblemer som er relaterte til innaktive katter. Katter er faktisk et rovdyr som liker å være ute. Er dei kastrert og sterilisert blir dessuten flertallet veldig heimkjære. Det er veldig få katter som syns det er akseptabelt å gå i en sele, det er overhode ikke en hund. Katter er ikke som hunder som går i grøftene og snuser og markerer oppover trær. Dei elsker å ligge i busker å gjøre en innsats på å fange små dyr. Dette blir dei hindret i om vi mennesker skal nekte de frihet. Noen bor veldig dumt til med tanke på trafikk. Da burde de faktisk aldri skaffe seg dyr! Selv om noen har rasekatter og påstår at disse er ‘innekatter’. Disse kattene har like stort behov for å jakte og bruke instinktene sine! Dessuten kan vi alle bli flinkere til å id meker. Sammen med id merkinga får man 3 mnd gratis forsikring hos gjensidige som man burde forlenge:)

    8. Hvis du skal flytte til oslo og ikke skal ha kattene ute da, ville jeg bare holdt de inne nå.
      Jeg har to rasekatter som bare er inne, der jeg bodde før hadde jeg han ene ute på
      sommeren og han elsket det. men når jeg flyttet valgte jeg å bare ha han inne siden jeg ikke
      har så stor hage lenger og er mer trafikk rett med huset. Han som har vært ute, sitter å venter
      rett innenfor døren når han hører jeg parkerer bilen og hvis ikke jeg dytter han inn i gangen
      eller lukker døren rett etter meg, løper han ut.
      Den andre katten jeg har, kjøpte jeg når han var 4 år, han har aldri vært ute og når jeg skal
      gå eller kommer hjem, så er han i stuen og bryr seg ikke om at jeg går ut eller inn.
      Jeg skulle gjerne hatt begge som han siste!

    9. Lena Ludvigsen:
      Jeg tror vi i stor grad er ansvarlig for vår egenn lykke. Jeg kjente at min nåværende jobb ikke løftet meg opp og vil derfor gjøre andre ting. Noen ganger må man tørre å ta steget ut i det store intet for å treffe på noe bedre 😉
      Ha en herlig kveld 🙂

    10. Ina Larsen:
      Jeg spiser frokost-ish, lunsj, middag, kvelds og dessert. Jeg legger ut noe mer mat på instagram enn bloggen, men ikke all mat ser lekker ut så da tar jeg ikke bilde 😉

    11. Camilla:
      Det er mye annet godt man kan ha i salaten om man ikke liker reker heldigvis 🙂
      Jeg har mange tanker om de neste månedene, så jeg holder kortene til brystet til jeg virkelig har bestemt meg.

    12. SunnhetsFriken:
      Har dere en katteluke eller slipper dere dem fysisk inn og ut?
      Jeg skjønner at kattene har godt av å få ut “dyret” i seg ved å boltre seg ute, men jeg er redd for dem. Hehe… Overbeskyttende!
      I og med at vi trolig kommer til å flytte til Oslo i løpet av sommeren blir jeg ekstra usikker. I Oslo vil jeg dessidert ikke at kattene mine skal løpe rundt ute. Samtidig blir det dumt om vi slipper dem ut nå og så nekter dem å være ute etter at vi har flyttet til byen.
      Takk for at du deler din kunnskap. Det er første gang jeg har katt og det fører vel til at man er ekstra usikker og redd. Det er godt å høre det gjennom noen andres mening 🙂

    13. H:
      Jeg er nok en overbeskyttende matmor som vil ha kontrollen hundre og ti prosent…. Men jeg må nok bare finne meg i at de skal få være litt ute.

    14. Jeg synes katter burde få muligheten til å bevge seg fritt inn og ut som det passer dem. Vår katt var vel å være ute ca 6-7 uker etter vi hadde fått han. Ikke særlig lenge i begynnelsen, mest for å bli litt kjent med området. Nå er vår katt veldig glad i å være ute, og den har aldri skadet seg eller hvert i noen ulykke. Jeg tviler på at vår katt ville trives med å gå i bånd, men nå den også vant til å være ute, så det har nok mye å gjøre med hva du venner dem til tror jeg.

    15. Vi har alltid latt kattene våre være inne og ute som de selv vil 😉 De er kun inne om natten og vi slipper dem ellers ut og inn i løpet av dagen. De kommer inn når de er lei av å være ute, er sultne, vil ha kos eller bare vil hilse. Om man holder katter inne blir de aldri vant til å klare seg ute noen timer, så å la dem være ute en stund hver dag vil jeg si er bare nyttig for dem. De få brukt jaktinstinktene og den naturlige katteadferden som ligger i genene deres. Å ha kontakt med natur, kvesse klørne på bark, finne sitt territorium og utforske ute er noe av det beste en katt kan få lov til, og vi som bor her i Norge og ikke har dyre rasekatter som kan stjeles bør absolutt la dem få den friheten og gleden det bringer. Noen ganger kommer de inn med et par kutt og skurer etter å ha truffet en annen pus de ikke liker, man må sjekke dem for flott, men det er småting. Det er litt som overbeskyttende mødre som er redde for å la barna sine greie seg litt selv 😉
      Jeg har en onkel og tante i New York som har katter. De er innekatter fordi de tross alt bor midt i byen. Å la katter være ute og inne har vært tradisjon i min familie siden bestemoren min vokste opp med katter. med mindre du bor i en storby eller har dyre rasekatter er det absolutt ingen grunn til å holde dem inne. Husk at en katt som ikke har vært ute før alltid trenger tid til å bli vant med det, så sitt ute med dem hver dag og la dem se seg rundt. Det tar ikke lang tid før du kan slippe dem ut og få dem inn igjen senere. I begynnelsen vil de ikke være ute lenge eller dra langt.
      Katter graver forresten over avføringen sin 😉 Det er mange katter her i området, men vi ser aldri snurten av en lort. De foretrekker å skjule det slik at andre katter og fyr ikke kan plukke opp lukten. Det eneste som kan få en katt til å gjøre fra seg helt åpenlyst er om den føler at territoriet er truet av andre katter.
      Hilsen siste generasjon i en lang rekke stolte eiere av utekatter ^^

    16. Naw, søte katter ❤
      Lunsjen så veldig god ut, hvis jeg bare hadde likt reker. Søtpoteter må jeg prøve igjen, prøvde det for lenge siden, men er nok blitt litt tøffere i matveien.
      Hva skal du gjøre nå som du har sluttet på Elixia? Lykke til hvertfall 😀

    17. Hei 🙂 Nydelig mat. Må bare spørre, av nysgjerrighet. hvor mange måltider spiser du fast om dagen..? Får liksom inntrykk av at det bare er to pluss dessert,men det kan vel ikke stemme? 😀

    18. Synes det er tøft av deg å ta steget å slutte i jobben, slikt er ikke lett! Hvis det er andre ting du heller vil ha tiden til synes jeg det er helt rett av deg:) Ha en flott dag videre flotta!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg