KOKOS- OG SJOKOLADEKJEKS


Når jeg har mye å tenke på liker jeg å koble ut på kjøkkenet.
Jeg fikk lyst på kjeks i dag, men var ikke i humør til å stå lenge på kjøkkenet.
Det tok meg knappe fire minutter å slenge sammen denne oppskriften, så var det bare å vente på at kjeksene skulle bli ferdigstekt.
Kokos og sjokoladekjeksene ble kjempe gode, dessuten er de så enkle at hvem som helst kan lage dem :grin: 
Deilig!
Nyt og kos deg.

Kokos og sjokoladekjeks

30 g smør
2 egg
1 eggehvite
1 ss sukrin
1 ss surkingold,
eventuelt 2 ss sukrin eller 2 ss surkingold
30 g mandelmel
20 g fiberfin
20 g kokos
Hakket mørk sjokolade, jeg brukte 1 plate av denne

Smelt smøret.
Er du fortsatt blant de som bruker margarin, kast det i søpla med en gang! Gå for naturlig mat, ordentlig smør uten alle de merkelige tilsetningsstoffene.
Bland i eggene og ha i resten av ingrediensene.
Lag klatter på en bakplate.
Stek på 175 grader i 12 min.


Ta en bit, eller tjue, og nyt.
Ha en fin tirsdag godt-folk :grin: 

Kristine ♥ 

30 kommentarer
    1. julie:
      Da må du lese mer Julie.
      Det er forskjell på kolesterol. Du vet trolig at det finnes “godt” og “slemt” kolesterol. Men det finnes også farlig og ufarlig versjoner av det “slemme” kolesterolet. Det kommer ann på størrelsen.
      Forskningen viser dessuten at mettet fett har ingen sammenheng med kolesterol.

    2. Hei!
      Hvilke smør bruker du og kan en bruke maisstivelse istedet for fiberfin?
      Takk for spennende oppskrifter:-)

    3. Det kan skape forvirring å skrive noe som dette i en blogg med så mange lesere uten kunnskap. Mettet fett er ikke mettet fett, hvis jeg kan si det sånn. Mettet fett i mørk sjokolade har vist seg å redusere risikoen for hjerte-og karsykdommer. Men smør inneholder mye mettet fett, og mindre kalsium og proteiner sammenliknet med margarin. Og anbefalingene ligger på å redusere inntaket av mettet fett til under 10 E%, ikke kutte helt ut. Men ved margarin så har man en større kontroll på inntaket av hvilket fett, og mengden. I tillegg så kommer kalsium og proteinene i margariner, som kan motvirke de dårlige effektene av mettet fett.
      Og sånn til slutt; vita hjertego pro aktiv produktene er tilsatt plantesteroler som hindrer at kolesterolet blir høyt, eller minsker det. Dette skal KUN brukes av de som allerede har påvist høye kolesterolnivåer i blodet. For redusert kolesterol kan skape mer problemer for noen med allerede med normale verdier. Det er ikke dette jeg mener man skal innta i stedet for smør, for å si det sånn. Vi trenger kolesterol for å “pakke inn” det mettede fettet. Men igjen, høyere inntak av mettet fett, mer kolesterol kreves for å “pakke inn”.

    4. Hurra for smøroppfordring og for kjeks! De ser kjempegode ut 🙂
      Åh, jeg har så lyst til å gi deg en stor klem, Kristine. Det får bli med en digital en, som dessverre ikke er så virkningsfull. Håper virkelig at situasjonen forandrer seg til det bedre.

    5. julie:
      Mettet fett er ikke farlig. Det er old-News 😉
      Vet du hvordan de lager margarin? Søk opp prosessen på Google, det er en lang, unaturlig prosess hvor de stapper masse e stoffer inn i en boks. Jeg er helt enig at naturlige oljer er sunt, men ikke margarin.
      Det finnes ikke dokumentasjon eller vitenskapelig forskning som støtter påstanden om at Vita Hjertegod produktene gir deg bedre helse eller er bra for hjertet. Jeg har selv sendt dem mail på dette og fikk svar om at de dessverre ikke hadde noen forskning å vise til, det betyr faktisk at de driver ulovlig reklame.
      Om du vil se ordentlig forsking på det kan jeg gjerne finne flere studier og meta analyser som viser at mettet fett ikke er farlig, men om du vil ha noe enklere å lese kan du for eksempel lese denne: http://fitnessbloggen.no/frykten-for-mettet-fett-er-ubegrunnet/
      Jo, jeg studerer ernæring og er også diplomert kostholdsrådgiver.

    6. Studerer ikke du ernæring? Trodde det var en helt grunnleggende kunnskap at fettsammensetningen i myke margariner og vegetabilske oljer er mye bedre/mer gunstig.

    7. Hva slags smør bruker du? 🙂 Jeg bruker flytende vita hjertego’ til baking, er det sunt eller..?

    8. Må dra og kjøpe fiberfin så jeg kan lage disse godsakene! 🙂 Vet du om det funker med fiberhusk istedet?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg