HVA SKAL JEG SPISE?

Et ofte spurt spørsmål er hvor mange kalorier jeg spiser og hva man skal spise for å komme i bedre form.
Først og fremst, for meg er det ikke interessant og vite hvor mange kalorier jeg spiser eller antall gram proteiner, karbohydrater og fett.
Ingen formel eller diettkalkulator kan vite hvor mange kalorier du trenger daglig. Det er det kun kroppen din som vet!
Dessuten er vi alle forskjellige og med forskjellig behov.
Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke aner hva som er optimalt å spise. Og det er det faktisk ingen andre som vet hundre prosent sikkert heller.
Likevel kan jeg gi deg noen tips:
Når du går i butikken, ta beviste valg og kjøp mat som gjør deg godt.
Start med å leke deg rundt i frukt og grønt avdelingen.
Eat a rainbow :grin: Rød, grønn, gul, oransje, hvit. Prøv noen nye grønnsaker. Har du for eksempel prøvd pak choy, mangostan eller brokkolini? Kanskje får du noen nye favoritter.
Har du muligheten, velg gjerne økologisk. Da slipper du genmodifiserte matvarer som ikke er sprøytet.
Velg mest mulig ren mat. Mat i sin naturlige form, slik vi har spist gjennom alle generasjoner, uten tilsetningsstoffer og en milelang ingrediensliste.
Er det er et produkt du er usikker på, les innholdsfortegnelsen. Jo kortere den er, jo bedre. Egg, kjøtt, fisk og grønnsaker er alle rene matvarer som kommer i sin naturlige form.
Gå pent fordi sukkerhyllene. Raffinert sukker inneholder ingen næringsstoffer og er ikke godt for kroppen. Forbehold disse matvarene til helgen.
Det viktigste av alt, kos deg med maten.
Nyt hver munnfull!


Jeg tror ikke på noen diett.
Det handler om å finne en sunn og balansert livsstil.
Velger du en diett, vil den bare holde en kort tid og da kommer kiloene raskt tilbake med en gang du avslutter.
Venn deg heller til gode og daglige valg som fører til en bedret livsstil.
Kroppen din er en unik og fantastisk kreasjon. Ta vare på den. Respekter den og behandl den slik den fortjener.
Spis den maten som kroppen din vil ha og får nytte av. Mat som både smaker og gjør godt.

Kristine

26 kommentarer
    1. Når jeg sier magert, så mener jeg altså ting som er naturlig magert- rent kjøtt, mager fisk, grønnsaker etc- ikke lettprodukter osv. 🙂

    2. John Richard:
      Veldig mange blir opphengt i kaloriene og det blir sykt.
      Vi mennesker er jo ikke laget for å telle kalorier. Vi er lage for å spise oss mette på naturlig mat og stoppe når vi ikke er sultne lenger.
      Jeg er fortsatt ikke fan av kaloritelling, men at man kan gjøre det over en kort periode for å bli mer obs på hva man faktisk spiser, det kan jeg forstå 🙂

    3. Ingvild:
      I’m on a ‘seefood diet’ -> I see things, and I eat it 😉
      Jeg er enig med deg. Man skal spise det man har lyst på. For en del, som deg og meg, er sunt mer fargerikt og fristende 🙂

    4. Miss Heels:
      Da er jeg veldig uenig i deg faktisk.
      Magert er alt annet enn ren mat. Magre produkter er ofte nedlasset med sukker og er i tillegg tilsatt masse tilsetningstoffer og kjemikalier! Magert er fy i min verden 😉

    5. lisa:
      Jeg bruker søtningsmiddel i all min bakst. Men om man spiser litt sukker i ny og ne har det ingen betydning i det store løp 🙂

    6. Klarer sjekke uttale ingredienslisten er innholdet mest sannsynlig ikke det beste for deg. Men lørdag kveld er lørdag kveld. Da er det lov med litt godteri. 😉

    7. Sunn fornuft – ganske enig med rådene dine 🙂
      Jeg synes man bør styre unna sukker og hvetemel i stor grad – så for min egen del går jeg forbi store deler av butikken og handler mest mulig ren mat 🙂

    8. Hvor mye bruker du på utgifter av mat pr måned? Vet ikke hva andre bruker og lurer på om jeg har for stor utgift

    9. hei kristine! läser din blogg ganska ofta, tycker du har en inspirerande livsstil! jag har en fråga till dig, du nämner ovan att socker inte är bra för kroppen, men vad tänker du om att använda sötningsmedel som sukrin och stevia? jag vet att du använder det och jag gör det själv ibland, men egentligen har jag alltid tyckt att det är bättre med lite “riktigt” socker som kroppen vet hur den ska hantera, än konstgjorda sötningsmedel. är det något du tänker över? mvh. Lisa

    10. “Ingen formel eller diettkalkulator kan vite hvor mange kalorier du trenger daglig. Det er det kun kroppen din som vet!”
      Åh, så bra sagt! Blir så glad (og sulten hehhe) hver gang jeg går inn på bloggen din! 🙂 Masse inspirasjon og fristende mat-bilder. Du er så flink:)

    11. Hele livet mitt er en diett:) Den heter Ingvild spiser så hun både blir mett og lett! Sånn er det med den saken;) Jeg har prøvd både det ene og det andre, men har innsett at det viktigste for meg er at jeg får havregrøten og cottage cheesen min til frokost. Haha, weird but still true. Da er jeg jaggu meg klar for dagen altå, og klarer å gjøre flere riktige matvalg resten av dagen. Og i tillegg yter jeg bedre på trening, og det er jo bare et stort pluss!;))

    12. Norge er veldig strenge på mat som selges her. Er maten over 0,9% GMO skal det være merket, så akkurat når det kommer til GMO er ikke det så ‘farlig’ her i landet. Sprøytet mat trenger selvsagt ikke å være det beste å få i seg 🙂 Tenkte bare å opplyse om dette. Ikke at det er så viktig. Synes du er veldig flink til å komme med gode mattips og alt mulig. Tusen takk!

    13. Hi Kristine, which coconut oil do you use?
      Do you know the ratio of Omega 6 and 3? (Read about 5:1)
      What’s about the acids? Are they saturated or unsaturated (long-; middle-, short-chained acid)?
      There is so much controversy about it, so I’d like to know your opinion.
      With a ratio of 3:1 rapeseed oil (colza) is my alltime favourite.
      Thank you very much. ♥

    14. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, samtidig har jeg veldig god erfaring med kaloritelling. Utgangspunktet er at man får beregnet sin basalforbrenning og deretter velger underskudd for å gå ned i vekt. Størrelsen på dette underskuddet påvirker hvor lang tid ønsket vektnedgang vil ta. Man bør absolutt ikke ligger på større underskudd enn 1000 kcal pr dag.
      Fordelen med å telle kalorier, og registrere det man spiser, er at man blir oppmerksom på mat man ikke tror inneholder masse kalorier men faktisk gjør det. F.eks. tacokrydder, smør, majones og ost osv.
      Jeg spiser alt, men holder meg stort sett til mitt kaloribudsjett. Det betyr at etter at jeg har oppnådd ønsket vekt, kan jeg fortsette å spise det samme, bare mer. Og i tillegg har jeg fått masse kunnskap om en rekke matvarer sitt næringsinnhold. Og derfor er det enklere å velge rett 🙂

    15. Jeg har fått ny respekt for deg Kristine =) Jeg har lest bloggen din lenge men etter å ha sett svaret ditt til Maria på solskinnsmorgen og fått med meg hva som skjer med moren din (så det på insta). Jeg må bare si at du er en utrolig sterk person. Jeg tror ikke jeg hadde klart å stå i det du står og samtidig være oppegående og stort sett positivt. Jeg synes du sprer mye glede og godskap. Jeg blir inspirert av deg på en god måte. Ikke sånn <<å jeg vil være tynn og spise lite>> men mer som at jeg vil ta vare på meg selv, trene for å ha det bra og spise god og sunn mat for å føle meg bra. Jeg gir deg en klem gjennom internett =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg