COOKIE DOUGH IS


Jeg er i is-hjørnet om dagen.
Sommer = is,
Matlysten er ikke helt på topp. Is derimot, det har magen alltid lyst på.
Da benytter jeg like så godt anledningen til å spise masse is, næring må man jo ha!
Jeg har prøvd flere oppskrifter, virkelig bommet et par ganger også, men i dag traff jeg spikeren på hodet.
Juhu, nå har jeg en real isfest her!


Vaniljeis med kakedeig kuler.
Vi snakker Ben and Jerry’s cookie dough i sunn utgave!
Ååå, jada :mrgreen:
Det er sjeldent jeg sitter og ‘mmmm’er’ over mat jeg selv har laget, men det gjør jeg nå.
Jeg har desidert funnet sommerens store favoritt.

Iskrem

300 g skyr naturell eller kesam
3 egg
3 dl fløte
4 ss sukringold
1/2 ts vaniljepulver

Pisk fløten stiv.
Bland egg, vaniljepulver og sukrin og pisk til en stiv eggedosis.
Vend skyr- / kesamblandingen inn i kremfløten og rør så inn eggedosisen.
Tilsett kakedeigkulene.
Sett i fryseren i cirka 3 timer. Rør om et par ganger underveis.

Kakedeig

3 ss mandelmel
2 ts havremel
3 ss sirup eller honning, kan eventuelt erstattes av annen søtning og mer væske
½ ts vaniljepulver
¼ ts salt
Ca 0,5 dl væske, melk eller vann
Hakket sjokoladebiter

Bland sammen mandelmel, havremel, vaniljepulver, salt og yacon sirup.
Tilsett så litt og litt væske til du har en tykk kakedeig konsistens.
Kakedeigen kan spises som den er, rull for eksempel kuler av den – farlig godt!


Jeg har laget en enkel sjokoladesaus av smeltet kokosolje, kakaopulver og yacon sirup som jeg hadde over isen. Ekstra nydelig.
Da er det bare å nyyyte.
Jeg kan love at denne isen faller i smak.
Kos deg og ha en herlig onsdag dere.

Kristine

43 kommentarer

Siste innlegg