LANGHELG

Da er jeg pakket og klar.
Om noen timer tar jeg langhelg :grin:
Jeg og PØ drar til København.
Flyet går allerede halv åtte i morgen tidlig, så vi drar nok herfra sånn i femtiden i natt.
Jeg er tilbake igjen sent søndag kveld.
København er en av mine favoritt byer. Det er så utrolig god stemning der.
I mange storbyer er menneskene utrolig stresset og kapslet inn i sin egen lille boble, men ikke i København. Der er de mer avslappet og nyter nuet. Det er mer den stilen jeg liker!
Fremtiden kommer uansett om man liker det eller ikke, da kan man like så godt glede seg over øyeblikket som er her og nå.
Har dere forresten noen gode København-tips?
Planene våre er ikke stort annet enn å nyte finværet (været er meldt knall bra), drikke vin midt på dagen, gå hånd i hånd og bare kose oss.
Vi har også bestilt bord på Sticks’n Sushi i 12 etg. på Tivoli hotell,da vi har hørt veldig mye bra om stedet.

Jeg har pakket med treningsklær.
Hotellet vi bor på har treningsrom. Jeg er usikker på hvor bra det er, det finner vi tidsnok ut.
Det er også mulig treningsklærne blir liggende i kofferten.
Har jeg lyst til å trene blir det en økt, om ikke, tar jeg fri noen dager.


I går hadde jeg en ryggøkt.
Det ble en rask og god økt på knappe 40 minutter.
Jeg skulle egentlig dratt og trent for 3 timer siden, så kom jeg på at det er isbil-onsdag i dag.
Med andre ord, jeg måtte vente med å trene til etter at isbilen hadde kommet og jeg hadde blitt noen kroner fattigere.
Denne sjokoladeis fylt med sjokoladebiter og smeltende browniesbiter er farlig god!
Nå er jeg full av is og klar for en energirik benøkt.
Det blir hovedfokus på knebøy og markløft.
PØ er med som spotter.


Dagens middag var helt fantastisk.
Jeg laget middag til både meg og PØ og tok meg derfor ekstra god tid.
Fylt kalkun med fenalår og blomkålrisotto.


Bruk kalkunstek eller kalkunfileter.
Jeg brukte en kalkunstek som jeg delte i to til to store stykker. Deretter skar jeg et dypt snitt i hver kalkunbit og fylte med soltrøket tomat, Kavli smørost og et dryss parmesan. Tilslutt krydret jeg med salt og pepper og la over en stor skive fenalår, eventuelt spekeskinke. Ha kalkunfileten i ovnen på 175 grader i cirka 20 minutter. Det tryggeste er å bruke et steketermometer, da er du garantert et saftig resultat. Ta ut kalkunen når den er nådd 60 grader og la den hvile i 5 minutter.
Rasp en blomkål eller bruk en foodprosesor til å hakke den fint, da ungår du blomkålrasp over hele kjøkkenet. Ha den raspede blomkålen i en varm panne sammen med litt olje og finhakket hvitløk. Ha over 1 dl buljong  og la det hele småputre i 5 minutter. Tilsett cherrytomater og oliven, og la det steke 1 minutt til. Bland inn valnøtter før servering og dryss gjerne over revet parmesan.
Nydelig.


Den siste egenlagde desserten på noen dager.
Deilig banansjokolademousse med proteinbarbiter, banan, kakaonibs og plommer.

Banansjokolademoussen laget jeg av 1 banan som jeg moste sammen med cirka 150 g gresk yoghurt (kesam kan også brukes), 3 ss med kakaopulver, 1 ts fiberhusk, 1 ss sukrin og 4 dråper stevia sjokolade.
Er du ikke glad i banan kan du droppe bananen og lage en ren sjokolademousse isteden.
Eller hva med å tilsette peanøttsmør? Da blir det deilig peanøttsjokolademousse!


Da maser PØ på meg.
Det er på tide å komme seg på trening.
Ha en riktig fin onsdag :grin:

Kristine

19 kommentarer
    1. Tusen hjertelig takk for mange gode Køben-tips 🙂

      En ekstra stor takk til Jej som anbefalte Sticks’N Sushi! Fy, så godt!

    2. Det er deilig å være norsk i Danmark! Riz-Raz er en herlig restaurant både til lunsj og middag! Den finnes to steder i København og de fokuserer på bra grønnsaker for de som “lever grønt”, men i tillegg har gode biffer og annet kjøtt 🙂 Anbefales sterkt!
      http://www.rizraz.dk/

    3. Heldige som skal til København!! Og dagens oppskrifter var helt fantastiske, dette skal jeg prøve ut 🙂 København tips: gå på Café Norden. Helt fantastisk mat, fine omgivelser og god stemning. Yoghurten der med müsli, frukt, honning og kokos tar den type rett på restaurant til nye høyder. Eggeretten med bacon er også himmelsk. Kos dere!

    4. Kos deg masse! Det fortjener du 😀
      Har faktisk aldri vært i København før jeg, DK i det hele tatt..Tror jeg må ta turen dit i løpet av utover høsten ^^,

    5. 42 raw i Pilestredet for fresh raw lunsj og Umami i Kongens gate er tipp topp. Ricemarked er en god, ganske rimelig Thai-restaurant. Åhhh, så glemte jeg Lé lé hang na (hvis jeg ikke husker feil) på Vesterbro, knallbra vietnamesisk. God tur. 🙂

    6. ojoj, den blomkålrisottoten din hørtes fantastisk digg ut! skal definitivt prøves. Siden du spiser ganske likt paleo-kosthold vil jeg anbefale dere en tur innom paleo restauranten “Pæleo” i København. En av svær få paleo-restauranter i Europa. Har ikke vært der selv, men hører mange sier det er bra. Hadde vært kult om du blogget om det og ga en liten anmeldelse, viss dere bestemmer dere for å ta turen dit 🙂

    7. Dere bør oppleve maten og atmosfæren på BioMio! Det ligger i Kødbyen. Sjekk ut hjemmesiden biomio.dk og a la carte menyen. De lager kun økologisk mat og konseptet er genialt!
      Helt enig – københavn er fantastisk!!

    8. Kanalrundfart kan som andre har nævnt anbefales. Tag derhen tidligt på dagen – der kan godt være lang kø senere på dagen, når det er godt vejr. Tag med dem der hedder “Nettobådene” – de koster det halve af de både man først støder på, men ligger bare lidt længere nede langs havnen.

    9. I må prøve kanalrundfart, det er nogle både som sejler rundt i kanalerne 🙂 I kan stige på bådene fra Nyhavn (som I øvrigt også skal se ;)) ellers så kan I se Torvehallerne, det er vældigt hyggeligt at gå rundt der, der er en masse små boder og butikker. Det ligger bag Nørreport station.
      I kan også besøge Christiania, det er et helt anderledes sted end selve bylivet, der er folk virkelig afslappede 😉 Christinia ligger tæt på byen ved en metrostation, der hedder Christianshavn. Sidst,en ikke mindst er der Den lille havfrue (hvis I da ikke har set den) Det er en nydelig gåtur langs vandet, perfekt når vejret er godt 🙂 Jeg håber, I får en god tur! 🙂

    10. Mamma va i Køben for noen uker/mnder siden. Ho tok en kanalbåt. Trur den tar ca. 1 time. Den anbefalte ho til mæ og ei venninne av mæ at vi burde ta, men vi rakk dessverre ikke å ta den.
      Ellers så anbefale æ kjøpesentrene. MASSE fine klær. Både på salg og ikke på salg.
      Håper dokker får en fin tur. Kos dokker masse:)

    11. Kos deg i Danmark! 🙂 Dersom de ikke har noe bra treningsrom kan du jo alltids dra ut på en jogge/gåtur 🙂

    12. You should eat/drink at Funder’s cafe (Vester Voldgade 87, 1552 København V). They make amazingly healthy (not that fanatic healthy type, but yummy-whole grain healthy kind). And amazing coffee too. Plus it’s a super cozy café and if you’re lucky there will be a seat for you in the window which the the BEST spot! They close at 16.00 though (15.00 on saturdays). I haven’t tried their breakfast yet, but it also sounds really good. Have a nice trip, I love my city Copenhagen as well! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg