SANDWICH

Søndag er som regel fast bakedag.
Det er nok fordi søndag også er vaskedag.
Vasking er så kjedelig! Dermed lokker jeg meg selv med baking, når jeg er ferdig vasket. Jeg elsker å bake!
Da føles det ikke så ille å vaske likevel.


I dag laget jeg sandwich is.
Den ble så utrolig god :grin:
Ofte får jeg spørsmål om hvor jeg henter ideene mine fra. De kommer fra magen!
Jeg baker det jeg har lyst på.
Altså, har jeg lyst på sandwich, så tenker jeg ‘det må være mulig å lage’. Noen ganger går det langt fra bra, som da jeg prøvde å lage sunn Napoleonskake. Det både smakte og så jævlig ut! Da legger jeg ikke ut oppskriften. Andre ganger går det fantastisk, som i dag.
Er det noen oppskrifter du kunne tenkte deg å få sunnifisert?
Jeg tørr ikke love at jeg får det til, men jeg kan i hvert fall prøve.

SANDWICH

Det ser kanskje ut som mye arbeid. Det går mye raskere enn det ser ut til, og jeg lover deg at det er verdt det.
Kaken er det som tar lang tid, resten er gjort på en – to – tre.
Først lager du brownien, denne er så god at den kan spises som den er.
Ønsker du å gå for sanwich, avkjøler du kaken mens du lager isen. Deretter setter den i fryseren, for så å dyppe i sjokolade.
Tilslutt er det bare å sette seg ned og nyyyyte.

Brownie

1 boks bønner, ca 170 gram, dette kan være svarte bønner, hvite bønner eller kikerter
1 egg
1 eggehvite, ta vare på eggeplommen til isen
2 ss smeltet kokosolje eller smør
2 ss yacon sirup eller honning, kan byttes med mer sukrin
40 g mocca-protein, eventuelt annen tørrvare
20 g kokosmel
4 ss kakao
4 ss sukrin
1 ts vaniljepulver
1 ts bakepulver
1/3 ts salt

Skyll bønnene godt under kaldt vann.
Mos dem sammen med eggene.
Bland så inn de resterende ingrediensene.
Stek på 180 grader i 20 minutter.
Denne kaken er farlig god.
Spis den som den er eller gå videre til neste steg for sandwich.

Is

200 g skyr naturell, eventuelt kesam eller gresk yoghurt
20 g vaniljeprotein, kan droppes
1 eggeplomme
3 ss sukrin
1 ts vaniljepulver

Pisk eggeplommen med sukrin.
Bland så inn de resterende ingrediensene.
Sett bollen i fryseren 1 times tid.
Nå kan du spise isen som den er, eller legge den på kaken.
Del kaken i to og legg på isblandingen på den ene biten. Legg forsiktig over den andre halvparten.
Sett sandwichen i fryseren i 20 -30 minutter.
Har du sandwichen i fryseren lengre enn en halv time, vil kaken bli veldig hard. Da må en tine en halv times tid på kjøkkenbenken før den kan spises.

Sjokoladetrekk
Du kan også kjøpe sjokolade og smelte denne.

4 ss kokosolje
4 ss kakaopulver
2 ss yacon sirup

Smelt kokosoljen og bland i resten av ingrediensene.
Skjær sandwichen i biter og dypp halvparten i sjokoladen.
Spis!


Halleluja!
Jeg har ingen ord for hvor godt dette var.
Akkurat nå, er jeg i ekstase!
Ha en herlig søndag :grin:

Kristine

49 kommentarer
    1. Åse:
      Å, så glad jeg ble av denne kommentaren. Det er sånne ord som gjør det gøy å blogge. Tusen takk Åse 🙂

    2. Jeg har testet mange av oppskriftene dine (mange gode!), men legger ikke så ofte igjen spor..
      Nå må jeg det, for denne var legendarisk! Både mann, barna på 1 og 4 og jeg falt pladask:) Jeg byttet riktignok ut proteinpulveret med en blanding av speltmel, kakao og sukrin gold, så barna kan spise også. Og isen kjørte jeg litt i ismaskin før jeg la den imellom, så den ikke skulle renne ut på sidene. TAKK!!

    3. Ser gott ut! Vilket kul recept du kom på söta du 🙂
      En liten fråga bara, vilka protein använder du? Alltså märket och så..
      Jag har letat efter ett bra pulver med Mocca-smak, men hittar inget som har BRA innehåll 🙁 De jag hittat har antingen massvis av konstigheter eller fel näringsvärden för mig, tyvärr.
      Kramar Maria <3

    4. Hej! Jag vill börja med att säga; jättebra blogg! Jag har bara en liten önskan om att när du skriver recept att dom kommer mer på rad/under varann som i kokböcker m.m, för det är mycket lättare att se och förstå då tycker jag. Kram 🙂

    5. Du er vell skjønn! Skulle ønske jeg kjente deg 🙂
      Plutselig dukker jeg opp på døren og vil smake litt god bakst, haha:D
      Det var virkelig dumt for din kjære, den sandwichen virket bare helt awesome!
      Skulle ikke tro det var mulig å lage så mye god sunnifisert mat!:)
      Tenk å være like flink som deg!! 🙂

    6. Sååå flink du er! En sann inspirasjon 🙂 Jeg gleder meg til nye innlegg hver dag!
      Ettersom du har så magiske fingre, vil jeg spørre deg om du kan lage:
      Gummigodteri (Typ smågodt)
      Karameller
      Havrekake
      Havrekjeks
      Karamell pudding
      Sitron fromasj
      Smulepai
      Bløtkake
      Riskrem
      Rømmegrøt
      Fiskekaker
      Hjemmelagde lomper
      Pinnebrød
      Makroner
      Oreo kake
      Rabarbra suppe
      Delfia kake
      Tilslørte bondepiker
      Tviler ikke ett sekund på deg, fine jenta 🙂 Stor klem

    7. Mette:
      Kjæresten var borte i går, så han fikk ikke smake 😉 Hehe…
      Jeg brukte en kakeform, en som var 20 *20 cm.
      Takk for at du sier ifra om slik. Gode tilbakemeldinger er gull verdt 🙂

    8. Sheltiedagboka:
      Tusen takk for gode ord Karoline. Det betyr utrolig mye 🙂
      Kokosis skal jeg prøve prøve meg på! Kokos er jo kjempe godt.
      En Bounty is om dagen er vel verdt smaken, så lenge man spiser sunt ellers 😉

    9. Anonym:
      Det er mulig det går ann å bytte det ut med most banan. Jeg tror det vil fungere bra. Men da må du nok ha bitelitt mer mel, da banan avgir litt mer væske 🙂

    10. Linn:
      Jeg bestiller det som regel fra myrevolution.no men nå kjøpte jeg et på helsekosten, da myrevolution var utsolgt. Det er rett og slett frøene fra vaniljestangen. Du får også kjøpt det i store matvarebutikker som Ica Maxi og Ultra 🙂

    11. Ingvild:
      Snackis er jo nesten det samme som sandwich, bare at halvparten er overtrukket i sjokolade isteden og med nøtter. Om du bruker oppskriften her og har på hakkede nøtter på halve og mer sjokolade blir det nesten den isen.
      Sommer har jeg ikke hørt om, men jeg skal sjekke det ut 🙂

    12. Anonym:
      Bamsemums blir en enkel sak, det er skumgodt med sjokoladetrekk. Sjokoladefondant blir litt verre, men jeg skal prøve 🙂

    13. Helga:
      Det har jeg allerede laget mange ganger.
      Sjekk dagens innlegg eller søk ‘boller’ i søkefeltet på bloggen 🙂

    14. jeg laga brownien og serverte med vaniljeis. den brownien ble spist opp av lille guttungen og mannen fort som svint =) takk igjen for at

    15. En sunnifisering av isene “snackis” og “sommer” kunne vært artig å prøve;)?

    16. Fantastisk! Dette gleder jeg meg så til å prøve å lage når jeg kommer hjem 😀
      Elsker at du er så snill og deler vellykket resultat med oss!

    17. Vet du om det er mulig å bytte ut bønner/kikkerter med noe annnet? Er dessverre allergisk😔

    18. Hei hei,
      er en fast leser av bloggen din, den er knallbra! Er ikke så flink til å legge igjen spor etter meg, men du har så utrolig mange geniale ideer i matveien! Du er også til inspirasjon på treningsfronten, og jeg er glad endelig noen formidler dette med å lytte til egen kropp i forhold til trening. Det er ikke rart unge folk kollapser som fluer om dagen… :/
      En ting jeg gjerne skulle sett sunnifisert, er kokosis! Jeg er en gærning etter kokosis, kokos youghurt og alt som har med kokos å gjøre, og så med ekstase at bounty har blitt til is. Men sunn er den helt sikkert ikke, men det må da gå an å lage den på en sunnere måte!? =D

    19. Herligland! Jeg bøyer meg i støvet! Det så utrolig godt ut!! 😀
      Skulle øøønske jeg var så god på kjøkkenet som deg! Kjæresten din er jammen heldig;):D hihi
      Det som hadde vært fint er om du også sier hvilke form du baker i når du legger ut oppskriftene. Det har mye å si på hvordan kaken blir seende ut:)
      Den browniesen virker helt himmelsk! Blir den baket i brødform:)??

    20. Du er så utrolig flink! Får ikke sagt det nok. Har en egen mappe der jeg lagrer oppskrifter, og dine er godt over halvparten av de! Gleder meg til å prøve de når jeg er hjemme fra ferie. KLEM

    21. Åh det der så farlig godt ut. Den skal prøver. 🙂 det som er så bra med dine oppskrift er at du ikke bruker så mye rart men ting som er lett å få tak i. Tror du går lagd det før noe jeg kunne tenkt meg sunnifisert. Boller, gulrotkake, krydderkake og suksessterte

    22. Naaaaaam!
      I hele sommer har broren min fristet meg med sandwich! Nå skal jeg friste ham 🙂
      Takk 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg