MINE TIPS

Etter at jeg skrev på mandag at jeg slet med overspising for tre -fire år siden, har det strømmet på med mail.
Her har jeg prøvd å lage en video-blogg med mine tips om hvordan du kommer ut av overspising.

YLNgrhIO8_U
Jeg har ikke turt å se filmen selv enda, det føltes forferdelig å prate til en skjerm – prestasjonsangst delux!
Videre må jeg nok øve om jeg skal lage flere video-blogger.

Mine tips:
– Innse at du har et problem
For at du i det hele tatt skal kunne komme deg videre, må du selv innrømme at du har et problem og at noe må endres.
– Søk hjelp
Det er ingen skam men heller en styrke å tørre og få profesjonell hjelp.
– Se over kostholdet ditt
Spiser du for lite og / eller trener for mye slik at kroppen din higer etter mer næring?
– Meditasjonsteknikker
Å lære seg diverse avspenningsøvelser eller meditasjonsteknikker virker avledende for mange.

Kristine

53 kommentarer
    1. Ventet helt til i dag før jeg turte å se noen av videoene dine, alltid spennende å høre stemmen til folk som tidligere bare har hatt en stemme inni hodet ditt.. Men gud så behagelig stemme du har 😀

    2. Bare synd at man ikke blir tatt alvorlig/får hjelpen man trenger når man først tar skrittet videre om å motta behandling da. Noe skurrer når man må “overbevise” en ekspert om at man er syk (i mitt tilfelle bulimi som stopper hele hverdagen min). Anoreksi når man er undervektig, ja da får man hjelp, stabil og normal vekt selv om håret detter av og man svimler rundt, nei. Jeg har/har hatt begge og er sjokkert over hvor stor rolle det ytre har å si for behandling. Da jeg hadde anoreksi gikk jeg litt imot behandling å åpne meg opp, nå nærmest skriker jeg og føler jeg ikke blir trodd. Kunne ønske det var lettere å få noe effekt ut av behandling for å bli frisk, 10 år er for lenge for meg.
      Men respekt for at du deler Kristine! Overspising er så komplisert :/

    3. Tusen hjertelig takk for alle gode ord og kommentarer som dere har lagt igjen.
      For mange er en skam å per dags dato ha eller tidligere ha hatt spiseproblemer eller andre psykiske lidelser. Det er ingen skam! Det hjelper å snakke om tankene sine og å være åpen om det. Om man lukker alt inne, blir det ofte verre.
      Og viktigst av alt, man kan komme seg ut av det og få tilbake livet 🙂 Det er verdt å kjempe for livet, gleden og deg selv.

    4. Linda:
      Lyset er veldig merkelig her, ja. Det er jo nærmest hvitt. Øvelse gjør mester, mindre ‘æææææ’ og ‘hmmmm’ under pratingen, ingen katt som forstyrrer og bedre lys til neste gang 🙂

      Jeg har plass til et par kunder til, ja. Ønsker ikke å ta på meg for mange da jeg vil ha full oppmerksomhet til de jeg har.
      Du kan sende meg en mail på pt@helseglede,no

    5. malin:
      Tusen takk for koselige ord.
      Jeg har ikke så mange bilder fra tiden hvor jeg slet med spiseforstyrrelse eller overspising, dessverre.

    6. Cl:
      Fantastisk gode ord CI og flotte tips.
      Jeg tror veldig mange setter pris på at du tok deg tid til å legge igjen disse ordene.

      Jeg må også skryte av deg. Du har kommet en lang vei, har god innsikt i deg selv og er tydeligvis på god vei ut av dine spiseproblemer. Forsett å kjempe. Du har en enorm styrke 🙂

    7. Hei! Utrolig bra video, akkurat det jeg trengte! Elsker bloggen din. Blir så glad og motivert når jeg leser den. Fortsett sånn 🙂

    8. Hei 🙂
      Takk for at du deler din opplevlese , utrolig modige, fine Kristine <3
      - Du ga meg enda mer inspirasjon til og fortsette min kamp fra anoreksi og over trening.

    9. Dette hjalp meg veldig, det er godt å vite at man ikke er alene om det:)
      Jeg har slitt med bullimi og overspising mange år nå, og det tar rett og slett all energi og “livsglede” fra en. Jeg er nå på vei ut av spiseforstyrrelsen, men noe overspising forekommer ennå. Det er inspirerende å se noen som har kommet seg ut av det, ved å bruke de samme strategiene jeg selv “går etter” idag. At det finnes håp!
      -For min egen del hjelper det veldig å være 100% fokusert og oppmerksom hele tiden. Være oppmerksom på velgene jeg tar: gjør dette meg glad, vil jeg bli stresset av det, gir de menneskene meg noe positivt – eller fører de til at jeg blir utmattet og lei meg? Det å lære å kjenne seg selv og kjenne på/legge merke til hver og en følelse man får, og ikke minst ta de på alvor(!) er utrolig viktig og “forebyggende” for en evnt overspising. Fordi det er jo da man tyr til maten. Jeg er også opptatt av å bryte den “vonde” sirkelen. En ovespiseperiode kan gå over noen dager for min del, og da vet jeg hva jeg må gjøre for å bryte den vonde sirkelen. Det hjeper IKKE å gjemme seg, unngå folk, og være alene. Frisk luft, gå en tur, dra på trening (som jeg elsker) og “tvangsosialisering”.
      Og når man kjenner at et spisekick er på ferde, bruker jeg avledningsteknikker som ja: frisk luft, tegning, skriving, neggellakking, husarbeid, ringe noen, eller faktisk spørre meg selv høyt, og konfrontere meg selv. Det hjelper også å lese det jeg har skrevet før, om følelsen “etter” overspisingen, leser jeg det, vil jeg ikke overspise. Fordi det er den verste følelsen på jord.
      Ingen vet at jeg overspiser, og jeg vet mange undres over min enorme treningsmengde, og manglende synlige resultater. De vet jo ikke at jeg kan spise 10-15000 kal ekstra en dag, opptil flere ganger i uka! For når jeg ikke overspiser er jeg jo den “sunne vanlige meg”. Dette er noe jeg erger meg veldig over, og som er ekstra vanskelig.
      Oppsøk hjelp, vær tilstedet, ta riktige valg, spis godt og sunt gjennom dagen, og lær å sette deg selv først. Lær deg at det ikke er farlig eller ødleggende å spise den sjokoladen eller smågodtet. Du har ikke ødleagt noe, og må fortsette å spise til det uendelige. Roberts sitat sitter som støpt hos meg også. Hehe.

    10. Kjempegøy å se deg snakke på video, hehe. Veldig modig av deg å snakke om dette, og jeg er sikker på at det er mange som setter pris på det 🙂

    11. Så fin videoblogg, Kristine 🙂
      Du er et så utrolig godt forbilde for så mange!

    12. Dette er sikkert til stor hjelp og motivasjon for mange! Husker jeg overspiste mye på på lørdagskveldene før da jeg trente mye og spiste lite. Glad jeg ikke er der lenger 🙂

    13. Du er helt herlig! Du har ingenting å være flau over. Jeg sliter selv med prestasjonsangst, Jeg er i en jobb hvor jeg er tvunget til å gi mye av meg selv i form av presentasjoner og foredrag. Det handler jo også litt om å sprenge grensene for din egen komfortsone, så blir det nok bedre skal du se. Jeg synes du er kjempeflink! Leser bloggen din hver dag og får masse inspirasjon og motivasjon fra deg!
      Klem!

    14. Tusen takk for videoblogg<3 du gjorde dagen min! Overspiste som bare det før, og du har fått meg til å innse hvor langt jeg har kommet, og hvor langt jeg skal komme 🙂 jeg er på vei, og det er det viktigste!
      Tusen takk <3

    15. Herlige deg <3 Synes det var en flott videoblogg med budskap som jeg tro mange setter pris på. Ikke minst at du er så åpen og ærlig, det er viktig i denne bloggverdenen, hvor mye blir utelatt og gjemt vekk bak en tilsynelatende perfekt fasade. Ser frem til flere videoinnlegg! 🙂

    16. du er helt klart favorittbloggeren min, Kristine! En stor inspirasjon!
      od og varm høstklem til deg <3

    17. Veldig modig gjort av deg, Kristine 🙂 Ikke mange som tørr å gjøre det, men du gjør det og det setter leserne dine pris på!!
      Stå på videre og forsett å være den jenta du er <3

    18. Så utrolig skjønn du er Kristine ! En flott jente 🙂 Likte videoen din veldig godt selv om du ikke har gjort dette før. Har selv slitt med anoreksi i nesten sju år og veldig alvorlig de siste tre årene. Etter å ha levd restriktivt så lenge og nektet meg selv mye, kjenner jeg for tiden ofte på det suget og er livredd for at jeg en dag vil faktisk gi etter for det suget og hive meg over skuffer og skap.. Synes du tok opp mye viktig, du kan mye og har god erfaring som andre, spesielt de som sliter, trenger eller hvertfall kan ha nytte av å høre. Utrolig bra jobb du har gjort og gjør, vet hvertfall selv hvor mye det krever å komme seg ut av en spiseforstyrrelse. Jeg er på god vei, mye bedre, men som du vet så tar det tid. Og til slutt få en balanse igjen i forhold til trening og kosthold også er jo en utfordring, når man da har kommet så langt.. Du inspirerer meg veldig og gir meg motivasjon til å jobbe meg videre, takk ! Når ting tar så lang tid og krever så enormt mye , så kan man fort bli motløs. Men det er faktisk mulig. Fortsett å være den du er og gjøre den jobben du gjør 🙂 🙂

    19. du er rå kristine, vannvittig bra gjort. elsker at du har så mye kunnskap, beundrer deg virkelig. du er både fornuftig og modig og vannvittig flink. kan du vise bildet av hvordan du så ut før?(under overspisingen) og nå? hadde vært til stor motivasjon og inspirasjon og hadde vært utrolig gøy og kul:D

    20. haha du hadde heilt annerledes stemme enn deg eg trodde! heerlige dialekt.. og tusentakk for denne videoen, den hjalp..

    21. Du er skjønn. Takk for at du er til stor hjelp, inspirasjon og sprer mye glede i hverdagen. Jeg skal ta til meg tipsene dine

    22. Så modig og flott av deg å dele dette. Tror mange har stor nytteverdi av dette, og alle dine innlegg generelt! Stå på, flinke deg 🙂

    23. Utrolig bra budskap du kommer med. Tror nok mange vil dar nytte av det!
      Budksapet kommer også så mye bedre frem gjennom film en skrift.
      God torsdag til deg:) Snart helg. Jippii

    24. Jeg har ikke slitt med det selv men jeg tror mange finner filmen din nyttig.
      Jeg likte spesielt filmen etter 9 min hvor den søte katten din kommer inn og forstyrrer deg. Du er veldig søt Kristine =)

    25. Kjempetøft gjort! Jeg har et veldig anstrengt forhold til mat, og sliter med å finne ut hvordan jeg skal takle det. Du hjalp meg med å sette ord på mye av det jeg føler. Super blogg, og du er en stor inspirasjon for meg:) stå på!

    26. Du har ikke noe å være flau over når det gjelder videoen. Den var veldig nyttig og du virket som en veldig skjønn person.

    27. Syntes du er modig som tar opp det som tema! har slitt med det selv i perioder og å vite at man ikke er alene om det, gjør det lettere… så tusen takk:)!

    28. Du er fantastsik skjønn og moden som tørr å prate høyt om dette. Takk for at du er du Kristine 🙂

    29. Annerledes å se deg på video, hehe. Men du har jo god innsikt i det å overspise. Du har jo selv erfart det. Overspising er mangel på kontroll, mens underspising er å ha altfor mye kontroll over spisingen. Det finnes alltid ytterpunkter. Du har helt rett i at man må unne seg noe godt iblant. Større sjanse for at man spolerer all fremgang dersom man er altfor rigid. Ha en fin dag videre! 🙂

    30. Så fantastisk video!! Mange nyttige tips mange kommer til å få bruk for, blandt annet meg! Du virker som ei helt fantastisk jente, og du er en stor motivasjon! Du er virkelig ett godt forbilde!
      Og innmari søt, hehe flere videoer!!:D
      Stoor klem

    31. ææh, så skjønn du er!!Helt annerledes stemme og snakkemåte enn jeg hadde sett for meg:-D
      Tror dette er en video mange får nytte av, og som kanskje kan vise folk som sliter med dette at det fins andre som sliter og har slitt med det, og at det ikke er noe å skamme seg over. Det er også gode tips du kommer med!
      (flere videoer:D!!)

    32. Du er veldig modig som deler av egne erfaringer. Tror også rådene dine kan være relevant for både de som har for mye kontroll på matinntaket og de som har for liten kontroll. Stå på videre, du er flink! 🙂

    33. Så utrolig flink du er, Kristine<3 Utrolig modig gjort av deg!!! Jeg sliter som du vet om anorexi og har ikke opplevd overspising, men jeg er helt sikker på at du hjelper mange med denne videoen. Bøyer meg i støvet for deg. Håper du får en fantastisk torsdag! Mange, mange klemmer fra Martine (som ser veldig opp til deg <3 )

    34. kleeeint. haha neida! Kjempe modig er du! 😀
      Likte innholdet! Veldig relevant for meg.. har du mye kapasitet for kunder om dagen?
      Jeg vurderer og ta kontakt med deg for bla. kostplan.
      til neste video, kanskje du burde justere lyset litt?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg