KAKEMENN

Dere ønsket at jeg skulle lage sunne kakemenn.
Selvfølgelig prøver jeg så godt jeg kan å utrette deres ønsker.
Jeg har prøvd og feilet et par ganger. I dag lykkes jeg :grin:
Da ble det sukkerfrie, glutenfrie og proteinrike kakemenn!
Det er ikke den peneste varianten, men jeg kan love at de er laget med kjærlighet – kun for dere!


Det er første gang jeg har smakt kakemenn og jeg var derfor veldig usikker på både smak og konsistens.
Kakemenn er ikke så vanlig her på Østlandet, men er mye brukt i vestlandsk og nord-norsk jul.
Heldigvis er PØ vokst opp i Bergen og er derfor godt kjent med kakemenn. Han stilte villig opp som smakskontrollør.
Personlig synes jeg smaken var litt tam og synes pepperkaker er mye bedre. PØ derimot mente at jeg traff blink og at dette var gode kakemenn!

KAKEMENN

40 g smør
1 dl melk
50 g sukrin
1 ts hornsalt
20 g kokosmel
20 g bakepro, eventuelt annen tørrvare
60 g bokhvetemel, eller annet mel

Smelt smør. Bland inn hornsalt og sukrin.
Tilsett melk.
Bland sammen det kokosmel, bakepro og bokvhetemel. 
Bland det tørre med det våte. Elt godt.
Sett deigen kaldt i minimum 12 timer. Gjerne natten over.
Ha litt mel på bakbordet og kjevl deigen til den er cirka 1 – 2 cm tykk.
Stikk ut figurer.
Stek på 175 grader i 10 minutter.
Avkjøl på ris.


Kakemenn må selvfølgelig dekoreres på godt tradisjonelt vis med rød konditorfarge. Da smaker det ekstra godt!
Håper det smaker :grin:

Kristine

26 kommentarer
    1. Hehehe, ja.. Det er like før jeg inviterer meg selv til deg på karameller. Men jeg kom jo litt lengre denne gangen, så neste gang bare koker jeg det litt lengre. Det er jo ikke snakk om å gi opp heller. Det krever jo litt prøving og feiling for et perfekt resultat innimellom 🙂
      I går forsøkte jeg meg på en ny variant av kakemenn, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Brukte kakemiksen til Funksjonell mat og denne gangen både luktet og smakte de kjempegodt. Den kakemiksen er jo rett og slett genial 😉

    2. momoiro:
      Hornsalt lukter veldig almanakk, ja. Men det skal ikke være så ille at det svir!

      Uff, jeg får vondt av deg og karamellene. Kanskje jeg får lage noen og sende de til deg 🙂

    3. Tusen takk for nydelig kakemenn oppskrift Kristine 😀 De va kjempe gode,
      over all forventning:D Beste kakemennene på den alle beste bloggen!

    4. Så søte kakemenn! 🙂
      Jeg forsøkte meg i på en glutenfri variant i helgen, men jeg må ha brukt for mye hornsalt for det luktet rett og slett giftig da jeg åpnet ovnen (svei i øynene faktisk), så jeg må prøve på nytt.
      Tenkte kanskje det var kokosmelet som ikke fungerte så godt med hornsaltet, men jeg ser jo at du har brukt det.
      Forsøkte meg forresten på karameller i mikroen igjen i går, og denne gangen ble resultatet mye bedre! Det ble ikke helt stivt, men karamellpudding er jo godt det også ;)) Takk for gode tips!

    5. Ida:
      Nei, det er ikke det. Rart hvor forskjellig det er i lille Norge. Jeg må nesten smake helt vanlige kakemenn nå også, slik at jeg kan sammenligne 🙂

    6. Linda:
      Ja, jeg synes det samme. Norge er jo ikke så stort 😉
      Hmm, jeg har aldri hørt om de kakene. Jeg skal se på saken 🙂

    7. Åååå, Kristine! For en timing! Nå har jeg endelig kommet meg hjem til familien og julestemningen har så smått begynt å snike seg innpå. Så glad for at du fant denne oppskriften 🙂 tusen takk!! I morgen skal den prøves ut (Y) du er så flink!

    8. Jeg og synes det er utrolig du ikke har smakt det før. Kakemenn er det første vi baker hjemme i Trønderlag, så pepperkaker etterpå.. 🙂 blir godt likt
      denne oppskriften vil jeg og gjerne prøve en dag, takk for at du lagde den 🙂

    9. Syns det er helt utroooolig at du ikke har smakt kakemann før!! 😮
      Er det virkelig ikke vanlig på østlandet?? Trodde dette var vanlig i hele landet jeg!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg